Ett gammalt klipp från Sjöräddningsällskapets webbsida. Visserligen snart 10 år gammal men ändå.
02-07-09 - Kl: 11:10 Larm från MRCC angående grundstött tom båt vid Ridön. Avgick kl: 11:20 med full styrka mot platsen. Väl framme Kl: 11:25 sammanstrålar Rescue Västerås med polisbåten och föreslår till MRCC att kolla med larmaren om det inte kunde vara Ridön vid Mariefredsinfarten. Detta stämde och vi kunde återvända, medans polisen fick fortsätta, då det förmodligen rörde sig om en stulen båt. Åter station Kl: 12:15.
Orsak (min kommentar)
Det finns 2 st Ridön i Mälaren och för att göra det ännu mer struligt finns det en ö öster om Ridön (Södertälje kommun) som heter Kurön och så finns det en del av Ridön (Västerås kommun) som heter Kurön.
Per
Om denna kommentar var till mej så ber jag dig att läsa mina inlägg igen - intervallhalvera dig fram - t ex är det inte bra att säga Ljungskär i Karlskrona skärgård för den finns det flera av.
Men om jag börjar med något stort som Karlskrona, sedan östra skärgården och sedan väljer relativt någon stor ö som det bara finns en av, t ex Norr om Sturkö, söder om Knösö udde, väster om Tveölja - ingen av dessa tre öar finns i dublett i Karlskrona Ö Skärgård.
Det gäller att veta var man är och kankse till och med tänkt igenom en bra positionsangivelse före något händer.
/Patrik