SKF har väl inte pengar för att göra sånt? Däremot så borde de väl bli bättre på att sprida den information som UIAA, där SKF är medlem, faktiskt har om rep.
Tillverkaren Mammut har en Rope Guide (fanns på deras hemsida som pdf för ett tag sedan, men nu hittar jag den inte). Intressant där är bl a att de vågar göra avsteg från 4-års-regeln, som poppar upp som en ryggmärgsreflex varje gång någon ställer den här frågan.
"Usability of rope (Frequency of Use and Approximate Life Span):
Never used: 10 years maximum
Rarely used (twice per year): Up to 7 years
Occasionally used (once per month): Up to 5 years
Regularly used (several times per month): Up to 3 years
Frequently used (each week): Up to 1 year
Constantly used (almost daily): Less than 1 year"
De har också ett förslag på en replogg:
"A rope log simplifies the maintaining of the usage history of the rope. The entries include the number of days used, the number of meters climbed (multiplied by 0.33) and the rappelling, lowering or top roping meters (multiplied by 1.66). From this the total «usage
meters» can be calculated. Ropes with 5-7 standard falls can usually be used for about 1500–5000 meters, those with 7-9 standard falls 5000–10000 meters and those with more than 9 standard falls 10000–20000 meters."
Sedan finns det mycket intressant på UIAA's egen hemsida, Bl a en sammanfattning av "Conference on Nylon and Ropes for Mountaineering and Caving"(!)
http://www.uiaa.ch/article.aspx?c=185&a=76
Bl a
"
4. Influence of sunlight on the dynamic performance of multi-fall mountaineering ropes:
- some colours in the sheath fade, while others do not,
- there is a correlation between decolourisation of the filaments and the mechanical properties: the higher the loss of colour, the higher the degradation of the mechanical properties. It seems to affect more the brilliant and "stylish" colours (Anm. Detta verkar ju vara rena motsatsen till vad deras egen säkerhetsansvarige Pitt Schubert påstod 1998, se mellpats första länk)
- the mechanical properties of the core degrade in a markedly more uniform way and much less than the sheath,
- a relatively low degradation of the mechanical properties of the filaments (approx. 10 % reduction in breaking strength and elongation) corresponds to a notable reduction in the number of falls held (up to 50 %). The ropes were exposed for three months at an elevation of 2550 m in the Dolomites,
- as expected, degradation at a lower elevation (1834 m) was considerably less (up to 25 % reduction in the number of falls held),
- the value of the impact force is not affected. "
Speciellt den sista punkten tycker jag personligen är intressant. Tidigare i trådar liknande den här så har man fått intrycket att UV-ljuset inte påverkar hållfastheten i sig. Men pga att elasticiteten minskar så får man högre fångryck, och utsätter därmed hela säkringskedjan för större risk. Nu verkar det (eller läser jag helt fel?) som att elasticiteten ("the impact force") inte påverkas, men att det faktiskt ÄR styrkan i repet som minskar.
Dock, påverkan halverades när man minskade höjden från 2550 till 1834 m. Så det borde ju inte vara så mycket kvar när man kommer ner till "våra" nivåer.
Däremot är firning och topprepsklättring rena dynamik-dödare för rep. Efter 50 firningar med en åtta så är dynamiken reducerad med en tredjedel (antal fall)! Medan firningar med en Kong Robot (funkar som en karbinbroms) inte påverkade dynamiken alls!
Det finns också en länk till ett test i Canada hur topprepsklättring påverkar dynamiken i rep. Efter att ha läst den så kan man väl bara rekommendera alla att inte trad-klättra alls på rep som då och då används för TR.