ALDRIG MER MEINDL/ROCKPORT!

förtydligande

okej...några förtydliganden:

vadet var inte planerat. det var en rad (olyckliga?) omständigheter som genererade ett snabbt beslut.

annars hade jag (vi) naturligtvis inte vadat där, eller bytt till sandaler el dyl.

disskussionen jag ville starta rör således INTE vadtekniker, utan vad som händer när man väl blivit våt i sina kängor. det kunde lika gärna hänt genom att man går ner sig i en besvärlig myr (inte alls otänkbart) eller druttar i från en brygga eller båt, eller att grannungen djävlas och fyller kängorna med vatten (när de står och vädras på farstubron)

ang gore-tex och liknande membran: membran står emot vatten till en viss gräns, vilket i varudeklarationer brukar redovisas i form av "vattenpelare". sen släpper de igenom vatten. så är det.

när en sådan känga, t ex meindl, blir våt (genomvåt) så är den svår att torka. eftersom kängan är fodrad med ett (oftast) fast foder så binder fodret avsevärda mängder vätska. membrant är ett känsligt kapitel; det försvårar torkningen t ex genom att vara känsligt för lite högre temperaturer (en kängas membran smälte när en varm sten lades i. varm sten, inte het.).

här förespråkar jag då istället en traditionell läderkänga, gärna med cellgummibotten, och löstagbar filtinnersko. enkelt att torka. cellgummit är vattentätt, lädret är ett enkelt material att sköta om och att torka.

ja, membrankängor har sina klara fördelar. men när jag går i fjällen är de inte vad jag väljer att ha på fötterna. inte heller en fuktig höstmorgon i de djupa norrländska skogarna.

membrankängorna är säkert bra om man bara följer rösade leder. men nu gör jag sällan det. jag respekterar att många har lyckade erfarenheter av dessa kängor, men i lite tuffare miljöer väljer jag bort dem.

Garmont

Äntligen någon som har erfarenhet av de kängor jag är intreserad av. (har provat dem flera gånger i butik.

När anv du dem?
- Vinteregenskaper?
- Täthet efter nödvändig insmorning och med vad då?
- Fungerar som allround?

Garmont Piccos II

Hej har ett par Garmont piccos II....

De här kängorna har funkat jättebra för mig på mina vår/sommar och höst turer.Nu håller jag på att testa dom i vinterbruk(återkommer med en utvärdering)

Otroligt hälgrepp och skön sula.Har gått dagsetapper på upp till 4 mil utan problem med fötterna.

Använder vanligt vax på dom/märke spelar nog mindre roll men just nu så använder jag Lundhags vaxfett.

Mvh L-O

På tal om Garmont

Jag har ett par Garmont-kängor som jag använder till vardags under vinterhalvåret. Stabila, bra grepp, trevlig känga. Jag har dock inte vandrat med dem så jag vet inte hur de är med packning på ryggen.

Mitt lilla problem är att de ganska snart började lukta illa. Detta har inte hänt på samma sätt med några av mina tidigare kängor. Vet inte riktigt hur jag skall göra med dem?

Är det någon som vet någon bra metod att få ett par fodrade kängor att lukta lite mindre? Jag menar inte förebyggande, utan när skadan väl är skedd.

/Conny

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jakobmagnusson63 Plats för 2-3 lite mer krävande toppturer Fjällvandring 4
Filip G Jag vill lära mig mer, men hur? Fjällvandring 15
Bondmoran Första vandringen i Idre - VILL MER Fjällvandring 11
Linda G Singel i salto i juli - nån mer? Fjällvandring 2
Anders_sthlm Mer om Mårma. Fjällvandring 18
tiddelipom Mer Sarek! Fjällvandring 9
sools Bli mer fjällvan ? Fjällvandring 11
chnaon Storulvån-Helags mm Någon mer nu i veckan som kommer? Fjällvandring 2
fson Lite mer fjällbilder i höstrusket? Fjällvandring 22
englad En mer filosofisk fråga om "promenadavstånd" Fjällvandring 4
Laura Nån mer classicliknande tur? Fjällvandring 1
Trident21 Tag med kameran men mer då? Fjällvandring 6
jakobg EXPED liggunderlag, någon som vet mer? Fjällvandring 1
jakobg Mer tjat om toppstugorna på Keb. Fjällvandring 7
tomhylsan Stegjärn till Meindl? Fjällvandring 5
kalalokki Meindl Dovre Extrem GTX vs. Haglöfs Solid Hi Fjällvandring 8
fnöskticko Meindl skosnören original Fjällvandring 25
monstergeddan Byte av greppsulan på Meindl Island Pro Fjällvandring 24
skogenskonung Lundhags eller Meindl att vandra i?! Fjällvandring 10
Lina_Nilsson Meindl Makalu Fjällvandring 5
migael Meindl eller lundhags? Fjällvandring 38
Coolsson Meindl Army Pro - Täta? Oh,ja! Fjällvandring 5
Martin Gidlund Meindl Perfekt! Fjällvandring 1
tor_selden Trånga Meindl-kängor Fjällvandring 6
hulken Meindl sparkar rumpa Fjällvandring 4
roos207 Meindl på nätet? Fjällvandring 3
heino kängor ,meindl Fjällvandring 0
XAdamX Meindl meindl...detta ständiga märke... Fjällvandring 13
Skötselråd för Meindl? Fjällvandring 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg