Du har duckat endel i frågan om vad du vill rent konkret.
Vilka rättigheter tycker du att man skall inskränka (till skillnad från nuvarande "anarkistiska form")? Hittils verkar du ju mest ha pekat på exempel på folk som inte följt allemansrättens begränsningar, isht när du hänvisat till den som "anarkirätten".
Och vad tycker du att konsekvensen för överträdelse skall vara? Skall det vara brottsligt och isf med vilket straff? Eller skall man vara berättigad skadestånd och i så fall på vilka grunder? Eller vill du till och med ha en ordning där man kan bli bestraffad lite godtyckligt för handlingar som inte är kriminaliserade?
Jag ser faktiskt inte något fog för någotdera av dessa. För att betrakta något som brottsligt bör det ju vara en överträdelse av viss rang (inte bara bagatellartade grejer). Och skall man ha skadestånd så bör det också baseras på en faktisk skada man lidit (och det skall inte vara bagetallartade olägenheter).
Nej, så länge du har dina skygglappar på, så lär du aldrig se de fel och brister som de facto finns med dagens allemansrätt/anarkirätt.
Å konkreta förslag är t.ex.:
* Ett generellt eldningsförbud i skog och mark.
* Klargörande om strikt tillträdesförbud på t.ex. skogsplanteringar och föryngringsytor.
* Att organiserade aktiviteter inte ska omfattas utav allemansrätten, utan kräva markägarens uttryckliga tillstånd. Hur vida organisatören i fråga är "ideell" eller kommersiell är ju i sammanhanget fullständigt irrelevant.
* Övernattning skall kräva markägarens tillstånd, utom möjligtvis i särskilt avsatta friluftsområden.
* Strikt klargörande av vad som är tillåtet respektive inte tillåtet enligt allemansrätten/anarkirätten, istället för dagens verkningslösa gummilagar.
Där till behöver myndigheternas och domstolarnas synsätt på allemansrätt vs äganderätt justeras ganska avsevärt till förmån för äganderätten.
Markägaren ska givetvis ha rätt att avlysa allmänheten från sin mark vid t.ex. jakt och skogsarbete. Men det ligger ju ändå inom devisen "inte störa och inte förstöra" för markägaren och dennes näringsverksamhet.
Självfallet ska det vara straffbart att bryta mot allemansrätten. Böter och/eller fängelse vore ju lämpliga påföljder, samt ett skadestånd till drabbad markägare.
Nej, den tycker jag vi kan reservera för dig
Eller 31:e kanske passar bättre?
Nu har jag redan en födelsedag + tre namnsdagar att fira per år. Så jag vet inte om jag har behov av ännu fler bemärkelsedagar.
/Niklas