Anorak för vårvinterfjäll

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1621215.ab

ITABs anorak säljs för 200 kr nu (om det är modellen kebne som avses?)

Inte samma, jag har ej testat vildmaksanoraken men väl keb-jackan och den är värd mycket mer än 200 kr, den var prisvärd redan som 700kronors jacka så för den som letar efter någonting testa denna, chansen är stor att ni får ett kanonplagg om ni trivs med den och annars har ni inte lagt ut mycket!

Artikeln där är lite sorglig i mina ögon, tyvärr så är det ju så att aldeles för många inte inser hur fort det går med skoter och där igom inte inser hur långt ut man är, när skotern pajar eller på annat sätt blir otillräcklig så är man någon timme efter att man for hemmifrån ett dygns rask marsch hemmifrån. och till detta är det få som bär skidor på sin skoter. Att man som i artkeln sedan sliter sig svettig och därigenom lägger alla sin chanser på att man faktiskt får det att fungera med skotern är ju ännu värre, då är man ju riktigt körd om det inte funkar.
Det var väl där det började gå fel antar jag, köra fast kan ju vem som helst och det är väl inte mer med det, men att man inte ställer in sig på att åket sitt eventuellt sitter där det sitter. Visst ska man inte ge upp så lätt men att slita sig svettig i minimalt med kläder är en annan sak, då har man torrt att ta på sig.
Är inte skotrar utrustade med "nödkit" av något slag?
En billig skyddsklädsel liknande HBs bivoanorack,,mindre yxa, elddon av två typer (tändare alt tändstickor och eldstål?), ett par enkla formar av aluminium (likt de man packar matlådor i) och nåt frystorkat. Antagligen skulle fyra par latexhandskar och tunna yllehandskar vara bra grejer det med. fortfarande inget orimligt packmått, problemet är ju om man försöker integrera någon fomr av isolering i nödpacket, det tar plats!

Detta är också rätt OT, men håller absolut med dig estetdrägg. Det går väldigt snabbt med skoter, du kan köra några mil ut i skogen på bara en timme, om nått pajjar så sitter du i skiten. Oftast har skoterförare inte med sig nå utrustning och kläderna är ofta ett tjockt lager skoterjacka och täckisar eller overall. Då ska du börja plumsa i skoterspåret hemmåt med dåliga, varma, tunga kläder. Inte kul, därför har jag för vana att underställa och anorak under själva skoterjackan. Ifall jag kör fast så kan jag lätta på klädseln och inte bli lika svettigt, eller om nått går sönder så kan jag lämna tjocka jackan vid skotern och ändå inte frysa ihjäl. Men även jag borde bli bättre på det.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg