Anorak för vårvinterfjäll

Re: Det blev en norröna Amundsen Anorak

Smogz; sa:
...
Tyget är ganska tunnt så det är väl ingen riktig vinterjacka. Återstår att se hur pass vindtät och hållbar den är. Kan ge en första användarrecension efter påsk då vi åker till fjällen nu på tisdag.

...

Det skall bli intressant att höra dina erfarenheter. Du blir förmodligen nöjd.

Jag har personligen svårt att se varför vintern skulle ställa krav på tjockare tyg. Om tyget är vindtätt och släpper igenom rejält med kroppsfukt så är det viktigast. Hållbarheten kan ibland påverkas av tjockleken (beror naturligtvis på material och konstruktion) men de flesta plagg brukar vara "tillräckligt" hållbara. Om jag har att välja mellan ett tunt och lätt plagg som håller i 10 år och ett tjockt och tungt plagg som håller i 15 år så väljer jag utan tvekan det tunna och lätta. Bättre 10 lätta år än 15 tunga är min lilla paroll :)

Jörgen

Re: Re: Det blev en norröna Amundsen Anorak

Jörgen Fjaderlatt.se (Jörgen Johansson)
Jag har personligen svårt att se varför vintern skulle ställa krav på tjockare tyg. Om tyget är vindtätt och släpper igenom rejält med kroppsfukt så är det viktigast. Hållbarheten kan ibland påverkas av tjockleken (beror naturligtvis på material och konstruktion)

Håller med dig, men fattar samtidigt resonemanget att man är mer beroende av hållbarhet vintertid. Dels är utrustningen (och hela människan) klumpigare när det är kallt och man har lager på lager på lager, och dels utsätter man sig för en massa vassa saker som kan undvikas sommartid (stålkantade skidor, stavspetsar, skare, spadblad etc). Sen är katastrofen ett faktum om det enda vindtäta plagget skulle haverera och vädret blir surt vintertid; på sommaren blir det sällan (aldrig) en säkerhetsrisk på samma sätt.

Re: Re: Re: Det blev en norröna Amundsen Anorak

Strykarräven; sa:
Jag har personligen svårt att se varför vintern skulle ställa krav på tjockare tyg. Om tyget är vindtätt och släpper igenom rejält med kroppsfukt så är det viktigast. Hållbarheten kan ibland påverkas av tjockleken (beror naturligtvis på material och konstruktion)

Håller med dig, men fattar samtidigt resonemanget att man är mer beroende av hållbarhet vintertid. Dels är utrustningen (och hela människan) klumpigare när det är kallt och man har lager på lager på lager, och dels utsätter man sig för en massa vassa saker som kan undvikas sommartid (stålkantade skidor, stavspetsar, skare, spadblad etc). Sen är katastrofen ett faktum om det enda vindtäta plagget skulle haverera och vädret blir surt vintertid; på sommaren blir det sällan (aldrig) en säkerhetsrisk på samma sätt.

Håller inte med, förstås :)

Enligt min uppfattning det inte tygets tjocklek som avgör motståndskraften mot vassa föremål; tunn kevlar klarar sig bättre än vadmal t ex.

Just att man på vintern behöver fler lager isolering under talar också för att man inte skall ytterligare spä på klumpigheten med ett tjockare skal.

Problemet med att om något går sönder och vad som händer då går ju att driva hur långt som helst. Om både hängslena och livremmen skulle gå sönder vad gör jag då? Och resonemanget kan tillämpas på varenda uturstningsdetalj, vilket leder till att man endast stoppar där packningen blir så tung att man inte orkar bära den.

Min uppfattning är att sannolikheten för att något skulle hända med mitt skalplagg vintertid som inte går att fixa med några säkerhetsnålar, nål och tandtråd och vävtejp är så liten att jag kan leva med den.

