Anorak för vårvinterfjäll

Smogz; sa:
Ok..bäst att jag förtydligar användningsområdet.

Jag har fått barn för 5 månader sedan. De turer jag tänker använda anoraken för är följande.

Kring påsk - dagsturer på fjället med turskidor, fru, barn, dragpulka, spade, liggunderlag/renskinn, murrika.

Under dessa turer när frun ligger och gassar i solen räknar jag med att ta en sväng runt i terrängen. Antingen tar jag snöskorna upp på en topp och snowboarden ner. Eller så tar jag en tvåtimmars tur med skidorna.

Vi lär knappast göra detta i snöstorm utan det är en finvädersjacka som andas bra vid ansträngande aktiviteter och som kommer att utsättas för vind - inte snö och regn.

Sen kommer den säkert att användas på fisketurer eller andra uteaktiviteter vår, sommar och höst också.

Därför duger bomull bra åt mig...men Paramo-Fuera smock är också intressant - då den bara kostar 103$ inklusive frakt till sverige. Eftersom det är en UK-sida borde man slippa tull va?

OK, då förstår jag bakgrunden. Jadå, du slipper tull och sådant. Shoppa gärna runt lite, ofta har engelska online-butiker extrapriser. Jag har köpt flera produkter från http://www.gooutdoors.co.uk som då varit billigast. En Velez smock till min fru i utgående färg kostade endast £80. Hon har haft den varje dag i vinter.

Jörgen

PS. Kollade just och såg att de har en Fuera för £40...

Paramo

NUI; sa:
I vinter har jag använt en Paramo Velez Smock som jag är mycket förtjust i. Den andas mycket bättre än mextex, är helt vatten- och vindtät och lätt att ventilera. Behaglig närmast kroppen (jag har byxor i samma material).

Den är inte direkt snordyr jämfört med all mextex-jackor, kostade väl 1500-1600 kr ungefär, jag beställde på extrapris från England.
Kolla http://www.paramo.co.uk
Hej,
Jag vill känna och klämma... Det finns väl ingen som tar hem dessa plagg till någon butik i Sverige?
//Patric

Re: Paramo

olle11; sa:
NUI; sa:
I vinter har jag använt en Paramo Velez Smock som jag är mycket förtjust i. Den andas mycket bättre än mextex, är helt vatten- och vindtät och lätt att ventilera. Behaglig närmast kroppen (jag har byxor i samma material).

Den är inte direkt snordyr jämfört med all mextex-jackor, kostade väl 1500-1600 kr ungefär, jag beställde på extrapris från England.
Kolla http://www.paramo.co.uk
Hej,
Jag vill känna och klämma... Det finns väl ingen som tar hem dessa plagg till någon butik i Sverige?
//Patric

Inte vad jag vet, men någon annan kanske gör det?

De är märkligt oupptäckta i Sverige, men väldigt populära i de skotska bergen har jag förstått. Chris Townsend, författare till The -Backpackers Handbook, är den som fäst min uppmärksamhet på dem. Men tyvärr är de fortfarande i tyngsta laget för annat än vinterbruk. För min smak kanske skall tilläggas.

Jörgen

Smogz; sa:
...
ITAB - vildmarksanorak (men då krävs det goda recensioner)
...
Jag har använt ITABs anorak de senaste åren för turåkning+allmänt uteliv vintertid och jag tycker den är bra.
För priset så är den mycket bra t.o.m.:)
+Rymlig så det får plats extrakläder under om det skulle behövas.
+Vindtät.
+Bra ventilation tack vare dragkedjor under armarna.
+Bra krage som går att få tät under hakan.
+Varm (tack vare nätfodret?) jämfört med ofodrade anaoraker. Oftast klarar jag mig med en tunn Craftundertröja under ned till -15grC vid turåkning.
-Huvan är av nödmodell.
-Halsdragkedjan vill till på att fastna när man öppnar/stänger den.
-Mobilfickan över napoleonfickan på vä bröst skulle suttit på hö sida istället.
-Något kort.
Använder den faktiskt hellre än en Klättermusen Rim-anorak om jag vet att det blir svettigt/kallt.

Jag har en norröna arktis anorak som jag är grymt nöjd med. Men som någon har sagt så är de kanske inte så bra när de blir blöta. Iofs så är en stelfrusen bomullsanorak mer vindtät än en torr. Dock något stelare. Efter ett par timmars skidande så brukar frosten vara borta.

Ett stort plus är den underbara stora magfickan. Jag trodde först att kardborren i sidfickorna och handlederna skulle bli ett problem i snö, men hittills har de aldrig krånglat. En pälskant i vargpäls håller frosten borta, och minskar vindens kyleffekt från sidorna. Något som jag gillar om i riktigt dåligt väder är grenremmen, vilket tyvärr har fallit bort litegrann på nyare modeller av anorakar.

De är stora i storleken och är oöverträffat (i vinterjacksväg, klart att en nätbrynja mm. är bättre) diffusiva. Jag vet att skövde natur har haft dem.

Klättermusen njal har jag också använt i kallt väder. Den är bra, men jag tycker att huvan ger för dåligt skydd i kraftig sidvind, och sen är den ju kort. Har man neopren mask och är villig att sy lite är njal nog ett bra alternativ, dock dyrare än Norröna Arktis.

Fjällräven gutulia (stv.?) är också bra. Men då är ju bergans nordmarka billigare och samma polybomull blandning. FR:s modell har pälskant och grenrem, vilket alltid placerar en vinteranorak högre.

Lycka till

Först får man väl grattulera till barnet!

jag tycker du ska ta en titt på Bergans Microlight. Den finns både som jacka och annorack. Jag har själv annoracken och är mycket nöjd. Lite stretch i tyget, inget membran men vindtät. Den är dessutom lätt!

Annars har det ju vart snack om löparjackor här och det kan även jag tipsa om, sommartid använder jag en Craft löparannorack som vindjacka och det funkar mycket bra.

Fler tips var kanske inte direkt vad du behövde men ändå...

Mvh
Micke

Jag använder gärna en löparjacka, i mitt fall en Dobsom R90, på sommaren. Efter att ha hittat en KMus Njal i en rea-låda har den blivit en favorit just på lättare vinterturer, den känns lite rejälare än löparjackan, även om väderskyddet som sagt inte är jämförbart med en lång anorak med ordentlig vinterhuva. Du kan alltid kombinera med en lätt regnjacka i packningen för eventuell blötsnö. Jag har haft en lång vinteranorak i bomull tidigare, någon avliden Craftvariant, och jag tycker att Etaproofbomullen är bättre. Visst, den blir blöt och torkar inte alls så fort som KMusen påstår, men om du byter till regnjacka vid regn eller blötsnö är det inte något stort problem. Om man ska hålla på att elda brasa/Muurikka känns det också bättre med bomull än med något flortunt syntettyg över en fleecetröja... Med din beskrivning av friluftslivet skulle jag rekommendera en bomullsanorak.

tack för alla initierade svar och förslag

Lutar åt en bumullsanorak eller nån bomullsblandning:

Bergans Nordmarka för 695 på route62 känns ju som rätt prisklass.

Testade Norröna Amundsen igår - känndes riktigt bra och rejäl fast den marknadsförs som en sommarjacka så kändes den minst lika vintrig som min North66- event-vinterjacka.

Tänker mig inte gå mycket över en tusing så Norrönan är på gränsen och den ska användas veckan innan påsk då jag befinner mig i fjällen (hoppas det är nån snö kvar då).

Står just nu mellan:

Norrön Amundsen (snyggast - kändes rejäl, testad, ) 1099 kr

Bergans Nordmarka (rätt pris, inte testad) 699 kr (synd att den bara finns i röd och blå och att min fru har en blå anorak (vill inte bli bröderna/systrarna bäver med frugan).

Gissar att Norrönan vinner pga att jag inte vill åka ut på fjället bredvid min fru och se exakt likadan ut...kalla mig fåfäng..

Warp

Sorry att det inte har riktigt med huvudinlägget att göra men jag blir intresserad eftersom märket "WARP" kom upp. Är det något "wannabe-märke" eller dålig kvalitet eftersom ni omnämner det så? Jag har en Warp-skidjacka som jag använder som skaljacka på vinterhalvåret och jag är helnöjd! Billig, enl mitt tycke bra vindtäthet, mycket bra huva, ventilationsmöjlighet (dragkedja på sidorna vid bröstkorgen), regntäthet vid (vad jag testat ihållande regn ca 1 timme). En fundering dock som någon kanske kunde svara på är att när det regnar så drar yttermaterialet ihop sig där vattendropparna hamnar så man får inte intrycket att den skulle vara vattentålig. kanske är det bara yttermaterialet som gör så och så är det ett inre membran som hindrar fukten? Jag upplever den i alla fall som tät även om det inte ser ut så. Enl specifikation skulle den ha tålighet på 10000 mm (Ett av mina tält skulle tåla 3000 mm - så då borde den väl tåla en del eller...?). Kostnad var lite drygt 1000 kr har jag för mig...

Warp är Stadiums eget märke för snowboard och skateing (skateboard inte långfärdsskridskor). Utöver det finns ju Stadiums eget märke Everest. Jämför med InterSports McKinley. Everest har för övrigt en prisvärd anorak i bomull/polyester som min far har använt en del på vintern. Värt att titta på iaf. Finns på Stadiums hemsida.

Det blev en norröna Amundsen Anorak

Aloha!

Nu har jag slagit till. Det blev en Norröna Amundsen Anorak, grå med blå detaljer.

Känns väldigt rejäl i form, bra krage går över hakan, bra huva med styv liten kepsram. Bra förslutning i ärmslut. Två sidfickor och en magficka. Alla med nätfoder så att det går öka ventilationen ytterligare.

Tyget är ganska tunnt så det är väl ingen riktig vinterjacka. Återstår att se hur pass vindtät och hållbar den är. Kan ge en första användarrecension efter påsk då vi åker till fjällen nu på tisdag.

Pga av en stukad fot blir det nog tyvärr halvlugnt även där, men viss turgång med turskidor på skoterspår, ospårat med pulka bakom, med liten pojk på 6 mån i, så jag lär nog svettas ändå.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg