Äta rätt

Flera friluftsskribenter har klagat över att havregrynsgröt blir trist i längden, en har t o m beskrivit hur han dumpat flera veckors portioner. Ett sätt att göra gröten mera rolig ur upplevelsesynpunkt är att blanda flera sorter av flingor och frön, torkad frukt och honung samt lite olja.
Maler man blandningen med mixern och breder sen ut den till en jämn smet i en långpanna på ett bakplåtspapper, är det sen en lät sak att klippa till lagom portionsbitar, packa dem i individuella plastpåsar och ta med till matpackningen. Lägger man dem i blöt kvällen innan, kan man korta koktiden en hel del.
Sannorlikt mår magen inte sämre av lite större variation heller.

Go tur

crazy; sa:
8000 kcal är lite väl mycket. vet inte vad du menar med kuperad terräng iofs.

polarfarare som drar 125 kg slädar bränner väl ungefär så mycker, kanske något mera. grundbehovet är defifintivt inte 2000 kcal, mera 1000.

vem går effektiv tid 10 h. inte många

snabba kolhydrater är ypperligt för att fylla på kolhydratdepåer vid träning, det är däför många äter bananer vi vanlig träning, tror du flytande gel som multisportare trycker i sig är för skojs skul? kcalen skall in snabbt

vet inte varför du vill optimera men annars är det bara att äta som normalt. vill du inte ta av fettdepåer får du äta mer helt enkelt, fett är ju bäst viktmässigt

man kan säga att det är endast i samband med träning som man skall äta snabba kolhydrater
[Ändrat av crazy 2007-02-18 kl 07:14]

Med 15-20 km vandring per dag och topptur så blir det runt 10 timmars ansträngning: vandring med full packning + topptur. I alla fall för mig.

Alla har naturligtvis olika kondition och syfte med sin fjällvandring och lullar man på i dalgångar som Ruotesvagge i Sarek kan man inte jämföra energibehovet med att vandra längre sträckor och bestiga de toppar man av olika skäl vill bestiga.

Personligen så ser jag mitt fjällvandrande som rekreation och toppturerna som en möjlighet att se mer av fjällvärlden. Numera så drivs jag inte av någon prestationshets som jag dock drevs av när jag var i tjugoårsåldern.

För att snabba kolhydrater, läs olika sockerarter skall fungera så KRÄVS det att du har laddat med långsamma och medelsnabba innan. Du måste tillföra snabba kolhydrater kontinuerligt och börja innan du känner av energibristen om du anstränger dig hårt.

Annars kommer blodsockerfallet snabbt, fråga vilken erfaren alpinist/klättrare som helst.

Det är givet att den mesta delen av energin som krävs tas från fettdepåerna eftersom du har ett energiunderskott. Genom att äta en hög andel av ditt energibehov i form av fett så optimerar du din egen omsättning av kroppsfettet.

Varför jag vill optimera energiintaget, tja vad sägs om ett ökat välbefinnande, ökad ork och ett bättre utbyte av fjällvandringen.

Jag äter dessutom i stort sett det som alla andra äter rejäl frukost(fett, proteiner, långsamma kolhydrater), lunch och middag(ex. torkad köttfärs med couscous, pasta eller torkad potatis). Till kvällsmat försöker jag äta mer långsamma kolhydrater, tillräckligt med protein och mindre fett. Snabba kolhydrater spar jag till tuffare ansträngningar, jag tuggar mao inte start och russin frekvent mellan måltiderna.

Tycker att jag har hittat en bra balans på käkets sammansättning som funkar för mig.

Du kommer automatiskt att få en muskelnedbrytning under en fjällvandring. Jag har inte testat med aminosyretillskott på fjälltur men jag tror att det kan hjälpa kroppen med återhämtningen. Tänker testa under min månadslånga session i Sarek och Padjelanta i sommar.

Förresten behöver jag inte jobba på att lägga på mig extra fett till sommarens fjällturer, tycker att man har en tendens till att bli vinterfet numera ;)

Strykarräven; sa:
crazy; sa:
Nu räknade han på 14 timmar.
Citerat ur Textbook of medical physiology, 10th ed. (Guyton & Hall 2000):
"An average man of 70 kgs who lies in bed all day uses about 1650 calories of energy... ...If he sits in a chair all day without exercising, his total energy requirement reaches 2000-2250 calories." och jag förutsätter att man räknar 24 timmar på ett dygn. Hur mycket man bränner vid ansträngning är väldigt individuellt och beroende på terräng, tid och temperatur etc, varför jag tror det är rätt meningslöst med exakta beräkningar.

?

Håller du på och trollar med mig?

"Vandrar du i 10 timmar på en dag med 25 kg:s ryggsäck i kuperad terräng så borde du bränna minst 6000 kcal + ditt basala behov säg 2000 kcal."

Kamvandraren; sa:
Varför jag vill optimera energiintaget, tja vad sägs om ett ökat välbefinnande, ökad ork och ett bättre utbyte av fjällvandringen.

Grejen är att du får endast marginella effekter.

Jag äter det jag tycker är gott och varierat vilket garanterat ökar välbefinnadet mest.

pasta
potatismos
godis
knäckebröd
fisk
torkade grönsaker
olika soppor, mycke fruktsoppa, oboy

På rast äter jag muslibars om jag har det. Annars som sagt vanlig mat.

Jag prioterar varma drycker till mat. Annars dricker jag vatten.

Jag är noga med att äta. Det är det viktigaste.

du verkar läsa första inlägget om och om igen och inte vidareutvecklingen.

Ja! Jag tror att jag bränner runt 8000 kcal om jag vandrar effektivt i 6 timmar med en 25 kg säck i obanad terräng i fjällen, dalgångar inte kalfjäll, Jag väger runt 85 kg när jag är i form och en 85 kg:s man bränner runt 400 kcal i timmen vid rask promenad på asfalt...

Man bränner lätt 600 i timmen med ryggsäck och i videsnår, uppför osv. 6x600=3600 + 4 timmars topptur 600x2 uppför + 400x2 nerför = 5600 kcal + basalt näringsbehov totalt behov 7600 kcal.

I slutet på 80-talet gjorde USDF om sina kaloribehovstabeller. Bl a mätte man noggrant på SF som vid den här tiden gick långt och bar mycket.
I ytterändarna av deras mätningar kom sen vakttjänstgöring expedition och jägaruppdrag vinter. För samma vältränade 78 kg man kom de fram till ca 2200 Kcal resp upp till 12 000 Kcal per dygn i behov. Givetvis är inget tillfälle det andra likt.
I början av 2000-talet började man bli uppmärksam på sockermissbruk. Överaktivitet, lättretad, oförklarlig våldsamhet mm.
Socker i lätt tillgänglig form har vi bara haft ett par hundra år medan kroppen utvecklats under miljoner år....
Bufferten när vi arbetar med kroppen är givetsvis fettet och musklerna om vi äter för lite. Men dövandet av signalerna är lätt att göra med lätttillgängliga snabba sockersorter i många förpackningar.
Både lagom mycket och rätt mat samt återhämtning lär vi behöva. Välsmakande och med ögonfägnad är nog ingen nackdel...

crazy; sa:
?

Håller du på och trollar med mig?

"Vandrar du i 10 timmar på en dag med 25 kg:s ryggsäck i kuperad terräng så borde du bränna minst 6000 kcal + ditt basala behov säg 2000 kcal."
Nä, inget trollande, jag läste tydligen inte tillräckligt noga. My mistake, ursäkta.

Men faktum kvarstår att energiåtgången vid (ute-)aktivitet är mkt svår att räkna på om man inte har personliga erfarenheter därav, så man hittat sina egna gränser.

johankse; sa:
I början av 2000-talet började man bli uppmärksam på sockermissbruk. Överaktivitet, lättretad, oförklarlig våldsamhet mm.
Socker i lätt tillgänglig form har vi bara haft ett par hundra år medan kroppen utvecklats under miljoner år....
Bufferten när vi arbetar med kroppen är givetsvis fettet och musklerna om vi äter för lite. Men dövandet av signalerna är lätt att göra med lätttillgängliga snabba sockersorter i många förpackningar.

Japp det är just det som är problemet. Stenålderskost är himla bra på alla sätt och vis, det har jag provat. Då äter man vad kroppen är anpassad förr. Tyvärr blev det lite för mycket jobb i längden, så jag fick sluta med det. Men vissa saker har jag behållit av det.

johankse; sa:
I slutet på 80-talet gjorde USDF om sina kaloribehovstabeller. Bl a mätte man noggrant på SF som vid den här tiden gick långt och bar mycket.
I ytterändarna av deras mätningar kom sen vakttjänstgöring expedition och jägaruppdrag vinter. För samma vältränade 78 kg man kom de fram till ca 2200 Kcal resp upp till 12 000 Kcal per dygn i behov. Givetvis är inget tillfälle det andra likt.

Jo, det var de tabellerna vi använde när jag gjorde lumpen.

Men de har reviderats då vi idag har mycket bättre metoder för att mäta energiförbrukning. Det var alltså inte noggrant.

Går man snabbt i 6,4 km/h på plan mark bränner man ca 330 kcal/h om man väger 80 kg. Mindre om man är vältränad. Mao så har det reviderats ned ganska kraftigt.

Med alla de atletvandrare vi har med 25-30 kg i ryggsäcken väger ingen 80kg när de går utom möjligtvis en räka....Det är väl bara NUI som platsar på 80 här....
Och som Fletcher skriver och det mättes på oss är det en himla skillnad att gå uppför och på plan väg t ex. Dessutom brukar jag sjunga ljudligt....
Det väsentliga är att man inte får ont i bollen och inte tappar för mycket muskelmassa för då mår man illa, kroppsfett och blodsocker kan variera...
Vem gitter njutningsvandra i 6,39km/h när man kan komma upp i 7?
[Ändrat av johankse 2007-02-18 kl 22:13]

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg