Och inte blir det enklare av att trafikflyget tydligen använder notationen DD MM.MMM. Finns det någon annan som gör det? Inte larmtjänst i alla fall. Jag frågade vid ett larm om DD MM.MMM är OK och fick svaret javisst! När jag uppgav positionen så protesterade operatören: "Decimaldelar kan inte vara större än 60". Suck!
Fast trafikflyget är helknäppt. Enligt min kompis som är SAS-pilot så gäller:
Fart är i knop, sjömil pr timme. Höjd i fot (feet), alltså 12 tum! Och över en vis höjd uppges höjden i hundratals fot (s.k. Flight Levels). För inte att nämna datum för höjd: lokalt lufttryck på låg höjd och standard (1013,2 hPa) på högre höjd. Och distanser: sjömil på längra distanser och meter på kortare (typ inom flygfältet). Inte lätt.
Undrar vad militärerna i Herculesplanet uppe i Kebenekajse använde för koordinater & höjddata. Om det på kartan står 2123 m höjd och dom tror att det är fot? Inte bra! 5 döda.
Undrar vad militärerna på marken använder. XXXXX YYYYY i Sverige och något annat i Norge? Säkert inte samma som helikopterpiloterna som letade i alla fall. Total förvirring!
Fast trafikflyget är helknäppt. Enligt min kompis som är SAS-pilot så gäller:
Fart är i knop, sjömil pr timme. Höjd i fot (feet), alltså 12 tum! Och över en vis höjd uppges höjden i hundratals fot (s.k. Flight Levels). För inte att nämna datum för höjd: lokalt lufttryck på låg höjd och standard (1013,2 hPa) på högre höjd. Och distanser: sjömil på längra distanser och meter på kortare (typ inom flygfältet). Inte lätt.
Undrar vad militärerna i Herculesplanet uppe i Kebenekajse använde för koordinater & höjddata. Om det på kartan står 2123 m höjd och dom tror att det är fot? Inte bra! 5 döda.
Undrar vad militärerna på marken använder. XXXXX YYYYY i Sverige och något annat i Norge? Säkert inte samma som helikopterpiloterna som letade i alla fall. Total förvirring!
Senast ändrad: