Mattias, du skrev tidigare:
... @CampDavid
Jag inser nu att jag MÅSTE få tag i ett KAP. Utan ett KAP är mitt liv ofullständigt... ;-D ...
Jag kan lugna / glädja dig med att livet nuförtiden inte blir överdrivet bättre av att man äger ett äkta KAP Arctic, det blir möjligen lite nördigare bara. Då, för några decennier sedan, så var ett KAP Arctic svaret på mången vintercampares våtaste drömmar - kombinationen av Optimus driftsäkra och effektfulla (3300+W) fotogenbrännare 207B med den oslagbart stabila och vindskyddande (dvs därigenom bränslebesparande) Trangia 25:an blev genialisk i.o.m. de utrustningsdetaljer som Gunnar Finn själv konstruerade: Brännarhållaren, Pumpen och Slang/snabbanslutning. Och vintercampare har (hade då åtminstone) ju oftast pulka. (Nu har de väl snöscooter...) Så totalvikten var i praktiken ointressant.
Men, men
- efter 29 år har jag nu bestämt mig för att pensionera mitt KAP Arctic! Det har nått samlarstatus - och är därigenom alldeles för värdefullt för att använda 'till vardags'. Jag har sett vad det då och då betalas för ett äkta KAP Arctic när något kommer upp till försäljning på e-bay! Så nu blir det pensionering... I vardagsrummets vitrinskåp kanske?
Dessutom:
Nu finns det bättre kombinationer av pryttlar att pilla ihop i / kring ett Trangia 25, och nästan alla ingredienserna går att köpa kommersiellt från olika håll. Så jag kommer även i fortsättningen att ha ett Trangia som mitt huvudsakliga kök. Men ett kök:
som blir lite lättare, kanske ett / något hekto eller så
som har ännu högre toppeffekt (på fotogen: ~4200W),
som glatt eldar ytterligare några bränslesorter,
som kostar som en arm och ett ben att få till, (KAP Arctic var INTE lågpris på sin tid heller. Hög kvalitet kostar...)
som blir lika mycket av en prototyp / idé skapad i en liten privatvilla-verkstad,
osv...
Och du låter som om du skulle kunna vara intresserad av lite metallhobbyslöjdande, så du ska få 'receptet':
Ett Trangia 25 DuoSSAL (dom återkommer på marknaden hösten 2017 enl. uppgift från Trångsviken).
En Trangia brännarhållarkopp för deras Primustillverkade X2.
En Optimus "Polaris Optifuel" - med lämplig bränsleflaska i trycksäker metall. Jag siktar på dryga halvlitern...
En Bernie Dawg ”PolarDawg 2” tystbrännarhatt. Då har jag även bullernivån från KAP återskapad...
En Trangia 0,3 liter säkerhetsflaska - för förvärmarspriten. Förvärmarsprit? Ja, eftersom jag ogillar att köra på bensin som huvudbränsle, speciellt vintertid...
Hållarkoppen måste modifieras en aning för att passa till Polaris, men det är enkelt gjort. Ev. så måste nedre vindskyddet också anpassas, men det är lika enkelt. Om så blir nödvändigt så får någon form av ersättning för spritrännan i KAPs brännarhållare skapas - för att enkelt kunna hälla ner förvärmarspriten när nu tystbrännarhatten sitter och fyller upp brännaren. När allt det här är klart - så har en värdig modern ersättare för ett KAP Arctic skapats. En ersättare som dessutom kan hantera
alla förekommande bränslen (möjligen undantaget just ditt älskade: ren alkohol?), från diesel via fotogen, flygfotogen och bensin till gasol (både i flytande och gasformig form). Allt med ett och samma enda munstycke! Dvs inget fipplande med att skruva ur/(tappa bort?)/skruva i rätt munstycke för aktuellt bränsle längre, bara byt bränslebehållare och kör på! Och med den lösning Optimus valt för bränsleslangen så sitter det reglerventil både vid bränslebehållaren
och vid brännarmunstycket! Helt optimalt! Enkelt att reglera, enkelt att dämpa ev. pulsation, enkelt att hantera.
Varför gjorde dom inte så här redan för 20+ år sedan?!?
/Odd