Jag snackade ikväll med en god vän, som också är en erfaren hemvärnsman. Han menade att den viktigaste egenskapen hos en friluftskniv är skärpan. Är friluftskniven inte vass, så är den helt enkelt oduglig i fält - oavsett om kniven kostade 50 kr eller 5000 kr! Som hemvärnsman hade han stött på många hemvärnsgubbar med slöa knivar ifrån Fällkniven. Då dessa gubbar inte kan/orkar slipa dessa knivar, så blir knivarna i praktiken värdelösa i fält.
Han menade att en slö Hultaforskniv är enkel att slipa vass igen och att en sådan slipning dessutom går relativt snabbt att utföra i fält. Att slipa en Fällkniv i fält är betydligt svårare och tar betydligt längre tid. Därför är en billig Hultafors en betydligt lämpligare kniv uti fält än en dyr FällknivenWM1. Eventuellt kunde den vanliga Hultaforskniven kompletteras med en Hultafors grovkniv i ett dubbelhölster, för de tillfällen som en grövre kniv behövs.
Slutligen menade min vän att pengarna snarare borde läggas på ett bra multiverktyg (typ Leatherman) än en dyr kniv typ Fällkniven WM1. (Här har jag redan en Leatherman Wave och en Gerber Multiplier). Så för den som inte har en massa överskottspengar, finns det ingen anledning att köpa en dyrare kniv än en Hultafors eller Mora.
Vad säger forumet om detta resonemang?
/Niklas