Jag har räknat upp ett antal solklara brister med dagens allemansrätt/anarkirätt ur markägarens perspektiv. Trots det har du inte sett ett endaste fel men dagens minst sagt liberala tillämpning av allemansrätten, vilket du lätt borde kunna se om du tog bort skygglapparna.
Jag har sett vad du skrivit, men det har inte varit speciellt övertygande. Där är inga skygglappar bara för att man inte blint håller med dig helt enkelt.
Det är lite oklart vad du menar med "ett antal solklara brister" dock. Jag vet inte riktigt vad det är du far efter.
Är det dina exempel på överträdelser som inte är inom allemansrättens ramar måhända? I så fall är det ganska märkligt då dina argument eftersom du ju argumenterar utifrån något som
inte faller under allemansrätten.
Obrottsliga handlingar, vilka skulle det vara, menar du?
Vissa handlingar är brottsliga, andra är det inte. De som inte är brottsliga kallar jag för obrottsliga. Var det svårt att förstå eller?
Å exakt vilka brott som ska ge böter respektive fängelse lär väl utredas, liksom fängelsestraffets längd respektive böternas storlek.
Du menar att någon skall utreda vad du anser? Utan att du bemödar dig med att berätta det för någon annan?
Jag tycker det snarare låter som ganska ogenomtänkta åsikter.
Grunden för skadestånd ska väl i princip motsvara den skada som aktiviteten orsakar markägaren + sveda och värk samt markägarens eventuella rättegångskostnader! I skadan ska ju både dagens merkostnader som framtida tillväxtminskningar beaktas, liksom risken för framtida angrepp av skadegörare, ökad stormkänslighet etc.
Nu är det dock så att man har rätt till skadestånd för den faktiska skada som åsamkats (plus rättegångskostnader). Nu är det också så att allemansrätten ju endast sträcker sig så långt att man inte orsakar skada. I det avseendet baserar sig ditt argument på ett slag i luften.
Om man tycker att man lidit "sveda och värk" värd att ersätta så tycker jag nog att man är lite väl lättkränkt.
Sen när det gäller risk för framtida skador/kostnader så ges ingen ersättning för det i andra skadeståndsfall.
Stora frågan är varför man skall bedömma skadeståndsanspråk när det gäller skador på fastighet på fundamentalt annorlunda sätt än skadeståndsanspråk i största allmänhet. Det är bland annat där jag tycker ditt argument inte riktigt håller.
Skulle aktiviteten kränka hemfriden eller markägarens fritidsintressen, så blir det ju givetvis andra bedömningsgrunder än strikt ekonomiska merkostnader och inkomstbortfall.
Ej heller hemfridsbrott faller inom allemansrättens ramar.