ALDRIG MER MEINDL/ROCKPORT!

Nädå

Svar till Daniel B:
nej, mina Haglöfsdamasker är såpass täta iallafall. Dessutom går de ganska långt ner på kängan. Har inte varit med om vatten läcker in underifrån.

Man bör ju komma ihåg att damasker också är bra sommartid vid toppturer då man pulsar i snö.

MVH Mats

Ull...

Jag bor i Norge för tillfället och är det nån som kan ull så är det Norrmännen. Det finns ingen gräns på hur bra sockar m.m i ull de gör de där flinka friluftsmänniskorna till folk :) Nu har jag ju inte direkt letat efter kortkalsonger i ull men det finns helt säkert att få tag på... men då kostar det säkert norskt också :)

Storm

Det verkar ju väldigt lätt att röra upp en storm. Det skall ju naturligtvis inte vara motsättning mellan ofodrade kängor resp. fodrade eller för den delen kängor resp. stövlar. De har naturligtvis alla sina olika användningsområden. Det är helt enkelt en fråga om fukthets gradient, på myren har man stövlar, i obanad svensk fjällterräng (ej hög alpin) KAN man ha ofodrade kängor (HÖGA) och på leder (spångat) samt i torrare fjällområden KAN man ha fodrade LÅGA kängor. Nu går ju de flesta på leder varför de flesta klarar sig med låga kängor.

Anser Kurt, som allt efter behov går i:
Stövlar
Lundhags
Meindl
Crispi
Vasque

Det verkar som alla vill få alla andra att tycka som Ni själva gör. Enligt min mening är valet av känga/stövel helt personligt, och beror mycket på vilken fot man har och vart man håller till. Det absolut viktigaste är att skon sitter bra=lägg ner lång tid vid utprovning.

Ta ordentlig hand om kängorna/stövlarna och om fötterna så kommer man hem utan problem och utan att ha förstört upplevelsen!

Guest

Gäst
Hållbarhet!

Har använt Gore-Tex kängor ett tag själv och är ägare till tre par. Visst, jättesköna kängor som i alla fall jag tycker fungerar strålande vid vandring. Dock så är jag förbannat trött på hållbarheten hos dessa kängor... Man köper kängor för över 2000 kr som går sönder på nolltid. En vecka i fjällen och mina Hanwag kängor var demolerade i gummikanten som anluter mot lädret. Mina Meindl Tundra med samma problem. Så extrem är jag inte i användningen! Sen skall kängorna in på lagning och det tar evigheter innan man har dem igen. Nej tack, gärna Gore-Tex men inte på bekostnad av den övriga kvalitén. Nästa gång blir det Lundhags.

Kängor

Har personligen aldrig fått några skavsår av Lundhags. Hade mitt första par i 12 år och använder nu Jörnkängan utan problem med fötterna. Har även vandrat mycket i blockteräng (utan några insidenter! ) fast kängorna inte är så stabila som fodrade känger oftast är. Visst kan man få Lundhags/jörnkängor täta. Men är det blött konstant håller det bara ett par dagar (enligt min erfarenheter). Är det någon som har andra tips på hur man fettar in kängorna.?

GARMONT

Hallå alla ni som inte vill ha kängor med membran i!
Köp GARMONT PICCOS II, en helt suverän känga!!!!!!
Har använt de mesta olika kängtyper och har alltid varit tacksam för alla råd o rön man fått om kängor eller övrig utrustning!O jag är jävligt KRÄSEN!!!!!SÅ DE ÄR INTE OFTA JAG HITTAR NÅGOT SOM ÄR PERFEKT!!!
Men nu har jag det och de är jag jätteglad för.Sedan är ju itté prise fy skam heller!!!!!!!!!!!!!!!

Skobyte vid vad...

Vad jag vet så finns det ett gammalt trick som går ut på att man har ett par jympaskor med sig som man tar på sig när man vadar... så är kängorna torra och fina... kan ju va jobbigt att släpa på, men hellre det än blöta kängor antar jag...

///magda136

Tjena,

För att bredda debatten något så skulle jag vilja slå ett slag för gummistövlarna! Har själv gått sex 7-9 dagars vandringar i Keb/Sarek under 90-talet. Har alltid haft gummistövlar. I år testade jag för första gången Lundhags vandrarsockor och strumpor. Dessa var fantastiska komplement. Jag höll fötterna snustorra och helt befriade från ev skavsår under hela vandringen. Iofs så är det aningen kämpigare när man passerar blockterräng. Å andra sidan så är det en j-la lyx i de partier man ofrånkomligen befinner sig i stora delar av vandringen, dvs blötmarker av olika dignitet.
Största problemet med stövlar, som jag ser det, är att efter dagens vandring få av dem av fötterna, vilket i sin tur då och då leder till sendrag.
Men som sagt, så till vida att jag inte planerar en tur som till 90% kommer gå på 1200 m ö h eller högre så kommer jag fortsätta med mina Sarek-stövlar.
Ytterst sällan behöver man dessutom byta vid vad (tidsbesparing!). Som någon tidigare sa så kan man vid djup på + 40 cm ta på sig sina gore-tex-byxor och linda tejp nere vid anklarna - står emot längre än vad man tror.

För stövelpartiet.

/T

Stövlar

Har man dessutom stövlar med stålhätta (numera av plast) så skyddar det åtminstonde tårna. Det kan dock vara svårt att hitta stövlar med tillräckligt tjocka sulor.

Kanske Nokia?

Ville bara hålla med om att det verkar svårt att hitta stövlar med vettig sula för fjällvandring.

Har dock gått och sneglat lite på Nokia "Treck"...någon som har provat?

//MM

Hej Johan,
jag köpte precis som Anders mina kängor (Meindl army pro) under min värnpliktstid (I22 Lapplandsjägarna) där de fick utstå sina första hårda prövningar under både sommar och tidig höst. Det är i min mening inga problem att spendera veckor i myrmarker med dessa kängor så länge som man håller efter dem ordentligt. Gore Tex membranet är ju till för att skydda från läckage i sömmar och skarvar där vanliga kängor lätt kan börja läcka så fort man lyckats nöta bort lite skofett. Jag vet inte hur du gjort, men självklart måste man fetta även dessa kängor lika ofta som vanliga. Angående att få dem torra, kan jag bara hålla med dig om att det är lite svårare. Byter man bara sockor i pauserna mellan marschpassen, så tycker jag inte det brukar vara något problem. Jag har haft mina kängor i 5 år, och vandrat någonstans mellan 20 och 25 veckor i dem efter lumpen - varav ca 15 i Nepal under regnperiod. De har inte svikit mig hittills.
Vänligen, David

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jakobmagnusson63 Plats för 2-3 lite mer krävande toppturer Fjällvandring 4
Filip G Jag vill lära mig mer, men hur? Fjällvandring 15
Bondmoran Första vandringen i Idre - VILL MER Fjällvandring 11
Linda G Singel i salto i juli - nån mer? Fjällvandring 2
Anders_sthlm Mer om Mårma. Fjällvandring 18
tiddelipom Mer Sarek! Fjällvandring 9
sools Bli mer fjällvan ? Fjällvandring 11
chnaon Storulvån-Helags mm Någon mer nu i veckan som kommer? Fjällvandring 2
fson Lite mer fjällbilder i höstrusket? Fjällvandring 22
englad En mer filosofisk fråga om "promenadavstånd" Fjällvandring 4
Laura Nån mer classicliknande tur? Fjällvandring 1
Trident21 Tag med kameran men mer då? Fjällvandring 6
jakobg EXPED liggunderlag, någon som vet mer? Fjällvandring 1
jakobg Mer tjat om toppstugorna på Keb. Fjällvandring 7
tomhylsan Stegjärn till Meindl? Fjällvandring 5
kalalokki Meindl Dovre Extrem GTX vs. Haglöfs Solid Hi Fjällvandring 8
fnöskticko Meindl skosnören original Fjällvandring 25
monstergeddan Byte av greppsulan på Meindl Island Pro Fjällvandring 24
skogenskonung Lundhags eller Meindl att vandra i?! Fjällvandring 10
Lina_Nilsson Meindl Makalu Fjällvandring 5
migael Meindl eller lundhags? Fjällvandring 38
Coolsson Meindl Army Pro - Täta? Oh,ja! Fjällvandring 5
Martin Gidlund Meindl Perfekt! Fjällvandring 1
tor_selden Trånga Meindl-kängor Fjällvandring 6
hulken Meindl sparkar rumpa Fjällvandring 4
roos207 Meindl på nätet? Fjällvandring 3
heino kängor ,meindl Fjällvandring 0
XAdamX Meindl meindl...detta ständiga märke... Fjällvandring 13
Skötselråd för Meindl? Fjällvandring 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg