(...) Största problemet är väl tillgänglighet, utan att ha kollat gissar jag att alkogel är svårt att hitta l lämpliga förpackningar när man stannar till på OKQ8 i Gällivare i taxin på väg från flygplatsen till busshållplatsen vid järnvägsstation. Och jag vill helst inte välja färdsätt pga vilket kök jag har. (...)
Nej precis, och där har gas ytterligare en nackdel för den, som måste ta flyget till ställen där tillgången är osäker. Vad jag hoppades på var just att "flaskpåsarna" med
Fue4 (eller för den delen alcogel, om den är lika bra) skulle lösa även det problemet. Är det någon som vet, om de går de att flyga med?
Sedan är även ett vickat toppmonterat gaskök en ganska läskig upplevelse, även om risken för spridning är annorlunda och inte kan ge en explosion förutom om man har ett rejält felkonstruerat hemmagjort vindskydd. Men vill man vara på säkra sidan så bör man undvika toppmonterade gaskök och kan ju då även få något mer vinteranpassat gaskök. Allt är som bekant en avvägning.
Usch, känner igen mig. Så länge det fanns små barn med i tältet var det bara Trangia som gällde. Men jag drog faktiskt en lättnadens suck efter att jag bytt till gasbrännare i den, för spriten med sin spillrisk och osynliga låga kändes som en betydligt större säkerhetsrisk.
Steget från Trangia till lätta markstående brännare var inte så svårt på det mentala planet, de köken var visserligen lite mer oskyddade men stadiga och avsedda för ensamturer, där jag hade kontroll över hanteringen.
Däremot tog det mig ytterligare 20 år att våga testa en toppmonterad brännare, och jag är fortfarande nästintill paranoid med hur noga jag riggar ett sådant kök. Men det sjunker långsamt in, att det går att göra det på ett acceptabelt säkert sätt. Hade ändå inte vågat utan min låga gryta, bredfotade brännare, små platta gasbehållare och markförankring med tältpinnar.
Jag försöker också tänka, att det faktiskt är färre rörliga delar som kan läcka/gå sönder på en toppmonterad brännare.
Vindskydd kan, som du påpekar, utgöra en svårkontrollerad fara för överhettning av gaspatronen, så även där gäller det att veta vad man gör. Mina egna inkluderar normalt inte patronen, men på snöigare senhöstturer, när jag vet att jag kommer att behöva hålla den lite varm, har jag haft med ett som gör det, med reglerbar öppning (när jag räknar med ännu kallare väder, blir det spindelkök med förvärmningsslinga = möjligheten till vätskematning).
Det finns
en bra tråd om säkerhetsaspekter med sprit resp. gas.
Orkar man inte läsa hela, är xxargs inlägg #23, #25 och #27 en bra sammanfattning.