Att man måste känna till lagen, borde ju definitivt även gälla alla myndighetspersoner i sin tjänsteutövning, men det självklara kravet togs ju redan bort 1974
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tjänstemannaansvar Resultatet märks tyvärr titt som tätt...
Jag är ganska övertygad om att du inte har koll på vad tjänstemannaanvaret omfattade och hur det skiljer sig från dagens läge. Det finns många som gnäller om tjänstemannaansvaret, men sen inte kan presentera några vidare källor på det (jag antar att du tillhör dessa).
Hur är det ställt med närminnet egentligen? Detta skrev du den 23 oktober 2016 klockan 12.16: " I sammanhanget bör man i så fall jämföra det med straffsatser för andra brott (och även handlingar som är obrottsliga)."
Var på jag ställde frågan om vad du avsåg med straff på "obrottsliga gärningar".
Det är gott ställt med mitt minne, men det spelar egentligen inte så stor roll för den som har brister i minne kan alltid gå tillbaks och läsa vad jag (och du) skrev (men det ställer ju krav på läsförståelse dock).
Att avgöra exakt gränsen för t.ex. hur många tältnätter som ska krävas etc., för att kunna ge fängelsestraff respektive böter på några tusenlappar bör nog utredas närmare, ja. Det bör dock vara kännbara straff och samhället bör se allvarligt på allemansrättsliga brott.
Du verkar som sagt ha starka åsikter om att detta bör vara straffbart (och vara kännbara straff - vad nu det innebär) utan att kunna precisera hur höga straffen skall vara. Du verkar helt enkelt inte kunna sätta handlingarna du föreslår straff på i proportion till andra handlingar.
Jo, för enligt din argumentation kan det aldrig vara fel på allemansrätten, varför den inte bör inskränkas. Men bevisligen ger allemansrätten upphov till en massa problem för drabbade markägare och dessa problem lär ju fortsätta så länge inte allemansrätten begränsas ordentligt. Alltså smiter du från sakfrågan.
Det är bara du som fått för dig det (kanske för att du inte lyckas framföra några tunga argument). Problemet är ju att du försöker argumentera utifrån handlingar som
inte faller under allemansrätten. Din argument är helt enkelt rätt snett på det.
Det är inte cirkelargument att förkasta förkastliga argument helt enkelt.
Citerat från
http://www.lantbruk.com/skog/som-om-kriget-dragit-fram
"– Det verkar tyvärr inte finnas någon kunskap om den svenska allemansrätten, i alla fall inte vad beträffar skyldigheterna, säger Inga-Lill."
Om man inte läser så noga och går på vad någon tycker det verkar som så kan man komma till slutsatser utan egentlig grund. Tar man och läser vidare:
"Han säger å ena sidan att alla ledare är medvetna om att de bara får använda döda träd men kan samtidigt inte ge någon egentlig förklaring till att det i verkligheten blev precis tvärtom. Markbranden har han inte hört talas om."
Det tyder ju på att det inte verkade finnas
så stor okunskap i detta fallet.
Även i andra artikeln så framgår det också ganska väl att det inte torde råda någon okunskap om:
"Mannen som blivit avhyst sex gånger vet hur det går till."
Det beskrivs hur det går till, bland annat en tolk som berättar för dem varför de blir avhysta. Om man trots avhysning sex gånger ursäktar sig med god tro så måste man vara mer än lovligt trögfattad.
Men markägaren har ju väldigt svårt att freda sig från sådana brottslingar tack vare allemansrätten. Brottslingarna behöver ju inte anmäla sin närvaro till markägaren och då blir det ju i praktiken omöjligt för markägaren att kunna freda sin mark från sådana brottslingar. I detta fall upptäcktes ju också brotten långt efter att brottslingarna flytt fältet.
Och du tycker verkligen att det skiljer sig från andra brott? Det är ju inte brukligt att brottslingar lämnar kvar kontaktuppgifter på brottsplatsen. Har man skyldighet att anmäla sina brott innan man begår dem i övrigt?
Syftar du på
http://www.expressen.se/nyheter/dokument/myndigheternas-jakt-pa-tiggarlagren/ så torde ju nedskräpning, ockupation av mark (eller vad det nu kan tänkas heta på juridikspråk). Därtill kan ju en del ligor organisera så väl tiggarna som deras läger.
Om du läste så hade man inte något belägg för att någon liga hade organiserat tiggarna. Visserligen hade man belägg för att det begåtts andra brott, men som det framgick så kunde man inte binda någon till brotten.
Det låter på dig som att man borde kunna straffa folk utan belägg för att de begått brott, eller till och med utan belägg för att något brott har begåtts öht. Och det låter på dig som att det är allemansrätten som står i vägen för sådana godtyckliga bestraffningar.
Det borde väl i princip vara samma som t.ex. en P-bot, eller en trafikförseelse. Du får en bot på plats och sedan får du överklaga om du tycker att boten är felaktig.
För det första är felparkeringsavgift ett fett dj*la undantag (som jag för övrigt är kritisk till). När det gäller andra trafikförseelser så är ordningen inte som du beskriver, du kan välja ifall du vill acceptera straffet eller så får du det prövat i domstol.
För det andra så är det ju inte utan belägg som du blir straffad. Det finns fall där folk blivit friade för trafikförseelse för att åklagaren inte kunnat bevisa vem det var som körde. Definitivt är det heller inte så att man delar ut straff utan att ha belägg för att något brott begåtts öht.
Så man måste alltså vara på plats exakt när brottet sker, för att kunna ´bli kränkt? Då kan man följaktligen inte bli kränkt om man kommer hem och upptäcker att man har haft inbrott! Du är nog ganska ensam om den uppfattningen.
Nej, men i fallet inbrott så baserar sig bedömningen på att din personliga integritet har blivit kränkt, att man trängt sig in i självaste bostaden. Det är en ganska rejäl skillnad mot att råka ut för att någon härjar ute i skogen när det gäller grad av kränkning.
Jag tycker inte det finns speciellt mycket fog för sveda-och-verk helt enkelt.
Nej, p.g.a. den långa omloppstiden. I fallet
http://www.lantbruk.com/skog/som-om-kriget-dragit-fram så är det knappast realistiskt att plantera lika stora träd som de som höggs ner av de holländska bushcraftarna, utan det får bli med "stora" småplantor typ barrot eller plugg+1. Därmed förloras ett antal år av värdetillväxt, vilket givetvis måste ersättas. Det är därför orimligt att bara basera skadeståndet på dagens virkesvärde på den nerhuggna skogen.
OK, jag glömde det att även den avkastning på kapitalet från plantering till skadegörelsen går förlorad. Denna ingår också i skadan enligt normal bedömning, precis som vilket annat skadeståndsmål som helst.
Vad som t.ex.
inte ingår är framtida avkastning på kapitalet eftersom du när du får skadeståndet får möjlighet till att få denna framtida avkastning.
Ditt argument annars ganska tunnt. Att göra gällande att långa omsättningstider skulle göra att man skall bedöma skadestånds kravet på fundamentalt annorlunda sätt håller helt enkelt inte.
Vindfällorna lär garanterat komma vid nästa storm åt "rätt" håll. Tvivlar du på det, så är det bara att åka ut efter nästa storm och kolla i t.ex. hyggeskanter, nya kraftledningsgator etc., ty det är främst där som de lär ligga. Alltså är det högst rimligt att de tas med i bedömningen av skadeståndet.
Återigen varför skall det bedömas på ett fundamentalt annorlunda sätt än i andra fall?
Det är eventuella framtida skador. Även om man kan göra troligt att dessa kommer så finns det ju inga hållbara argument för hur stora de blir och när de kommer inträffa. I andra fall så utdömmer man inte skadestånd för skador som inte uppstått eller skador som bara
eventuellt kommer uppstå.
Din argumentation går på att det aldrig kan vara fel på allemansrätten, för om det blivit något galet så har man inte följt allemansrätten.
Nej, det är bara det att dina exempel har varit sådan där man inte följt allemansrätten.
Det är ju snarare så att dina exempel visar att allemansrätten är ganska sund, det verkar ju bara vara när man går utanför gränserna som det ställer till besvär (iaf sett utifrån de exempel du dragit fram).
Det blir ju ett cirkelbivis och därmed underkänd argumentation. För bevisligen drar sig allemansrätten med sig ett stort antal problem för många markägare och det måste vi komma åt genom skärpta lagar.
Bevisligen? Knappast du har ju haft rejält svårt att hitta bevis där man hållt sig inom allemansrättens ramar och ställt med "ett stort antal problem för många markägare".
Varför vi då måste komma åt något genom skärpta lagar är en gåta.
Å även om inte alla håller hastighetsbegränsningarna utanför skolor och daghem, så torde ju i alla fall de flesta sänka farten markant när maxhastigheten där sänks från 50 km/h till 30 km/h. Motsvarande sak bör även ske när allemansrätten inskränks, vilket torde minska markägarnas problem med allemansrätten.
Men med ditt resonemang så skulle man ju gå längre än så. Då några kör över 30km/h så måste man ju sänka hastigheten ytterligare. Men det kommer nog inte hjälpa utan snarare tvärtom je upphov till ännu fler som bryter mot hastighetsgränsen vilket skulle föranleda (med ditt resonemang) ännu lägre hastighetsgräns och så vidare tills man kommit fram till att man inte alls skall tillåtas köra där. Rimlig åtgärd för att undvika att folk kör snabbare än man får? Jag tycker iaf inte det.
Jag misstänker att det snarare skulle leda till en bristande respekt för reglerna. Det blir ju lite som att reglerna är satta för att man skall ha en marginal innan handlingen blir klandervärd på riktigt. Lite som att gränserna är satta så att det är ganska OK att gå över gränsen.