Fast nu vet jag ju att du inte tillhör tung-gunggänget direkt :)

Jörgen

Re: Re: Re: Re: Det blev en norröna Amundsen Anorak

Min uppfattning är att sannolikheten för att något skulle hända med mitt skalplagg vintertid som inte går att fixa med några säkerhetsnålar, nål och tandtråd och vävtejp är så liten att jag kan leva med den.

Fast nu vet jag ju att du inte tillhör tung-gunggänget direkt :)

Jörgen

Nä visst, säkerhetstänkande kan alltid drivas in absurdum, och nånstans får man dra gränsen. Man har ju inte med sig två tält bara för att det ena kan gå sönder, etc.

Och såklart är inte hållbarheten beroende av materialtjockleken, men jag har slitit sönder fler regnjackor och vindjackor i ultratunn nylon (+/- membran) än vad jag sabbat grövre X-texplagg, t ex skalbyxor vintertid, trots vassa skidkanter etc. Slet sönder en joggingjacka på detta sätt: Lyfter upp min ryggsäck iklädd många lager kläder (-20 och blåst) och riiiitschh, så blev det en stor reva i ena axeln på jackan. Tejpades förstås, men tejpen slets bort vid nästa användning.

Samma sak; min hund hoppade lekfullt och slet sönder grenen på ett par tunna joggingbyxor i vintras, så jag fick gå med pungvädring tills jag kom hem. Samma hund har huggit mig otaliga gånger i tjockare nylonplagg, utan skråmor. Men tunn kevlar vore ju finfint, men jag antar att den kan bli lite stel i kyla?

Jag har ju mest erfarenhet av toppjakt på tjäder under kärnvintern, alltid dagsturer. Åker väl turer på 10-15km genomsnittligen, relativit sällan över 15km under en dag. Men när man är ute i januari så är det oftare 25-30 minusgrader än det är kring -10, ibland har man täckning på mobilen, ibland inte. Fungerande utrustning är givetvis alltid viktigt, men under barmarkstider är det inte alls lika allvarligt om något går sönder. Jag väljer ex att åka med en Nokia-stövel och en halvbra binning, fast det finns riktiga pjäxor och Rottefälla att köpa, av den enkla anledningen att man inte är lika sårbar. Jag tar mig hem även om nått slits sönder.

Samma gäller alla grejer, men främst kläderna du har på dig och det du har på/under fötterna, och din verkliga livlina, yxan. Många jägare vill spara vikt i ryggsäcken och tar inte med sig "onödiga" grejer, "en termos med varm vatten och en kexchoklad räcker bra i ryggsäcken". Jo det gör det kanske, ända tills nått går snett, då är du illa ute. -30 grader, inget skydd, ingen värme, inte mkt att hänga i julgranen.

Kanske lite OT, men för att göra en liten sammanfattning, det som tycks vara det ultimata på pappret är kanske inte alltid det ultimata i verkligheten.

Jag köpte en Vildmarksanorak från ITAB förra våren, bra slitstarkt tyg, ganska snygg/bra färg, bra konsturuktion, bra yttersta plagg. Fast aningen för mkt fickor, jag tycker att det räcker med bröstfickan, resten är bara ivägen, min subjektiva åsikt. Använder den sommar och vinter, känns som att den lär hålla i flera år.

Jag har ju mest erfarenhet av toppjakt på tjäder under kärnvintern, alltid dagsturer. Åker väl turer på 10-15km genomsnittligen, relativit sällan över 15km under en dag. Men när man är ute i januari så är det oftare 25-30 minusgrader än det är kring -10, ibland har man täckning på mobilen, ibland inte. Fungerande utrustning är givetvis alltid viktigt, men under barmarkstider är det inte alls lika allvarligt om något går sönder. Jag väljer ex att åka med en Nokia-stövel och en halvbra binning, fast det finns riktiga pjäxor och Rottefälla att köpa, av den enkla anledningen att man inte är lika sårbar. Jag tar mig hem även om nått slits sönder.

