Det skulle vara intressant att få veta lite mer detaljer. Är det att det går att få upp högre fart eller att Allykanoter är svåra att manövrera? Ally har ju två olika typer i olika storlekar, den jag är intresserad av är den gröna som kallas down river (dr). Kul att få veta mer hur din erfarenhet är kring dessa.
Det finns så många typer av kanoter. Men om vi fokuserar på de som är i den storlek som passar både som solo eller tandem med packning så hamnar vi runt 15-16 fot.
Endel av dessa är smala och har rak köllinje, utan så kallad rocker (utan bananform sett från sidan). Det är de snabbaste, men det är inte en sådan du vill ha om du vill kunna svänga lätt (när man paddlar i älv eller forsande vatten). De går rakt och de går fort och lämpar sig väl till sjöar eller något raka älvar utan forspartier.
På andra sidan spektrumet så har vi den klassiska "prospector" typen. Dessa är högre, bredare och har en distinkt rocker. De svänger lätt och på grund av sitt höga fribord så håller man sig ganska torr och oftast flytande, också i häftiga forsar även med rejäl packning ombord. Nackdelen med dessa är att de inte alls är lika snabba och riktningsstabila på flat vatten. På grund av sin volym, skrovform och det höga fribordet så är de vindkänsliga och kan vara nästan omöjliga att peka dit man vill, speciellt om man paddlar solo med lite packning.
Så har vi Ally's modeller: De har huvudsakligen två typer och de finns i några olika längder. Den ena modellen skal vara mer ägnad till flat vatten medans den andra är mera inriktad på älv/fors. Bägge är tunga att paddla och mycket långsammare än till och med en prospector. De saknar glid och man tappar mycket fart mellan varje paddeltag. När det kommer till paddlingsegenskaper så är det inte en rättvis jämförelse mellan en "styv" kanot och en Ally, det är natt och dag!
I teorien har Allykanoter olika mycket rocker beroende på modell, men väl i vattnet så har de inte i närheten av den styvhet som krävs för att hålla den formen. I bästa fall så ligger de helt plant på vattnet, typ som en luftmadrass skulle flyta. Oftast så är det dock så att bottnen till och med buktar upp i mitten (så kallad oil canning). Detta gör dem ännu tyngre att paddla. De är dock förvånansvärt hållbara och om de skadas kan de oftast repareras relativt enkelt i fält om man har med sig ett reparations-kit. De kan vecklas ihop för transport på flyg/helikopter/tåg och de kan förvaras i ett källarförråd eller en stor garderob, det är fördelarna.
Frågan är om du verkligen-verkligen behöver en hopfällbar kanot? Om svaret inte är ett definitivt ja så köp en riktig kanot. Paddlingsmässigt så är det inte en liten kompromiss att välja Ally.
Jag har insett att om jag hade köpt en Ally så hade jag nog använt den några gånger och sedan tappat intresset. Istället så köpte jag en kanot av royalex. Den är 16 fot, den har en liten rocker, ingen köl och nog med volym för två personer med packning för en vecka på älvar med enkla forspartier och sjöar. Ett väldigt bra all-round alternativ. Här är en länk till en modell som är ett super alternativ för de flesta.
http://www.novacraft.com/canoes/pal-16/