Tack för researchen, skäms lite eftersom läsning av dylikt ofta ingår i mitt jobb och borde ha legat nära till hands.
Då återstår ev. andra plus, inkl. den som TS varit ute efter: att den funkar säkrare än gas i låga temperaturer, utan vissa av T-spritens nackdelar?
Innehållsförteckningen ger också hopp om en "ren" produkt till en bråkdel av Fuel4:s pris.
Det ligger nära till hands för mig att leta upp svar på mina funderingar på internet...
Två saker:
- Jag skulle verkligen vilja ha en säkerhetsflaska för etanol som bygger på den princip som de kör för alkogelen; all det inte finns någon luft i förpackningen som alkolen kan bli explosiv i genom att förånga sig. Mjuk men tillräckligt stabil flaska med kork där man kan fälla ut en liten pip som på en del shampoflaskor, men med backventil. Man klämmer lugnt ut innehållet i under kontrollerade former, tappar man den rinner det inte ut några mängder. Man fyller den långt borta från all eld och när direkt när man fyllt den klämmer man ur ev luft. Kan väga mindre än en PET-flaska. Får nog googla lite, någon borde ha gjort en sån.
- Det kan tänkas att man kan tillsätta något, t ex de tillsatserna som fanns på produktsäkerhetsbladet så alkoholen blir lite mer trögflytande, är inte så mycket för den typen av joxande själv, men man löser i alla fall problemet med flygtransporten.
@CampDavid
Säkerhet får man ju av kombinationen av produktsäkerhet och säkerhetsrutiner. Båda behövs, men är produktsäkerheten hög så behövs mindre rutiner och tvärtom. Generellt är konsumentprodukter anpassade till att folk är värdelösa på att följa rutiner ifall ingen tvingar dem, i yrkeslivet måste man ofta i högre grad lita på rutiner. Beträffande säkerhetsflaskan kan man konstatera att behovet är mindre om man har en rutin som gör att man aldrig har bränsleflaskan öppen när man har eld. Problemet är att göra det även när det stormar och man är våt, frusen, trött, hungrig, orolig för att tältet ska blåsa bort och osams med den man det ar tält med. Det är då det är viktigast. Generellt bör man nog antingen göra som det står i bruksanvisningen eller tänka igenom riskerna omsorgsfullt och känna att man förstår och kan hantera de tänkbara konsekvenserna av att göra annorlunda.
Apropå välta spritkök så ska man nog ha ganska mycket otur för att det ska bli riktigt dramatiskt - det finns ju ingen förångad alkohol, det är flaskan som är allra farligast. Men det kan ju börja brinna på helt fel ställe.
@Nordiska Motorcyklister
Tag ett kort på det välta gasköket så kan du förgylla tråden med det. Det beter sig onekligen annorlunda när det ligger ner än när det står upp. var utomhus och ha ordentliga avstånd till allt brännbart...