...
Annars funkar t-sprit riktig bra. MEN något jag är så satans trött på är det förbannade sotandet vilket är ett STORT minus och egentligen det jag helst vill slippa. Skulle vilja testa metanol dock och det vore skoj med lite tester på hur det står sig mot t röd och gas. Tror det kan ta något längre tid men inget som skulle störa mig, är jag ganska säker på. Och det bästa: sotfritt. Bara lite svårare att få tag på.
...
Metanol går att köpa billigt på dunk hos rc hobbyaffärer. Sådana som säljer radiostyrda leksaker. Betalade kring en hundring för en 5 liters och den kommer räcka i över 10 år för mig. Blandar i kanske en tredjedel i t-spriten och har inga problem med sot. Tror typ av kök också kan påverka en del hur mycket sot det blir i slutändan. På senaste vandringen flög vi till vår start i Bodö och kunde därför inte ta med bränsle hemifrån. Mitt kokkärl blev inte heller sotigt av enbart t-sprit.
Vi använde två olika varianter av hemgjorda kattmatsburksbrännare med kastrullen från trangia mini. Den ena, som vi använde mest, är gjord av en större och en mindre burk. Mellan dem är det kolfiberfilt som agerar veke. Den senare kräver ingen förvärmning och är enklare att tända. Kostar lite mer, blir lite tyngre och tar längre tid att bygga, men känns överlag bättre och blir den enda som får följa med på nästa vandring.
Jag ägnar mig visserligen enbart åt sommarvandring, men har valt att köra på sprit på grund av flera anledningar. För min del blir det lägre vikt; priset för både brännare och bränsle blir lågt; det är tyst; det är enkelt att anpassa mängden bränsle efter längden på vandringen; brännaren har inga delar som kan gå sönder.
Håller med tidigare talare att det är en intressant tråd!
Tillägg:
Det var här jag köpte min metanol. Kostar 165kr för 5 liter nu.
KB:s RC Hobby & Maskin AB
Den fysiska butiken ligger i utkanten av Falun.