Samma gäller alla grejer, men främst kläderna du har på dig och det du har på/under fötterna, och din verkliga livlina, yxan. Många jägare vill spara vikt i ryggsäcken och tar inte med sig "onödiga" grejer, "en termos med varm vatten och en kexchoklad räcker bra i ryggsäcken". Jo det gör det kanske, ända tills nått går snett, då är du illa ute. -30 grader, inget skydd, ingen värme, inte mkt att hänga i julgranen.

Kanske lite OT, men för att göra en liten sammanfattning, det som tycks vara det ultimata på pappret är kanske inte alltid det ultimata i verkligheten.

Jag köpte en Vildmarksanorak från ITAB förra våren, bra slitstarkt tyg, ganska snygg/bra färg, bra konsturuktion, bra yttersta plagg. Fast aningen för mkt fickor, jag tycker att det räcker med bröstfickan, resten är bara ivägen, min subjektiva åsikt. Använder den sommar och vinter, känns som att den lär hålla i flera år.

Det du tar upp understryker att det finns vinterförhållanden och vinterförhållanden. Detta uppmärksammas inte alltid, men som någon skrivit så är det stor skillnad på turer i vårvinterfjällen (vilket tråden handlade om) och turer under högvintern. Likaså naturligtvis mellan skog och fjäll.

Detta kanske också är lite off-topic, men har någon idéer kring hur man skulle kunna strukturera dessa skillnader utrustningsmässigt. Jag brukar t ex tycka att det går en gräns vid 25 minus ungefär. Är det över 25 så är det "bara" kallt, när det blir under minus 25 så upplever jag kylan mer som ett rent fysiskt hot. .

Naturligtvis påverkar vinden mycket, men för mig känns det som att turer där dagtemperaturerna inte understiger minus 15 eller så, kräver mindre utrustning och mindre försiktighet än lägre temperaturer.

Någon som har tankar kring detta?

Jörgen

Det du tar upp understryker att det finns vinterförhållanden och vinterförhållanden. Detta uppmärksammas inte alltid, men som någon skrivit så är det stor skillnad på turer i vårvinterfjällen (vilket tråden handlade om) och turer under högvintern. Likaså naturligtvis mellan skog och fjäll.

Detta kanske också är lite off-topic, men har någon idéer kring hur man skulle kunna strukturera dessa skillnader utrustningsmässigt. Jag brukar t ex tycka att det går en gräns vid 25 minus ungefär. Är det över 25 så är det "bara" kallt, när det blir under minus 25 så upplever jag kylan mer som ett rent fysiskt hot. .

Naturligtvis påverkar vinden mycket, men för mig känns det som att turer där dagtemperaturerna inte understiger minus 15 eller så, kräver mindre utrustning och mindre försiktighet än lägre temperaturer.

Någon som har tankar kring detta?

Jörgen
Ja. På vintern är inte kylan utan köldeffekten det stora problemet (med risk att låta som en dryg messerschmitt). Man fryser ledigt ihjäl i -5 med trasiga grejer när det blåser hård vind och drevar snö så man inte ser, (och den tunna prasseljackan har slitits sönder av spadkanten medan man febrilt försökte gräva ned sig). DETTA är den avgörande skillnaden mellan skog och fjäll. I skogen blåser det sällan mycket, oavsett årstid. Fjället däremot är ofta ofarbart i midvintern (ingen slump att ingen åker dit då), och även om man oftast har tur med vädret t ex kring påsk så är det ingen garanti.

I skogen kan du alltid få skydd undan den beskedliga vind som kan komma. På fjället kan det storma med mindre än en timmes varsel, och du har ingen gran att krypa under och ingen gran att elda. -25 och goväder är en barnlek jämfört med -10 och 15m/s och snödrev.

I -25 kan man klä sig med tjocka men ömtåliga dunplagg. Om det istället är -2 och piskar sursnö, så kommer man att ångra att man lämnade den regntäta jackan hemma till förmån för en tunn vindjacka, "för på vintern behöver man ändå inte vattentäta skalkläder", vilket brukar dyka upp i diverse trådar.

Givetvis skillnad emellan fjäll och skog, det vet jag. Har varit med om en del olika väderlekar i på både fjällen och i skogen, största skillnaden är väl egentligen att vädret i fjällen kan vara mer oförutsägbart. Vädret i skogstrakter brukar vara mer stabilt. Därför är man ofta mer reserverad för förändringar i fjällen(i mitt fall iaf), jag har mer kläder och diverse prylar som kan behövas. Man analyserar mer, hur kmr vädret fortsätta att vara, bör jag börja avveckla så jag hinner i tid.? osv.. Medans i skogen verkar folk inbyggas i en "falsk säkerhet", vem har med sig spade, vindsäck till skogen ex?.
Inte så roligt om du är 5km från närmaste väg, kanske 20-30grader kallt, du har bara på dig dem kläder du åker i. I ryggsäcken har man möjligen nått förstärkningsplagg och nån liten fickkniv, och då pajjar din binning. Det blir kanske mörkt, och du kan räkna med att det är mörkt i en sidådär 16-18 timmar. Jag kan ju iaf säga att utan yxa och kaffepanna hade den natten i skogen blivit lite för spännande för min smak.

Men om vi nu börjar prata om temperaturer så kan ju en människa bli allvarligt nedkyld och i värsta fall dö i 15-20 plusgrader om man blir riktigt blöt och inte kan få skydd/värme. Så allt är ju relativt, det är ju mkt kallare att åka skidor i -5 och 10m/s än att åka i vindstilla -25, men vinden kan du skydda dig ifrån(inte alltid, men oftast), medans kylan hela tiden kommer att vara där om du inte har sovsäck och liknande.

nu spårade det lite i denna tråd, det handlar ju inte direkt om anoraker nå mer..

Har en jacka jag är grymt nöjd med Crafts La Protection! Tål regn å andas mkt bra har dessutom dragkedja i armhålorna som du kan öppna för ytterligare ventilation!
Den har även huva infälld i kragen!
Använder den själv som regnjacka å när jag cyklar springer paddlar mm.
Min jacka är röd å jag köpte den på Team Sportia!
/Janne

Senast ändrad:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1621215.ab

ITABs anorak säljs för 200 kr nu (om det är modellen kebne som avses?)

Bra och insiktsfullt!

Det är svårt att ta upp vädret skiftningar och olika grad av djävlighet utan att det låter som skräckpropaganda, men det här var bra!

Uffe

Ja. På vintern är inte kylan utan köldeffekten det stora problemet (med risk att låta som en dryg messerschmitt). Man fryser ledigt ihjäl i -5 med trasiga grejer när det blåser hård vind och drevar snö så man inte ser, (och den tunna prasseljackan har slitits sönder av spadkanten medan man febrilt försökte gräva ned sig). DETTA är den avgörande skillnaden mellan skog och fjäll. I skogen blåser det sällan mycket, oavsett årstid. Fjället däremot är ofta ofarbart i midvintern (ingen slump att ingen åker dit då), och även om man oftast har tur med vädret t ex kring påsk så är det ingen garanti.

I skogen kan du alltid få skydd undan den beskedliga vind som kan komma. På fjället kan det storma med mindre än en timmes varsel, och du har ingen gran att krypa under och ingen gran att elda. -25 och goväder är en barnlek jämfört med -10 och 15m/s och snödrev.

I -25 kan man klä sig med tjocka men ömtåliga dunplagg. Om det istället är -2 och piskar sursnö, så kommer man att ångra att man lämnade den regntäta jackan hemma till förmån för en tunn vindjacka, "för på vintern behöver man ändå inte vattentäta skalkläder", vilket brukar dyka upp i diverse trådar.

Det är svårt att ta upp vädret skiftningar och olika grad av djävlighet utan att det låter som skräckpropaganda, men det här var bra!

Uffe
Man tackar och rodnar en smula, men jag har faktiskt ett par gånger blivit så överraskad av fjällvädret vintertid att jag varit riktigt illa ute, och det glömmer man inte. Synd bara att den erfarenheten kan bli så dyrköpt om man har otur.

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg