Hej @qy
Svarar nedan i texten, hoppas det är ok.
Hur upplever du The Caldera Cone? Trangiabrännaren är inte SÅ dålig. Utan lock etc. så väger den 65 gr emot Evernews titandito, men 12-10 i Calderan, vad väger den, 15 gr?
Jag såg nu när jag granskade bilderna på BPL att det inte verkar vara exakt samma kök som jag har trots att det har (hade) samma namn som mina kök. För ETA Power, senare Power Stove, ser dock brännaren ut att vara samma vilket är bra.
MP: Skriver de något om VARFÖR ex. Primus Power Stove med 1,8L gryta klarar sig så bra d.v.s. beror det på värmeväxlaren i kastrullen, eller är brännaren optimerade för att inte kunna ge så mycket effekt att lågorna slår i värmeväxlaren..?
De skriver inte jättemycket. Generellt skriver de mest om designen för luftintagen och avståndet kastrull - brännare. Längre avstånd ger oftast men inte alltid bättre resultat. För ETA Power skriver de även att den stora diametern ger lågan plats att breda ut sig innan den når värmeväxlaren. De omnämner ETA Power som ett av de kraftfullaste köken vilket stämmer med min erfarenhet. Det tas inte upp i texten, men jag noterar att de köken som kommer allra lägst i CO-halt har förvärmning.
MP: Nu tappar du mig. Först är spritbrännarna sämre än gas, sedan mycket bättre än gasbrännarna, eller menar du att gasbrännarna är bättre men också sämre än spritbrännarna beroende på model?
Bästa gas avger <10 ppm, bästa sprit strax över 100ppm sämsta gas >2000ppm, sämsta sprit strax över 300 ppm. Dock bara 2 gaskök över 300ppm. Jag inbillar mig dock att ett gaskök som inte fungerar riktigt t ex genom ett igensatt luftintag kan få CO-halten att öka dramatiskt.
Det kan också nämnas att norrmännen istället mäter g/minut istället för ppm. ppm missgynnar spritkök jämfört den andra metoden pga mycket mindre gasflöde. Det finns inget lätt rätt eller fel, men jag lutar åt att g/min är bättre om man utöver det tar hänsyn till den längre koktiden för sprit, men det är bara min gissning.
Jag kan hålla med att trangiabrännaren med ett annat kök inte är någon viktmässig katastrof. Jag är inte heller så negativ till spritkök i absiden - om man vidtar alla försiktighetsmått - som BPL är. Det finns trots allt väldigt lång erfarenhet av det här i landet och folk dör inte som flugor av trangiaköken med någon typ av brännare.
Jag har precis fått mitt Caldera Cone så jag har inga erfarenheter värda att dela med mig av än förutom att första intrycket ger mersmak. Eftersom jag gillar att vedelda köpte jag även ett inferno insert även om man kan elda pinnar ändå.
Jag har inte tänkt använda 12-10 brännaren utan har köpt en sådan här istället:
http://www.woodgaz-stove.com/modified-starlyte-burner-with-lid.php
Den går ner i min 600ml kastrull tillsammans med konen, det gör inte 12-10. Den absorberar bränslet a la Trangia så inte allt flyger ur om brännaren vickar och har lock så man inte behöver tomma den vid varje tillfälle. Dessutom är den så låg så man inte behöver höja kastrullen med tältpinnar som man behöver med 12-10. (BPL kommer fram till att avståndet brännare kastrull inte är speciellt kritiskt för sprit, de fungerar ju på ett helt annat sätt....)
Senast ändrad: