• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Alla människor som låtsas vara miljömedvetna och så FÖR naturen

Hej forumet! Det är en fråga jag tänkt på och som jag inte kan släppa.

Konstant och hela tiden får jag höra att saker inte är bra för miljön. Ta bara min senaste tråd om sprayflaskan.

Det är detta jag funderat på. Ingenting i våran existens är bra för miljön, så hur ska vi hantera detta? Jo de flesta verkar låtsas som att det är okej att välja tåg framför flyg, eller att köpa en dyr jacka från Patagonia framför en vanlig jacka. Det är miljövänligt.

Alltså jag förstår liksom inte? Självfallet kan det vi alla göra bättre och sämre val som påverkar naturen olika mycket, det om något är självklart men slutsatsen är väl att alla är dåligt för miljön eftersom det är en belastning. Ta bara människor som skaffar barn, de om några är väl ordentliga miljöförstörare. Du ska inte bara ta hänsyn till allt dom skapar i miljöförstörande väg utan även deras kommande generationer, så där snackar vi....

Kan någon komma med något smart i frågan för jag förstår helt ärligt inte.

Det är nog lite mode och trend nuförtiden. Likaså att gnälla på alla som flyger och äter kött. Att det inte spelar någon som helst roll för klimatuppvärmningen fattar dom inte.

Ivrigt påhejat av all media, såklart.

Det är nog lite mode och trend nuförtiden. Likaså att gnälla på alla som flyger och äter kött. Att det inte spelar någon som helst roll för klimatuppvärmningen fattar dom inte.

Ivrigt påhejat av all media, såklart.

Ja något måste det vara för det går liksom inte ihop.

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Svårare än så är det inte.

Men vad menar du med rubrikens "låtsas"? Menar du att ingen kan vara miljömedveten på riktigt utan vi bara lajvar något för att vadå? Framstå som bättre än andra?

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Svårare än så är det inte.

Men vad menar du med rubrikens "låtsas"? Menar du att ingen kan vara miljömedveten på riktigt utan vi bara lajvar något för att vadå? Framstå som bättre än andra?

Vad menar du med att alla kan göra något? Du måste utveckla ditt resonemang för jag förstår faktiskt inte.

Precis så menar jag, alla låtsas. Jag tar gärna emot argument som slår hål på min tes.

Självklart kan - och ska - man räkna på klimatavtrycket, i stort som smått. Kopplingen till individnivå vill många inte kännas vid, men det är summan av vad vi alla köper, förbrukar, och reser som ger facit. Att säga att det inte spelar någon roll vad just du gör är att leva i förnekelse.

Sedan är det en annan sak att Patagonia&Co säljer sina dyra jackor med ihåliga miljöargument - det verkligt hållbara alternativet är att slita ut jackan du redan har eller köpa second hand. Miljömärkningen blir mest en livsstilsmarkör för folk som vill framstå som medvetna, men egentligen har dåligt samvete för sin konsumtion.

Självklart kan - och ska - man räkna på klimatavtrycket, i stort som smått. Kopplingen till individnivå vill många inte kännas vid, men det är summan av vad vi alla köper, förbrukar, och reser som ger facit. Att säga att det inte spelar någon roll vad just du gör är att leva i förnekelse.

Sedan är det en annan sak att Patagonia&Co säljer sina dyra jackor med ihåliga miljöargument - det verkligt hållbara alternativet är att slita ut jackan du redan har eller köpa second hand. Miljömärkningen blir mest en livsstilsmarkör för folk som vill framstå som medvetna, men egentligen har dåligt samvete för sin konsumtion.

Varför ska vi räkna på klimatavtryck som individ?

Det jag pratar om är också hur man låtsas att man gör val till förmån för naturen då man väljer exempelvis tåg framför flyg. Om miljön var prioriterad hade man väl stannat hemma?

Vad menar du med att alla kan göra något? Du måste utveckla ditt resonemang för jag förstår faktiskt inte.

Precis så menar jag, alla låtsas. Jag tar gärna emot argument som slår hål på min tes.

Vad menar du med att alla låtsas? Du måste utveckla ditt resonemang för jag förstår faktiskt inte.

På A svarar jag att alla kan, om de vill, göra medvetna val i sin vardag som är lite mindre miljö-ovänliga än andra val. Tex panta pet-flaskan istället för att kasta den i sjön. Och visst kan vi dra detta till absurdum genom scenarier som "tänk om jag måste köra min stora SUV med V8 motor 50km till affären för att panta min flaska, är det då inte bättre för miljön att jag kastar den i sjön där jag står?" Men det är knappast relevant för diskussionen.

Varför ska vi räkna på klimatavtryck som individ?

Det jag pratar om är också hur man låtsas att man gör val till förmån för naturen då man väljer exempelvis tåg framför flyg. Om miljön var prioriterad hade man väl stannat hemma?
Tja, med samma slags binära resonemang kan även Mark Zuckerberg enkelt motivera sin lilla heliskiingtur i norr, inklusive 120-metersyachen som tagit honom dit. https://www.dn.se/sverige/samebyar-...nde-zuckerbergs-lyxfartyg-de-ville-tysta-oss/ Det spelar förstås ingen roll om han tagit tåget istället, han borde stannat hemma.

Vad menar du med att alla låtsas? Du måste utveckla ditt resonemang för jag förstår faktiskt inte.

På A svarar jag att alla kan, om de vill, göra medvetna val i sin vardag som är lite mindre miljö-ovänliga än andra val. Tex panta pet-flaskan istället för att kasta den i sjön. Och visst kan vi dra detta till absurdum genom scenarier som "tänk om jag måste köra min stora SUV med V8 motor 50km till affären för att panta min flaska, är det då inte bättre för miljön att jag kastar den i sjön där jag står?" Men det är knappast relevant för diskussionen.

Låtsas eller spelar teater är väl det ord jag hade velat använda. Ta som mitt exempel ovan.

Du vill göra miljövänliga val. Du använder tåget för att resa Stockholm-Kiruna. Är det miljövänligt? Nej. Är det milljövänligare än flyg? Ja. Om du verkligen gjorde ett miljövänligt val hade du väl inte gjort resan till att börja med.

Ditt exempel är också det jag är inne på. Att ta bilen för att panta. Bra input!

Att leva är en påverkan på miljön. Att avsluta sitt liv kommer också ha en påverkan eftersom kroppen skall tas om hand. Det betyder dock inte att miljömedvetenhet är något sorts fantasifoster.
Alla kan göra medvetna val som har mindre negativ miljö/klimatpåverkan än andra i många situationer. Att det sedan finns alternativ som är ännu mindre klimatpåverkande som jag av en eller annan anledning inte kan eller väljer att göra påverker inte det faktum att jag ÄR miljömedveten och försöker göra så bra val som möjligt utifrån mina egna förutsättningar.

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg