appar, minnskort och bokstavering
Det vore inte så svårt för SOS och MSB att ta fram en "Blankett för utlarmning" ungefär av samma typ som NATOs "Nine liner" för samma ändamål eller som 7S.
Nu i lördags var det 112-dagen och Civilförsvarsförbundet delade ut femtioelvahundra små plastkort med information om SOS 112. Själv tycker jag att kortet innehåller lite för mycket "fluff". Kortet skall du ha med dig och ta fram om det skorpar till sig för att underlätta utlarmningen. Själva 112-situationen behandlas med FYRA rader text, resten är bara "reklam" för SOS.
Gör istället ett större kort med fastställda frågor som i ett nödläge kan rapporteras in som Punkt 1, punkt 2, punkt 3 osv.
Det kan inte vara svårt för MSB/SOS att knåpa ihop en app för Ajfåån/ Änndråjd som visar positionen i RT90 på ett idiotenkelt sätt. På samma sätt skulle man kunna kräva att de Bil-GPS-enheter som säljs i Sverige skall ha en SOS-knapp som visar RT90.
Visst är karta bra, men ett exempel här i samhället är en gård som har tre olika namn, beroende på om man frågar Posten, Lantmäteriet eller de som bor där. Dock har alla dessa olika namn exakt samma XY.
Håller med om att några få punkter är idealt för ett minneskort.
Vill man inte ens komma ihåg det så är det ännu enklare att komma ihåg: Svara på operatörens frågor. Om jag minns rätt så frågar de först vad har hänt - underförstått vilka ska larmas ut.
Sedan antar jag att man fortsätter med position.
Samma sak då man larmar på sjön via VHF Mayday för att alla ska förstå allvaret och höra upp och sedan vem, var och vad.
Ang att "bokstavera siffror" så vet jag också att vissa siffror är är bestämd form med a på slutet men hur många civila larmare via mobiltelefon kan dessa regler i ryggmärgen så att de fungerar. Jag antar att militärt utbildade och vana VHF-användare men få övriga. Visst alla som kan får gärna använda detta men att uppmana gemene man till detta tror jag är en otjänst.
Vill man ha en gratis app som ger position, dock i lat/long med många decimaler ,så har försäkringsbolaget if just en sådan och där är avsikten att kunna ange sin position vid larm - dumt om de valt ett format som inte SOSAB önskar.
Jag håller fortfarande på min teori om namn från kartan - jag får ju intervallhalvera mig in. Inte bara söder om lillön - útan som jag skrev tidigare Mellanstads östra skärgård -> då är vi nera på några mils radie - söder om Storön och då får jag ju välja namn som det inte finns många av i det området. Har jag lokalkännedom kan jag ju desutom ange cirka 20 km sydöst från centrumkyrkan i Mellanstad osv.
Sen hoppas jag inte folk tokvinkar till en räddningshelikopter för att hälsa - att flaxa med båda armarna upp och ner är ävl en vedertagen nödsignal - just eftersom det är en ganska naturlig nödreaktion "rädda mig".
Vill minnas att det fanns en flitig skribent som var helikopterpilot i fjällen som brukade göra inlägg i säkerhetsforumet.
/Patrik, som nog skulle välja Xerxes Yngve om jag skall ange koordinater även om det är omvända mot matematikens vanliga x och y-axlar