Du har rätt, men ändå lite fel
Ja du har helt rätt vad gäller reglerbarheten, men....
På aktiviteter då lite extra vikt inte vart något hinder. Mc, kajak, skidor&pulka, snöskoter och så. Har jag ofta haft 2, 3 eller fler kök med mig. Det förekommer tillfällen då gaskök helt enkelt är bojsänken. De har inte gått att koka på alls och jag har fått plocka fram ett kök med flytande bränsle. Det visar sig att trangia sprit med vintertillsats faktiskt kan fixa kaffet när gasen inte klarar det.
I de fallen spelar reglerbarheten på sommaren mindre roll..
Man får kanske starkare band till det kök/bränsle som fixar fikat.
/John
Vi som inte gillar T-sprit får väl helt enkelt erkänna att vi inte är lika coola som de som klarar av att reglera spritbrännaren lika bra som en gasbrännare.
Jag har t.ex. aldrig lyckats regleras sparlågeringen på spritbrännaren utan att lyfta av kastrullen. Vilket innebär att när jag behövde sjuda så fick jag peta till sparlågeringen, sätta tillbaka kastrullen för att kolla om det var lagom, lyfta undan kastrullen och justera igen osv...
Jag körde med spritbrännare i 10-15 års tid (under hela min tid som liten scout så körde vi ju med T-sprit i brännarna och när jag köpte mitt första egna kök tyckte jag gasbrännaren var alldeles för dyr) innan jag slog till på en gasbrännare till Trangiat och det har jag aldrig ångrat.
När jag blev intresserad av lättviktspackning så provade jag ett tag olika minimala spritbrännare men tyckte det var alldeles för slabbigt och svårkontrollerat för att jag skulle gilla det.
För mig har T-spriten fler nackdelar än fördelar.
Ja du har helt rätt vad gäller reglerbarheten, men....
På aktiviteter då lite extra vikt inte vart något hinder. Mc, kajak, skidor&pulka, snöskoter och så. Har jag ofta haft 2, 3 eller fler kök med mig. Det förekommer tillfällen då gaskök helt enkelt är bojsänken. De har inte gått att koka på alls och jag har fått plocka fram ett kök med flytande bränsle. Det visar sig att trangia sprit med vintertillsats faktiskt kan fixa kaffet när gasen inte klarar det.
I de fallen spelar reglerbarheten på sommaren mindre roll..
Man får kanske starkare band till det kök/bränsle som fixar fikat.
/John