...fast jag tycker de är rätt sakliga med att lista plus och minus. Det finns ju fler av bägge, men då skulle beskrivningen aldrig ta slut - folk använder köken på olika sätt under olika omständigheter, och prioriterar olika ovanpå det.@joanna
(...) Här har du ett exempel på nedklankningen av sprit (...)
Det var intressant att läsa om dina försök, men även de skedde ju i en av många tänkbara situationer, vars relevans kan skifta från person till person.
Det är t ex inte helt rättvisande att jämföra en kall gasbehållare med en sprit-dito som förvärms. Jag ser alltid till att starta med en minst kroppsvarm gaspatron, men den rutinen är mycket lättare att upprätthålla med mina 100 grams behållare, än med din 450-dito.
Initialvikter beror ju också helt på vilka kök man jämför med. Har man ändå med sig ett tungt kök, är skillnaderna inte värda att finlira med. Å andra sidan väger bara vintertillsatsen till spritköket ungefär lika mycket, som hela mitt kökskit och gas för minst en vecka.
Jag är dessutom mycket ovillig att byta säkerhetsflaskan mot en PET-dito att förvara spriten i. Anledning: se här.