Saker människor lär sig under militärtjänstgöring är användbara även under idkande av friluftsliv, bl.a. hur kroppar fungerar under ansträngning (GU = GrundUtbildning).^_^; sa:johankse; sa:Om vi börjar med soffliggaren och normalmotionären så är det väl bara i filmens värld som man kan gå från koma till egenförflyttning på de bakre på ett 1/2 dygn!
Soffisar som man börjar motionera med blir trötta av att gå runt kaserngården medan normaltränade kan tas ut på en halvmil för att skilja agnarna från vetet...
Normalbyggd och seg är vida användbarare än muskelhjälte. Har haft det tvivelaktiga nöjet att försöka få den senare sorten att orka med moderata 30km+12kg på mindre än 8 timmar, låt oss säga att det var svårt....även efter träning och uppvärmning.
Ungar och hemmafruar hade efter uppvärmning och förträning inga speciella svårigheter.....
Så i valet mella Superman och Stenmarkare i figuren är mitt val rätt klart.
Ibland kan det var mycket bra att ha några extra kilon i bukfett och musker på skrovet, om det saknas käk av någon orsak, det finns helt enkelt mer att ta av, de större varar ett tag till....
Lagom verkar var ett mycket bra mått även här.
Angående maten så verkar lustfaktorn vara den viktigast i mina små observationer.
go tur
[Ändrat av johankse 2007-02-19 kl 17:41]
Ursäkta mig men... Vilken urtråkig attityd!
Väljer du dina vänner efter hur fysiskt kapabla de är att ge sig ut på saker? Jag tycker det här låter helt förskräckligt. Machoideal à la Rambo? Vad är det här för prestationstävling, 30 km med 12 kilo packning på under 8 timmar? Jag tycker det låter mer som extrem-extrem-extrem än att njuta av friluftsliv.
Ursäkta mig, men en tråkig attityd tycker jag är att hugga till med "macho" när någon försöker delge sina erfarenheter. Är det ansträngning som är "macho"? 30 km med 12 kg packning på under 8 timmar betyder 3,75 km/timme. Knappast extrem-extrem-extrem ens under friluftsliv, möjligen extrem en gång när det gäller friluftsliv. Har du så bråttom att häva ur dig "macho" och "Rambo" att du inte ens läser "Normalbyggd och seg är vida användbarare än muskelhjälte"?
På Utsidan har olika människor olika referanspunkter. Det är bra det. Finns mycket för alla att lära sig från olika håll och kanter, väl att märka om det förstås. Jag gillar som du snö. Min syster gillar inte snö med den kyla snö är förknippad med. Vad ska hon kalla dig, "fecho"?
Raskesven