Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats.

Nä, metanol, där går gränsen för mig. Det är alldeles för farligt. Vill jag inte ha i närheten av varken mat, mig själv eller andra människor under såna förhållanden som vi skulle använda det.

Körde under mer än 10 år med metanol i spritkök och som förvärmning till fotogenkök men efter att vi fick barn gick jag över till olika varianter på rödsprit.
Då (1980-talet) fanns det metanol att köpa i färgaffärer.

Thure

Det är ett faktum som är känt sedan mer än 100 år, finns det gula spetsar (för att inte tala om hela lågor) så är inte förbränningen fullständig. Eller bränslet förorenat med något ämne... En fullständigt förbränd kolväteförening har rent blå till osynligt ultravioletta lågor. Det är inget jag spekulerar kring, det är ett känt faktum sedan evigheter.

Och de lågor som visades på bilderna var uppenbarligen avsedda som mysigt skådebröd - som säkerligen ur den där "friflammande eld"-synvinkeln kan anses vara icke sotande. Det blir ju liksom inget rökmoln i vardagsrummet och lågorna (så länge de är ostörda) sotar inte mer än vad ett korrekt brinnande stearinljus gör.

Men när ni introducerar en (jämfört med lågan!) kall yta inne i flamman så är det klart att kimröken (det svarta ämnet i "sot") avsätter sig där istället för att förbrännas i lågspetsarnas gula slutförbränning. Kan ni få upp de störande ytorna som inkräktar på flamman till samma, eller högre, temperatur som brandgasen i flamman så avsätts inte kimröken där - den förbränns istället...

Gör experimentet med att jämföra med att bränna en liten pöl på en naken plåtyta:
1 ren metanol
2 96% etanol utan bitrex, färg och annat skit
3 det okända bränsle ni diskuterar, eller vill kolla upp empiriskt
4 alkylatbensin, eller änne hellre: ren heptan
5 lysfotogen
etc...

De vätskor som brinner helt osynligt under sådana förhållanden är de ni vill mata Trangiabrännaren med. Den är ju inte trycksatt och förvärmd / överhettad, så ni är helt beroende av vätskans egna förbränningsegenskaper. I trycksatta kök kan man delvis kringgå ovanstående förbränningsegenskaper genom att förgasa vätskan under övertryck och hög värme, det kan man inte i brännare som är avhängiga av bränslets egen övergång mellan aggregationsformerna vätska och ånga...

Gula lågor

Det är ett faktum som är känt sedan mer än 100 år, finns det gula spetsar (för att inte tala om hela lågor) så är inte förbränningen fullständig. Eller bränslet förorenat med något ämne... En fullständigt förbränd kolväteförening har rent blå till osynligt ultravioletta lågor. Det är inget jag spekulerar kring, det är ett känt faktum sedan evigheter.

Och de lågor som visades på bilderna var uppenbarligen avsedda som mysigt skådebröd - som säkerligen ur den där "friflammande eld"-synvinkeln kan anses vara icke sotande. Det blir ju liksom inget rökmoln i vardagsrummet och lågorna (så länge de är ostörda) sotar inte mer än vad ett korrekt brinnande stearinljus gör.

Men när ni introducerar en (jämfört med lågan!) kall yta inne i flamman så är det klart att kimröken (det svarta ämnet i "sot") avsätter sig där istället för att förbrännas i lågspetsarnas gula slutförbränning. Kan ni få upp de störande ytorna som inkräktar på flamman till samma, eller högre, temperatur som brandgasen i flamman så avsätts inte kimröken där - den förbränns istället...

Gör experimentet med att jämföra med att bränna en liten pöl på en naken plåtyta:
1 ren metanol
2 96% etanol utan bitrex, färg och annat skit
3 det okända bränsle ni diskuterar, vill kolla upp
4 alkylatbensin, eller änne hellre: ren heptan
5 lysfotogen
etc...

De vätskor som brinner helt osynligt under sådana förhållanden är de ni vill mata Trangiabrännaren med. Den är ju inte trycksatt och förvärmd / överhettad, så ni är helt beroende av vätskans egna förbränningsegenskaper. I trycksatta kök kan man delvis kringgå ovanstående förbränningsegenskaper genom att förgasa vätskan under övertryck och hög värme, det kan man inte i brännare som är avhängiga av bränslets egen övergång mellan aggregationsformerna vätska och ånga...

1. Gula lågor kan bero på flera saker, inte bara ofullständig förbränning.
2. Jag får inte gula lågor vid användning i Trangia.
3. Jag har anvät Spisbränsle i fem års tid.
Därav min fråga, har du testat?
/John

Metanol

Nä, metanol, där går gränsen för mig. Det är alldeles för farligt. Vill jag inte ha i närheten av varken mat, mig själv eller andra människor under såna förhållanden som vi skulle använda det.

Din instinkt är riktig. Det är farligt att hantera metanol. Den är akut giftig. Den är giftig på sikt. Den absorberas via huden.
Jag använde den till förvärmning av fotogenkök och som spritbränsle i trangia.
I mer än 10 år. Jag använde en sigflaska med speciell hällpropp för att kunna hantera metanolen spillfritt. Flaskan hade en påplastad fullstädig varningsetikett med giftinformation och dödskalle i triangel. Varningsetiketten fanns att få på den färgaffär där jag brukade inhandla metanolen. Jag var alltid rädd att någon trotts detta skulle dricka den. Även om jag muttrade lite när metanolen blev svår att finna var det en lättnad när jag gick över till etanolbränsle.
/John

Hade du en jungfrulig brännare, eller en gammal som det varit T-röd i?
Vilket spisbränsle använde du, Spisbränslet från Biltema sotade (för mig med en använd brännare).

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Brännaren är ganska ny. Har dock kört t-röd i den två gånger tidigare. Jag använde Julas Spisbränsle.

Lite gulfärgning av en annars ny kittel, men inget sot öht. Inget som lossnar alls.
Dessutom brann det bra och kokade snabbt upp den ca halvliter som gick åt till kaffet. Jag är nöjd och kommer använda detta ist för t-röd.

Bilagor

• 20170220_170622.jpg
    20170220_170622.jpg
    32.8 KB · Visningar: 382
Brännaren är ganska ny. Har dock kört t-röd i den två gånger tidigare. Jag använde Julas Spisbränsle.

Lite gulfärgning av en annars ny kittel, men inget sot öht. Inget som lossnar alls.
Dessutom brann det bra och kokade snabbt upp den ca halvliter som gick åt till kaffet. Jag är nöjd och kommer använda detta ist för t-röd.
Tog 30sek med mjuka sidan på kökssvampen. Rätt bra tycker jag.

Notera dock att inget av det som var på kitteln kladdade eller smutsade ner utan var som en fast beläggning.

Bilagor

• 20170220_172136_HDR.jpg
    20170220_172136_HDR.jpg
    34.6 KB · Visningar: 324
Senast ändrad:
Undvika sot

Har tyvärr inte orkat läsa alla inlägg, men ingen av de jag har läst har nämnt att sotbildning vid T-spritanvändning undviks genom att tillsätta lite vatten i brännaren, 10-15 % enligt Trangia.
Jag har fått för mig att effekten minskar lite grand av detta, men om man vill undvika sot så .......

Så gula äckliga lågor som alla de där bilderna visar skulle jag ALDRIG använda till att elda under någon kastrull med
- bränslet är uppenbarligen avsett att ge "vackra" lågor, som ger myspys vid fredagsmyset i hyreslägenhetens vardagsrum... Hu... Glöm den där vätskan, den är inte avsedd för kokkärlsvärmning - den är avsedd för att tittas på!

Gul låga är oförbrända / dåligt förbrända kolrester - vilket avsätter sig som "sot" under kärl och på andra ytor som flammorna kommer i beröring med. Vad ni söker efter är ett bränsle som enbart ger blå och osynliga lågor - då blir det inget sot eftersom förbränningen varit fullständig redan innan avgaserna når kärlets kontaktyta.

Lågorna här var mer eller mindre blåa, bara något antydan till gult och mkt mindre än t röden. Lite skumt ändå eftersom det vanligen används i kaminer där man vill ha en ganska ljus och gul låga. Som någon här sa. Men tror att det är en helt annan konstruktion på brännaren där, har faktiskt inte sett en sådan så kan inte uttala mig.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pontare Vilket bränsle (ej gas) är bäst på hög höjd Kök och brännare 3
flanell vilken av dessa trangia brännare är bäst? Kök och brännare 18
estetdrägg Gas är fruktansvärt odrygt!!! (Eller har jag missat nått?) Kök och brännare 32
PaulPersson Hur mycket sämre är Biltemas gas Kök och brännare 18
jobogg Effekten är viktig; Bensin vs gas vs fotogen Kök och brännare 4
Svartkjelen 1 liter Rödsprit = x gram Gas. - Vad är x ??? Kök och brännare 25
Moga Är detta ett äldre bensinkök? Kök och brännare 5
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Sprit i kyla vad är problemet Kök och brännare 28
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
BillyAxelsson Vilken brännare är detta? Kök och brännare 3
Sigfridsson Vad är det här? Kök och brännare 6
Björkasp Vad är smidigt sommarkök? Kök och brännare 42
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
cliffisen Är helt vilsen med köksvalet Kök och brännare 35
m490c Är fotogen tystare än bensin i multikök? Kök och brännare 11
Henrik_J Vad är detta för Optimuskök? Kök och brännare 7
Farbrorvattenmelon Första gången med Esbit Titanium Pot. Är detta normalt? Kök och brännare 6
Polar300 Trangia återställer sortimentet! DuoSSAL är på väg tillbaks!!! Kök och brännare 16
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Helosun Vilket Primuskök är det här? Kök och brännare 6
Dr manne Hur effektiv är Esbitbrännare? Kök och brännare 44
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
Polar300 Vilken pump är bäst/lämpligast? Kök och brännare 12
henke.lofgren Grillgaller som är ihopbyggbart eller liknande. Kök och brännare 8
Tetris Värmeväxlare eller inte värmeväxlare, det är frågan. Kök och brännare 46
Faeskmas Mer bränsle när det är kallt? Kök och brännare 5
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
eyck Gamla Svea, hon är säker...! Kök och brännare 33
såg hur stabil är trangia triangel??? Kök och brännare 13
GustavF. Titaniumkastruller - är det värt det? Kök och brännare 15
Vintervilan Vilket kök är rätt för mig? Kök och brännare 27
kanis Hur är Trangias multifuel x2? Kök och brännare 19
millimeter Är pumpen tät? Kök och brännare 8
Mats Edberg Primus Gravity II MF, är det bra? Kök och brännare 1
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
kanis Finns det gasolbehållare som är refill? Kök och brännare 10
Mezzner Fotogen; är det lampolja numera? Kök och brännare 7
Skipper_ Kan man skruva av gasbehållaren när den inte är tom på ett trangiakök? Kök och brännare 20
Mija F Primus Gravity II MF, hur bra är dom? Kök och brännare 22
cogo Är det ingen som äger ett Trangia Ultralight Hardanodized? Kök och brännare 9
aborren Vilka stora kastruller är bra Kök och brännare 3
The Trooper Vilket kök är det här? Kök och brännare 2
Brune Är i behov av ny bestickslåda Kök och brännare 7
YNWA Brunton och Optimus är det samma kök? Kök och brännare 21
adventure_transport Vad är det som är farligt med aluminiumkastruller? Kök och brännare 25
Anders Z Vad är bäst lämpat på fjäll? Kök och brännare 18
Mezzner ERGOpumpen; är den bättre än den "gamla"? Kök och brännare 2
bekkis KAP Arctic - något är fel Kök och brännare 1
johsid Är Triangia-tillsatsen till Optimus Nova bra? Kök och brännare 15
Storfot Är förvärmning nödvändig när bensin är bränslet? Kök och brännare 6

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg