Är Shosho rutten?

Shosho 5000 Q bra vad jag förstår

Min fru köpte sig en shosho 5000 q att ha till båda resor och fjällvandringar och hon är väldigt nöjd med den. Många fickor och remmar att dra i och skönt bärsystem upp till 16-17 kg. Lyftbart lock är inte heller fel.

Jag kan tycka att den är lite väl tung i sig. Den väger nästan som min 90 l norröna. Annars verkar den bra.

Kalle

Manligt/kvinnligt?

Det verkar som om många tjejer äger och gillar Shosho.
I helgen var jag och min flickvän ute på stan och kollade ryggor. "Nya" Shosho (Sec) testade vi båda, och medan hon tyckte att den var skönast av alla hon testat (hon dissade t ex Norröna) tyckte jag att den var på tok för tunn, hård och oföljsam i bärsystemet.
Och en tjejkompis hittade fram till Shosho efter att ha ägt stora säckar från Klättermusen och Tierra.

Kan det vara så att Haglöfs verkligen har lyckats få till Q-varianten?

Eller är det helt enkelt så att det är fler killar som är prylbögar och Shosho dissas för att det är PK (prylbögiskt korrekt) att göra det?

Re: Manligt/kvinnligt?

Nordesjo; sa:
Det verkar som om många tjejer äger och gillar Shosho.
I helgen var jag och min flickvän ute på stan och kollade ryggor. "Nya" Shosho (Sec) testade vi båda, och medan hon tyckte att den var skönast av alla hon testat (hon dissade t ex Norröna) tyckte jag att den var på tok för tunn, hård och oföljsam i bärsystemet.
Och en tjejkompis hittade fram till Shosho efter att ha ägt stora säckar från Klättermusen och Tierra.

Kan det vara så att Haglöfs verkligen har lyckats få till Q-varianten?

Eller är det helt enkelt så att det är fler killar som är prylbögar och Shosho dissas för att det är PK (prylbögiskt korrekt) att göra det?

Jag har varit med om precis samma sak, min sambo vart helt såld på Haglöfs Shosho modell. Kanske är det så att vi män har lite för mycket krav, mer än vad som är nyttigt. :)

I många fall är det nog dock så att prislappen gör sitt, visst kan man få en riktig mastodontsäck med alla finesser som någonsin utvecklats men man får också lägga en den feta plånboken. Jag stod själv länge och tvekade, man kunde ju välja en Victor för 1000 kr till, eller en Norröna för xxxx mer osv osv. Frågan man fick ställa sig var ju om det verkligen fanns skäl nog när man inte ska göra Expedition Grönland utan i första hand siktar på upp till en veckas vandringar och lite backpacking resor. Har ett par bekanta som har Haglöfs säckar sedan tidigare, såväl Shosho, Victor m.fl och jag vet ingen av dem som har uttryckt missnöje vid just ovan nämnt användingsområde. Allt får ju ställas i relation till vad man ska ha ryggan till..

Samtidigt som man ska vara realistisk så ska man ju köpa det man känner för annars går man bara och undrar hur mycket bättre den där andra ryggsäcken egentligen var!

Osprey billiga?

Klämde lite på Osprey i helgen (på Sportkompaniet).
"Billig" är inte ordet jag skulle välja om den säcken jag klämde på - den kostade över 4, om jag inte minns galet.

Men det kanske fanns andra, billigare, säckar.

Tillbaka till ursprungfrågan - erfarenheter av ShoSho:

Jag har själv en ShoSho 6000Q som jag köpte sommaren -95. Det var egentligen inget aktivt val - jag hade inte tittat runt på säckar utan valde ShoSho eftersom det var den överlägset vanligaste säcken, frontöppningen tilltalade mig och jag hade snål budget (fick faktiskt låna till säcken om jag ska vara ärlig).

Jag har använt den flitigt på såväl långa och korta resor som fjällvandringar, en hel del andra vandringar och skidturer.

I början var jag mycket nöjd, framförallt njöt jag av att allting alltid är lättåtkomligt tack vare frontöppning mm. Nu efter så lång tid är det klart att jag börjat längta efter en ny och bättre säck, bärsystemet börjar kännas lite nött (är inte så mjukt poltsrat längre), den suger åt sig vatten när det regnar ordentligt (får väl skylla mig själv som aldrig bättrat på impregneringen), jag har lärt mig vad jag vill ha för egenskaper på en säck osv. Nu är jag dessutom ute efter en säck som ska användas mer renodlat till vandring och skidturer.

Men sammantaget har det varit en trogen vän och trotjänare - inga skavanker eller brister i kvalitet. Det enda som har behövt lagas var midjebältsspännet som blev klämt i en bilbacklucka (knappast Haglöfs fel...). Har inte alltid varit helt perfekt för alla ändamål men alltid ok och en bra allround-säck. I alla fall den jag har från -95 duger ännu till längre sommarvandringar med grejjer för en 10-dagars tälttur. När jag har burit som tyngst i den har jag nog varit uppe en bit över 20kg-strecket.

Man får väl vad man betalar för?

Jag har precis skaffat ny ryggsäck och när jag provade runt kändes Shosho mer som en säck gjord för långresor och tågluffning än för vandring. Då jämförde jag bl a med Haglöfs Victor, Lundhags V8, Norröna Stettind och Arcteyx Bora 80. Men det är ju rätt stora prisskillnader på nämnda säckar och det är väl så att man får vad man betalar för. Jag valde slutligen mellan Norröna och Arcteryx och valet föll på Arcteryx. Mycket pengar men det var den säck som kändes gedignast och jag har tänkt att vi ska ha ett lååååångt förhållande, sen är det väl nåt med pojkar och prylar. Har ännu inte satt den på tillräckligt hårt prov för att kunna uttala mig. Min flickvän valde liksom min syster för några år sedan Lundhags V8 och båda är mycket nöjda.

ShoSho '93

Hej!
ShoSho rutten?
Jag förstår inte riktigt vad ni menar eftersom jag har haft min ShoSho70 sen 1993 och den har använts nästan varannan helg när vi varit ute på hajk med scouterna. Jag har packat den med i regel 15-20kg varje gång och den ser inte ens sliten ut. Tyvärr måste jag meddela att på min jorden runt resa för en vecka sedan sprack en plastdetalj i ryggplattan med Haglöfs skickar ner en ny till mig!
Min fru och min svägerska har också varsin ShoSho, en MCS 70 från 1993 och en 6000Q från 1995. De har inte heller haft några som helst problem med sina ryggsäckar.

Att ShoSho säckarna skulle ha dålig kvalitet kan jag inte instämma i. Snarare tvärtom.

Det som är viktigast vid valet av ryggsäck anser jag vara att den ska sitta bra på ryggen även med >20kg. Släng i lite prylar från butiken där du provar ryggsäckar och testa många inställningar innan du köper den.

mvh
/Magnus
Superaktiv Scoutledare

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martin på Elsa H Är detta en Fjällräven gyro? Transportera 5
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
vandrafjäll Är det här Haglöfs Alaska ryggsäckar Transportera 5
85662 Vad är viktigast för dig - bra bärsystem eller bra organisation? Transportera 18
Polar300 Är det här en Grönland eller en Alaska? - i FN-blått Transportera 32
anders998 Impregnera gammal ramsäck..är det ngn ide ? Transportera 7
FruNalleman Vilka damsäckar är värda att prova? Transportera 17
macsailor Är Haglöfs OXO Travel en bra reseryggsäck? Transportera 14
skurken Vad är detta för ryggsäck? Transportera 60
Northstar Svårt att hitta ryggsäck för oss som är korta Transportera 4
Albänska Finns det någon som är lika bra på ryggsäckar som dePaul är på knivar? Transportera 54
Snubblaren Vad är detta för kånken? :S Transportera 3
Kristoffer R-K ryggsäcksfrågan (ursäkta om det inte är första topicen med detta) Transportera 21
Skipper_ Hur ställer man in sin ryggsäck, vilka belastningar är rätt? Transportera 17
Martin Fjäderlätt Varför är det så sanslöst dyrt att åka tåg? Transportera 95
petmeu VAd är detta för något? Transportera 5
casimir Är Haglöfs Viktor 50 lämplig tursäck? Transportera 6
Är på jakt efter en Osprey Crescent 110 Transportera 2
Martin Fjäderlätt En bra rygga är allt man behöver. Transportera 11
eXz Är ryggsäcken värd att köpa? Transportera 6
joakimr Är Vaude Rainman 30 bra? Transportera 0
lignell01 hur är det nu... Transportera 4
JE Vilken ryggsäck är "bäst" Transportera 8
Är Fjällrävens Trader 55 något att ha Transportera 0
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
drH Ersättare haglöfs shosho 3000 Transportera 4
malaurin Haglöfs Shosho Entry? Transportera 1
100826 Haglöf sho shosho 400 Transportera 2
hawkwing Shosho transit Transportera 3
carbide Sidofickor till ShoSho 30? Transportera 6
Ryggsäck Shosho Transportera 4
joh_andersson Shosho 5000 ? Transportera 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg