Tjena,
För att bredda debatten något så skulle jag vilja slå ett slag för gummistövlarna! Har själv gått sex 7-9 dagars vandringar i Keb/Sarek under 90-talet. Har alltid haft gummistövlar. I år testade jag för första gången Lundhags vandrarsockor och strumpor. Dessa var fantastiska komplement. Jag höll fötterna snustorra och helt befriade från ev skavsår under hela vandringen. Iofs så är det aningen kämpigare när man passerar blockterräng. Å andra sidan så är det en j-la lyx i de partier man ofrånkomligen befinner sig i stora delar av vandringen, dvs blötmarker av olika dignitet.
Största problemet med stövlar, som jag ser det, är att efter dagens vandring få av dem av fötterna, vilket i sin tur då och då leder till sendrag.
Men som sagt, så till vida att jag inte planerar en tur som till 90% kommer gå på 1200 m ö h eller högre så kommer jag fortsätta med mina Sarek-stövlar.
Ytterst sällan behöver man dessutom byta vid vad (tidsbesparing!). Som någon tidigare sa så kan man vid djup på + 40 cm ta på sig sina gore-tex-byxor och linda tejp nere vid anklarna - står emot längre än vad man tror.
För stövelpartiet.
/T