Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats.

Hej @qy

Svarar nedan i texten, hoppas det är ok.

Hur upplever du The Caldera Cone? Trangiabrännaren är inte SÅ dålig. Utan lock etc. så väger den 65 gr emot Evernews titandito, men 12-10 i Calderan, vad väger den, 15 gr?

Jag såg nu när jag granskade bilderna på BPL att det inte verkar vara exakt samma kök som jag har trots att det har (hade) samma namn som mina kök. För ETA Power, senare Power Stove, ser dock brännaren ut att vara samma vilket är bra.

MP: Skriver de något om VARFÖR ex. Primus Power Stove med 1,8L gryta klarar sig så bra d.v.s. beror det på värmeväxlaren i kastrullen, eller är brännaren optimerade för att inte kunna ge så mycket effekt att lågorna slår i värmeväxlaren..?

De skriver inte jättemycket. Generellt skriver de mest om designen för luftintagen och avståndet kastrull - brännare. Längre avstånd ger oftast men inte alltid bättre resultat. För ETA Power skriver de även att den stora diametern ger lågan plats att breda ut sig innan den når värmeväxlaren. De omnämner ETA Power som ett av de kraftfullaste köken vilket stämmer med min erfarenhet. Det tas inte upp i texten, men jag noterar att de köken som kommer allra lägst i CO-halt har förvärmning.

MP: Nu tappar du mig. Först är spritbrännarna sämre än gas, sedan mycket bättre än gasbrännarna, eller menar du att gasbrännarna är bättre men också sämre än spritbrännarna beroende på model?

Bästa gas avger <10 ppm, bästa sprit strax över 100ppm sämsta gas >2000ppm, sämsta sprit strax över 300 ppm. Dock bara 2 gaskök över 300ppm. Jag inbillar mig dock att ett gaskök som inte fungerar riktigt t ex genom ett igensatt luftintag kan få CO-halten att öka dramatiskt.

Det kan också nämnas att norrmännen istället mäter g/minut istället för ppm. ppm missgynnar spritkök jämfört den andra metoden pga mycket mindre gasflöde. Det finns inget lätt rätt eller fel, men jag lutar åt att g/min är bättre om man utöver det tar hänsyn till den längre koktiden för sprit, men det är bara min gissning.

Jag kan hålla med att trangiabrännaren med ett annat kök inte är någon viktmässig katastrof. Jag är inte heller så negativ till spritkök i absiden - om man vidtar alla försiktighetsmått - som BPL är. Det finns trots allt väldigt lång erfarenhet av det här i landet och folk dör inte som flugor av trangiaköken med någon typ av brännare.

Jag har precis fått mitt Caldera Cone så jag har inga erfarenheter värda att dela med mig av än förutom att första intrycket ger mersmak. Eftersom jag gillar att vedelda köpte jag även ett inferno insert även om man kan elda pinnar ändå.

Jag har inte tänkt använda 12-10 brännaren utan har köpt en sådan här istället:
http://www.woodgaz-stove.com/modified-starlyte-burner-with-lid.php
Den går ner i min 600ml kastrull tillsammans med konen, det gör inte 12-10. Den absorberar bränslet a la Trangia så inte allt flyger ur om brännaren vickar och har lock så man inte behöver tomma den vid varje tillfälle. Dessutom är den så låg så man inte behöver höja kastrullen med tältpinnar som man behöver med 12-10. (BPL kommer fram till att avståndet brännare kastrull inte är speciellt kritiskt för sprit, de fungerar ju på ett helt annat sätt....)

Senast ändrad:
MP: Nu tappar du mig. Först är spritbrännarna sämre än gas, sedan mycket bättre än gasbrännarna, eller menar du att gasbrännarna är bättre men också sämre än spritbrännarna beroende på model?

QY: Bästa gas avger <10 ppm, bästa sprit strax över 100ppm sämsta gas >2000ppm, sämsta sprit strax över 300 ppm. Dock bara 2 gaskök över 300ppm. Jag inbillar mig dock att ett gaskök som inte fungerar riktigt t ex genom ett igensatt luftintag kan få CO-halten att öka dramatiskt.

Tack för utredningen [emoji106]

Finurlig! Vad väger den & var köpte du den, han vill inte skicka Intl.?

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Tack för utredningen [emoji106]

Finurlig! Vad väger den & var köpte du den, han vill inte skicka Intl.?

Jag köpte den direkt via den sidan. Såg nu när jag letade upp länken att han inte vill skicka internationellt för att för många paket kommer bort. I början av januari när jag beställde gick det bra. Om man skickar ett mail kanske han är beredd att skicka om han slipper ta fraktrisken, det är ju inte så mycket pengar.

Den väger 11g med lock på min våg och då tror jag den är tom på T-röd.

Den väger 11g med lock på min våg och då tror jag den är tom på T-röd.

Den väger 18g. Vår elektroniska köksvåg går in i ett läge då den visar för lite ibland, tyckte efteråt att det verkade för lite. Men nu har jag "kalibrerat" den genom att väga hundmatsmåttet som jag vet vad det väger, så 18g ska vara ok. Borde köpa ny köksvåg.

Den så låg så man inte behöver höja kastrullen med tältpinnar som man behöver med 12-10. (BPL kommer fram till att avståndet brännare kastrull inte är speciellt kritiskt för sprit, de fungerar ju på ett helt annat sätt....)

Kan bara instämma att starlytebrännaren är kanonbra. När man slipper att höja upp kastrullen med tältpinnar fördelar sig lågan väldigt bra över kastrullens yta. Om man behöver lyfta kastrullen från lågan så sitter konen kvar vilket är väldigt praktiskt. Den strypta varianten passar för långa smala kokkärl medans det breda originalet fungerar bäst med breda kastruller. Den breda är vad som gäller om man har Evernew eller Toaks 900 ml. Spriten sugs upp i brännarens ull och stannar där. Med locket på så har jag inte haft något spill än så länge. Det sparar bränsle och man behöver inte vänta på att lågan ska brinna ut.

Kan bara instämma att starlytebrännaren är kanonbra. När man slipper att höja upp kastrullen med tältpinnar fördelar sig lågan väldigt bra över kastrullens yta. Om man behöver lyfta kastrullen från lågan så sitter konen kvar vilket är väldigt praktiskt. Den strypta varianten passar för långa smala kokkärl medans det breda originalet fungerar bäst med breda kastruller. Den breda är vad som gäller om man har Evernew eller Toaks 900 ml. Spriten sugs upp i brännarens ull och stannar där. Med locket på så har jag inte haft något spill än så länge. Det sparar bränsle och man behöver inte vänta på att lågan ska brinna ut.

Jag skrev till Dan på Zelph och frågade om just det. Han svarade så här vilket fick fick mig att välja den modifierade till min 600ml Evernew sidewinder som inte är så stor:

"The modification to the starlyte was to slow down the burn rate. It gets really hot inside the Caldera Cones. They are like small ovens. Many people are using the original un-modified burners without any concerns. They must have the larger size cones and pots. A pot of water is constantly absorbing heat that is inside a cone until it reaches the boiling point. The modified one was made for the Toaks 550 titanium pots. "

(Han skrev nog lite fel om värmeabsorbationen, den fortsätter ju så länge som det finns vatten kvar i kastrullen.)

Jag skrev till Dan på Zelph och frågade om just det. Han svarade så här vilket fick fick mig att välja den modifierade till min 600ml Evernew sidewinder som inte är så stor:

"The modification to the starlyte was to slow down the burn rate. It gets really hot inside the Caldera Cones. They are like small ovens. Many people are using the original un-modified burners without any concerns. They must have the larger size cones and pots. A pot of water is constantly absorbing heat that is inside a cone until it reaches the boiling point. The modified one was made for the Toaks 550 titanium pots. ")

Det spelar nog inte så stor roll egentligen och mycket beror på vilken kastrull eller kon man använder. Den strypta brännaren tar längre tid men konen blir inte lika varm. Jag var också tveksam vilken jag skulle välja till min Toaks 900 ml kastrull, men efter idogt googlande valde jag den bredare och den har fungerat klockrent. Andrew Skurka kör den smala till ett Evernew 900 ml, så det verkar ju fungera det med http://andrewskurka.com/2015/backpacking-alcohol-stove-system-gear-list-ultralight-premium/

@Vindaloo
Ja, tror inte heller det är så någon större skillnad. Just när man har svårt att välja är det ju ofta så att bägge valen fungerar ungefär lika bra.

@C-M
Jag har tänkt att jag ska göra det bara på skoj men det har hittills alltid funnits annat att pyssla med när andan fallit på. Har bland annat ett vedeldat ikea-kök, hemmagjorda regnkläder och senast ett kastrullställ på samvetet men ännu inga brännare. Jag gissar att dina väger betydligt mindre än de 18 massiva gram min starlyte väger..

Smältrisk

Det spelar nog inte så stor roll egentligen och mycket beror på vilken kastrull eller kon man använder. Den strypta brännaren tar längre tid men konen blir inte lika varm. Jag var också tveksam vilken jag skulle välja till min Toaks 900 ml kastrull, men efter idogt googlande valde jag den bredare och den har fungerat klockrent. Andrew Skurka kör den smala till ett Evernew 900 ml, så det verkar ju fungera det med http://andrewskurka.com/2015/backpacking-alcohol-stove-system-gear-list-ultralight-premium/

Det hände nog att aluminiumvarianten på "cone" blev så varm att den smälte.
Därav önskemålet av en långsammare brännare. Titanvarianten har ju i varje fall inte detta problem.
/John

@CampDavid

Jag har en Trail Design Sidewinder Ti-tri kon (titan) med Toaks 900 ml kastrull (titan). Med den breda Zelph's Starlyte brännaren upplever jag att det fungerar perfekt utan att konen blir överhettad. Inte en chans att den skulle smälta.

Jag använder köket som enmanskök vid fjällvandring och kokar nästan uteslutande vatten, kaffe eller mat med stort vatteninnehåll på det.

Om man t. ex. steker lök och lagar finmat, så finns det alldeles säkert bättre lämpade kök för det.

Mitt Trangia med gasinsats använder jag när jag familjecampar, fast då är det en helt annan grej, då är även bil, båt eller pirran med.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pontare Vilket bränsle (ej gas) är bäst på hög höjd Kök och brännare 3
flanell vilken av dessa trangia brännare är bäst? Kök och brännare 18
estetdrägg Gas är fruktansvärt odrygt!!! (Eller har jag missat nått?) Kök och brännare 32
PaulPersson Hur mycket sämre är Biltemas gas Kök och brännare 18
jobogg Effekten är viktig; Bensin vs gas vs fotogen Kök och brännare 4
Svartkjelen 1 liter Rödsprit = x gram Gas. - Vad är x ??? Kök och brännare 25
Moga Är detta ett äldre bensinkök? Kök och brännare 5
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Sprit i kyla vad är problemet Kök och brännare 28
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
BillyAxelsson Vilken brännare är detta? Kök och brännare 3
Sigfridsson Vad är det här? Kök och brännare 6
Björkasp Vad är smidigt sommarkök? Kök och brännare 42
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
cliffisen Är helt vilsen med köksvalet Kök och brännare 35
m490c Är fotogen tystare än bensin i multikök? Kök och brännare 11
Henrik_J Vad är detta för Optimuskök? Kök och brännare 7
Farbrorvattenmelon Första gången med Esbit Titanium Pot. Är detta normalt? Kök och brännare 6
Polar300 Trangia återställer sortimentet! DuoSSAL är på väg tillbaks!!! Kök och brännare 16
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Helosun Vilket Primuskök är det här? Kök och brännare 6
Dr manne Hur effektiv är Esbitbrännare? Kök och brännare 44
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
Polar300 Vilken pump är bäst/lämpligast? Kök och brännare 12
henke.lofgren Grillgaller som är ihopbyggbart eller liknande. Kök och brännare 8
Tetris Värmeväxlare eller inte värmeväxlare, det är frågan. Kök och brännare 46
Faeskmas Mer bränsle när det är kallt? Kök och brännare 5
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
eyck Gamla Svea, hon är säker...! Kök och brännare 33
såg hur stabil är trangia triangel??? Kök och brännare 13
GustavF. Titaniumkastruller - är det värt det? Kök och brännare 15
Vintervilan Vilket kök är rätt för mig? Kök och brännare 27
kanis Hur är Trangias multifuel x2? Kök och brännare 19
millimeter Är pumpen tät? Kök och brännare 8
Mats Edberg Primus Gravity II MF, är det bra? Kök och brännare 1
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
kanis Finns det gasolbehållare som är refill? Kök och brännare 10
Mezzner Fotogen; är det lampolja numera? Kök och brännare 7
Skipper_ Kan man skruva av gasbehållaren när den inte är tom på ett trangiakök? Kök och brännare 20
Mija F Primus Gravity II MF, hur bra är dom? Kök och brännare 22
cogo Är det ingen som äger ett Trangia Ultralight Hardanodized? Kök och brännare 9
aborren Vilka stora kastruller är bra Kök och brännare 3
The Trooper Vilket kök är det här? Kök och brännare 2
Brune Är i behov av ny bestickslåda Kök och brännare 7
YNWA Brunton och Optimus är det samma kök? Kök och brännare 21
adventure_transport Vad är det som är farligt med aluminiumkastruller? Kök och brännare 25
Anders Z Vad är bäst lämpat på fjäll? Kök och brännare 18
Mezzner ERGOpumpen; är den bättre än den "gamla"? Kök och brännare 2
bekkis KAP Arctic - något är fel Kök och brännare 1
johsid Är Triangia-tillsatsen till Optimus Nova bra? Kök och brännare 15
Storfot Är förvärmning nödvändig när bensin är bränslet? Kök och brännare 6

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg