Är det olika hårdhetsgrader på samma knivblad?

Tack för den utläggningen, Paul! Nu såg jag att WM1 fanns med två olika stålblandningar, dels med VG 10 för ca 1000 kr och dels i en laminerad variant för ca 1600 kr. Vilken variant är att rekommendera och varför?
/Niklas
Om du skär i abrasivt material så är 3G "bättre". Däremot är lam. VG-10 något slagsegare och därför tål slag, vridgningar och bändningar i något större omfattning än 3G. Skillnaden är dock mycket liten.

Har du råd så välj 3G ;).

3G är ett Takefu Specialty Steels produkt (Japan). Samma företag tillverkar ju också VG-10 så konkurrensen stannar så att säga "in house" :). Namnet 3G är en ordlek som har med kappan och kärnstålet att göra. 3G består nämligen av en kärna i SGPS (Super Gold Powder Steel) samt kappa (höger och vänster) i VG-2 (V-Gold 2). I alla dessa stålsorter finns namnet Gold. 1+1+1 blir således 3G ;).

~Paul~

Paul!, du har möjligtvis inte funderat på att skriva ett sådant kompendium och publicerade det på nätet?
/Niklas
Det finns en hel del sådana arbeten på nätet. Visserligen inte på svenska men trots allt.

Är du speciellt intresserad så kan du läsa arbeten av bl a:
  • Larrin Thomas
  • Devin Thomas (far till Larrin Thomas)
  • Roman Landes
  • John D. Verhoeven
De här männen vet vad de pratar om ;).

~Paul~

Det finns en hel del sådana arbeten på nätet. Visserligen inte på svenska men trots allt.

Är du speciellt intresserad så kan du läsa arbeten av bl a:
  • Larrin Thomas
  • Devin Thomas (far till Larrin Thomas)
  • Roman Landes
  • John D. Verhoeven
De här männen vet vad de pratar om ;).

~Paul~

Jag hittade i alla fall en artikel om knivslipningsexpriment av John D. Verhoeven, som jag ska plöja igenom. En kniv som inte är vass, är ju tämligen värdelös, så vida det inte är ett bestick eller en smörkniv... :)
/Niklas

Jag snackade ikväll med en god vän, som också är en erfaren hemvärnsman. Han menade att den viktigaste egenskapen hos en friluftskniv är skärpan. Är friluftskniven inte vass, så är den helt enkelt oduglig i fält - oavsett om kniven kostade 50 kr eller 5000 kr! Som hemvärnsman hade han stött på många hemvärnsgubbar med slöa knivar ifrån Fällkniven. Då dessa gubbar inte kan/orkar slipa dessa knivar, så blir knivarna i praktiken värdelösa i fält.

Han menade att en slö Hultaforskniv är enkel att slipa vass igen och att en sådan slipning dessutom går relativt snabbt att utföra i fält. Att slipa en Fällkniv i fält är betydligt svårare och tar betydligt längre tid. Därför är en billig Hultafors en betydligt lämpligare kniv uti fält än en dyr FällknivenWM1. Eventuellt kunde den vanliga Hultaforskniven kompletteras med en Hultafors grovkniv i ett dubbelhölster, för de tillfällen som en grövre kniv behövs.

Slutligen menade min vän att pengarna snarare borde läggas på ett bra multiverktyg (typ Leatherman) än en dyr kniv typ Fällkniven WM1. (Här har jag redan en Leatherman Wave och en Gerber Multiplier). Så för den som inte har en massa överskottspengar, finns det ingen anledning att köpa en dyrare kniv än en Hultafors eller Mora.

Vad säger forumet om detta resonemang?
/Niklas

Senast ändrad:
Jag snackade ikväll med en god vän, som också är en erfaren hemvärnsman. Han menade att den viktigaste egenskapen hos en friluftskniv är skärpan. Är friluftskniven inte vass, så är den helt enkelt oduglig i fält - oavsett om kniven kostade 50 kr eller 5000 kr! Som hemvärnsman hade han stött på många hemvärnsgubbar med slöa knivar ifrån Fällkniven. Då dessa gubbar inte kan/orkar slipa dessa knivar, så blir knivarna i praktiken värdelösa i fält.

Han menade att en slö Hultaforskniv är enkel att slipa vass igen och att en sådan slipning dessutom går relativt snabbt att utföra i fält. Att slipa en Fällkniv i fält är betydligt svårare och tar betydligt längre tid. Därför är en billig Hultafors en betydligt lämpligare kniv uti fält än en dyr FällknivenWM1. Eventuellt kunde den vanliga Hultaforskniven kompletteras med en Hultafors grovkniv i ett dubbelhölster, för de tillfällen som en grövre kniv behövs.

Slutligen menade min vän att pengarna snarare borde läggas på ett bra multiverktyg (typ Leatherman) än en dyr kniv typ Fällkniven WM1. (Här har jag redan en Leatherman Wave och en Gerber Multiplier). Så för den som inte har en massa överskottspengar, finns det ingen anledning att köpa en dyrare kniv än en Hultafors eller Mora.

Vad säger forumet om detta resonemang?
/Niklas
Jovisst, så kan man se det :). Dock finns det en del av oss som uppskattar variation och därmed andra modeller än enbart moror. Att det skulle vara så extremt svårt att bryna en WM-1 i fält kan jag dock inte hålla med om. Antingen kan man det där med slipning och bryning eller så kan man det inte. Det gäller hultan också :).

~Paul~

Jovisst, så kan man se det :). Dock finns det en del av oss som uppskattar variation och därmed andra modeller än enbart moror. Att det skulle vara så extremt svårt att bryna en WM-1 i fält kan jag dock inte hålla med om. Antingen kan man det där med slipning och bryning eller så kan man det inte. Det gäller hultan också :).

~Paul~

Det är väl in viss skillnad på att kunna bryna/slipa och att orka/ta sig tid att bryna slipa. Dock är det enbart musmatta + sandpapper som gäller för Fällkniven, medan vanlig sten+ vatten (alt diamantbryne) funkar minst lika bra till Hultan?

F.ö. är det inte fel med variation här i livet - även när det gäller knivar! :)
/Niklas

Cannonball

Gäst
medan vanlig sten+ vatten (alt diamantbryne) funkar minst lika bra till Hultan?
/Niklas

Det funkar precis lika bra att bryna en konvex egg med ett t.e.x DC4 bryne i fält! Det enda som händer är att nån tiondels millimeter blir rak istället för konvex, men det fixar du lätt hemma med musmatta+sandpapper ;)

1. Det är väl in viss skillnad på att kunna bryna/slipa och att orka/ta sig tid att bryna slipa.

2. Dock är det enbart musmatta + sandpapper som gäller för Fällkniven, medan vanlig sten+ vatten (alt diamantbryne) funkar minst lika bra till Hultan?
1. Om man misstänker att man inte orkar så skall man (som du antyder) inte köpa kniven eller för den delen knivar i allmänhet.

2. Precis som Cannonball skriver. Det är ingen lag på att du i samband med varje enskild bryning måste återställa den ursprungliga slipfasen. Personligen gör jag detta kanske efter var 20 bryning.

~Paul~

Lite off-topic,

men jag tycker WM1:an e kass. Litet fjutt-blad i fällknivsstorlek. Inget för en hemvärnsman eller jägare som vill skära av en korvbit. Tag F1:an istället. Räcker både till kvist och korv.

Cannonball

Gäst
Jag har aldrig testat wm1, men jag kan instämma om att f1:an är bra! Jag är grymt nöjd med min!:)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Vilken är den lättaste fungerande mobiltelefonen just nu? Utrustning allmänt 28
d-b Helly-Hansen vs Haglöfs - vad är er uppfattning om kvaliteten? Utrustning allmänt 15
Prylfantast Vad är detta för ryggsäckar? Utrustning allmänt 4
stenblock Vilken Lundhagsmodell är dessa pjäxor ? Utrustning allmänt 7
behedwin Söker termosmugg med skruvlock som är tät Utrustning allmänt 4
Sezziyanen Pytteliten termos? Som ändå är bra? Utrustning allmänt 49
martinkaraba Vad är detta för gammal Lundhagskänga? Utrustning allmänt 2
Elvah Optimering: packa/ersätta med något i fleece som inte är en tröja Utrustning allmänt 54
Stenröset Toaspade - behövs den? Om ja, vilken är bäst? Utrustning allmänt 57
pelig Vad är detta? Utrustning allmänt 13
seobserver Nyaste prylen varför är den inte anmäld? Utrustning allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
greenfish Fjällräven kundservice, är detta ett skämt? Utrustning allmänt 56
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
antongrahn -Vad är era bästa knep? Utrustning allmänt 12
Tord Hoppe Vad är "household bleach"? Utrustning allmänt 10
bico Vilka bra-att-ha-prylar är verkligen bra att ha? Utrustning allmänt 14
skyking Vad är det för skillnad mellan Racer- och MTB-växlar? Utrustning allmänt 2
UffeB Drybag som är bredare Utrustning allmänt 0
eyck Sök, ni som är kvalificerade... Utrustning allmänt 1
JohnnyL Inte är väl detta Nordmarka 2 Utrustning allmänt 4
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
fingret Extremities skalvantar - vad är det för snöre? Utrustning allmänt 3
Johank987 Investeringar för första vandringen. Är jag rätt ute? Utrustning allmänt 20
poptos81 Förslag på app som visar sträckan man gått och som är batterisnål. Utrustning allmänt 13
mistermuntz Är jag köpgalen? Utrustning allmänt 41
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
pernissila Bankline(vad är det?) vs paracord Utrustning allmänt 12
Almgren fått ner det en del, men inte är det Lättpackning inte Utrustning allmänt 40
Elvah Vilken termos är bäst? Utrustning allmänt 32
tompa_m Och bästa mjölkflaskan är... Utrustning allmänt 19
FruNalleman Är märkeskläder så mycket bättre? Utrustning allmänt 78
labbman varför är kniven så viktig? Utrustning allmänt 122
gerritholl Vad är skillnaden mellan walkie-talkie och jaktradio? Utrustning allmänt 21
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
Heisenberg Är på jakt efter en tålig vandringsstav. Utrustning allmänt 10
såg hur bra är kvalliten på Helsport Utrustning allmänt 50
Vintervilan Hur bra är kikare från Brunton? