Ålder på klätterutrustning

Ett exjobb kunde kanske duga, fast är det inte så att exjobbaren måste ha en "beställare", detta kunde kanske SKF vara?

Man har ju en handledare på skolan och en hos "kunden". Fast å andra sidan var det kanske inget formellt krav.

Däremot vill man ju som exjobbare gärna ha ett litet arvode om möjligt... Kanske att det var anledningen till att alla gör "externa" arbeten.
 
SKF har väl inte pengar för att göra sånt? Däremot så borde de väl bli bättre på att sprida den information som UIAA, där SKF är medlem, faktiskt har om rep.

Tillverkaren Mammut har en Rope Guide (fanns på deras hemsida som pdf för ett tag sedan, men nu hittar jag den inte). Intressant där är bl a att de vågar göra avsteg från 4-års-regeln, som poppar upp som en ryggmärgsreflex varje gång någon ställer den här frågan.

"Usability of rope (Frequency of Use and Approximate Life Span):
Never used: 10 years maximum
Rarely used (twice per year): Up to 7 years
Occasionally used (once per month): Up to 5 years
Regularly used (several times per month): Up to 3 years
Frequently used (each week): Up to 1 year
Constantly used (almost daily): Less than 1 year"

De har också ett förslag på en replogg:

"A rope log simplifies the maintaining of the usage history of the rope. The entries include the number of days used, the number of meters climbed (multiplied by 0.33) and the rappelling, lowering or top roping meters (multiplied by 1.66). From this the total «usage
meters» can be calculated. Ropes with 5-7 standard falls can usually be used for about 1500–5000 meters, those with 7-9 standard falls 5000–10000 meters and those with more than 9 standard falls 10000–20000 meters."

Sedan finns det mycket intressant på UIAA's egen hemsida, Bl a en sammanfattning av "Conference on Nylon and Ropes for Mountaineering and Caving"(!) http://www.uiaa.ch/article.aspx?c=185&a=76

Bl a
"4. Influence of sunlight on the dynamic performance of multi-fall mountaineering ropes:
- some colours in the sheath fade, while others do not,
- there is a correlation between decolourisation of the filaments and the mechanical properties: the higher the loss of colour, the higher the degradation of the mechanical properties. It seems to affect more the brilliant and "stylish" colours (Anm. Detta verkar ju vara rena motsatsen till vad deras egen säkerhetsansvarige Pitt Schubert påstod 1998, se mellpats första länk)
- the mechanical properties of the core degrade in a markedly more uniform way and much less than the sheath,
- a relatively low degradation of the mechanical properties of the filaments (approx. 10 % reduction in breaking strength and elongation) corresponds to a notable reduction in the number of falls held (up to 50 %). The ropes were exposed for three months at an elevation of 2550 m in the Dolomites,
- as expected, degradation at a lower elevation (1834 m) was considerably less (up to 25 % reduction in the number of falls held),
- the value of the impact force is not affected. "

Speciellt den sista punkten tycker jag personligen är intressant. Tidigare i trådar liknande den här så har man fått intrycket att UV-ljuset inte påverkar hållfastheten i sig. Men pga att elasticiteten minskar så får man högre fångryck, och utsätter därmed hela säkringskedjan för större risk. Nu verkar det (eller läser jag helt fel?) som att elasticiteten ("the impact force") inte påverkas, men att det faktiskt ÄR styrkan i repet som minskar.

Dock, påverkan halverades när man minskade höjden från 2550 till 1834 m. Så det borde ju inte vara så mycket kvar när man kommer ner till "våra" nivåer.

Däremot är firning och topprepsklättring rena dynamik-dödare för rep. Efter 50 firningar med en åtta så är dynamiken reducerad med en tredjedel (antal fall)! Medan firningar med en Kong Robot (funkar som en karbinbroms) inte påverkade dynamiken alls!

Det finns också en länk till ett test i Canada hur topprepsklättring påverkar dynamiken i rep. Efter att ha läst den så kan man väl bara rekommendera alla att inte trad-klättra alls på rep som då och då används för TR.
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Utifrån det resonemang som man ofta hör om att topprepning är så skadligt måste det väl var så att det är när man hangdoggar mycket - eller yoyoklättrar eller får mycket repstöd som är skadligt.

En annan sak är ju också; Hur mycket permanent påverkan på de dynamiska egenskaperna har de olika tilltagen?
De fall som repen testas för (och som kanske uppges vara 8 före brott eller nåt) är ju på 1,8 och utan att repet får tillfälle att återhämta sig mellan fallen, eller?
 
Mezzner; sa:
Utifrån det resonemang som man ofta hör om att topprepning är så skadligt måste det väl var så att det är när man hangdoggar mycket - eller yoyoklättrar eller får mycket repstöd som är skadligt.

En annan sak är ju också; Hur mycket permanent påverkan på de dynamiska egenskaperna har de olika tilltagen?
De fall som repen testas för (och som kanske uppges vara 8 före brott eller nåt) är ju på 1,8 och utan att repet får tillfälle att återhämta sig mellan fallen, eller?

Med hangdogging antar jag att du menar att man klättrar upp en bit, ramlar av, hänger en stund och sen fortsätter från samma ställe utan att bli nerfirad?

Min gissning, min tolkning av artiklarna (betonar att det endast är min tolkning eftersom jag inte har några speciella kunskaper om nylon) är att det inte är belastningen i sig som försvagar repet, utan det är kombinationen av belastning, glidning och böjning av repet som knäcker de långa molekylerna i fibrerna. För det verkar ju ganska lätt att sabba ett rep genom att fira med åtta eller HMS-knut, medan repet var i princip opåverkat av Kong-bromsen där repet gör mindre krökar över större radier.

Likaså är det firning vid topprepsklättring, där repet med belastning böjs över de lilla radien i toppkarbinen som tar kål på strukturen.

Däremot, om du doggar eller tar ett fall och blir hängande men inte firar ner och låter repet glida genom karbinen, så kanske det klarar sig bättre?
 
Jag tackar för alla synpunkter. Kul att min fråga resulterade i så många svar. Jag är fullt medveten om alla klassiska rekommendationer från tillverkare av rep mm, 5 år...där går gränsen! Är grejerna äldre än så...släng skiten!
Som framkommit i debatten så finns många "nya" tankar kring ovanstående påstående. Jag är personligen ganska övertygad om att många mjukvaror håller längre än så....men som också påpekats...vem fan vågar chansa!

Jag skulle aldrig komma på tanken att riskera någon annans säkerhet genom att använda tvivelaktig materiel. Mitt beslut är taget. Jag kommer att använda något av mina rep (som är sprillans nytt och helt oanvänt) för egen toppsäkring.
Resten blir (svindyra) hundkoppel och/eller dekoration i bostaden. Slingorna åker i soporna. Nya, fräscha mjukvaror kommer att införskaffas efter hand. Dock kommer jag att förlita mig på min gamla kritpåse...har inte hjärta att överlämna den till AÖS (Avfallshantering i Östra Skaraborg).

//P
 
Gårdagensrep vs dagens

Det sker utveckling hela tiden...
Repen som tillverkades för 10 år sedan var antagligen inte lika bra som de som tillverkas idag. För 10 år sedan var kanske livslängden 5-8 år och repen som tillveras idag klarar säkert uppemot 10 år. (men jag vet inte tillräckligt om nylon så jag får gå på vad tillverkaren säger...)

Läste någonstans om någon (i Dalarna har jag för mig) som lyckades med konststycket att få ett stenslag på sitt nya rep efter bara 15 minuter och behövde kapa det på mitten...
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips