Till skillnad från en del i denna tråd så har jag både en Ally men också tillgång till "vanliga" kanoter i div olika storlekar och fasoner.
Fick möjligheten att köpa en begagnad Ally för >20 år sedan och har använt den en del på tur, men använder den numera rätt sparsamt, Från tid till annan så får den hänga med. Speciellt då i A till B turer och gärna i fors, där den har väldigt trevliga egenskaper.
Är jag solo så kan det vara tungt, då kanoten är som ett asplöv, oerhört vindkänslig på öppen sjö. Är man däremot två så funkar det bättre. Den är dock långsammare än en "vanlig" kanot, men hur mycket beror på paddlaren. Duken är extremt tålig. Det finns några repor men hittills inget hål. Däremot har fjädrarna i fler av aluminiumstängerna gett sig. Inget som påverkar funktion mer än att det tar någon minut extra att montera ihop delarna.
Hittade på en gammal golfkärra på Myrorna som funkar lika bra som kanotkärra så numera så kan jag välja att transportera kanoten monterad eller i säck, med samma kärra vilket avlastar en trött rygg där den vanliga packningen ändå behöver bäras...
Om jag får välja så är givetvis en vanlig kanot bättre rent paddelmässigt.
Men till Allyns fördel talar flexibilitet och tålighet. Och i min situation så väger detta rätt tungt.
Speciellt å jag saknar egen bil och det väger rätt tungt.
Men om det är lika för andra får ni avgöra själva, det viktiga är dock att ni paddlar!
//Dag
.