Tillbaka till ursprungfrågan - erfarenheter av ShoSho:
Jag har själv en ShoSho 6000Q som jag köpte sommaren -95. Det var egentligen inget aktivt val - jag hade inte tittat runt på säckar utan valde ShoSho eftersom det var den överlägset vanligaste säcken, frontöppningen tilltalade mig och jag hade snål budget (fick faktiskt låna till säcken om jag ska vara ärlig).
Jag har använt den flitigt på såväl långa och korta resor som fjällvandringar, en hel del andra vandringar och skidturer.
I början var jag mycket nöjd, framförallt njöt jag av att allting alltid är lättåtkomligt tack vare frontöppning mm. Nu efter så lång tid är det klart att jag börjat längta efter en ny och bättre säck, bärsystemet börjar kännas lite nött (är inte så mjukt poltsrat längre), den suger åt sig vatten när det regnar ordentligt (får väl skylla mig själv som aldrig bättrat på impregneringen), jag har lärt mig vad jag vill ha för egenskaper på en säck osv. Nu är jag dessutom ute efter en säck som ska användas mer renodlat till vandring och skidturer.
Men sammantaget har det varit en trogen vän och trotjänare - inga skavanker eller brister i kvalitet. Det enda som har behövt lagas var midjebältsspännet som blev klämt i en bilbacklucka (knappast Haglöfs fel...). Har inte alltid varit helt perfekt för alla ändamål men alltid ok och en bra allround-säck. I alla fall den jag har från -95 duger ännu till längre sommarvandringar med grejjer för en 10-dagars tälttur. När jag har burit som tyngst i den har jag nog varit uppe en bit över 20kg-strecket.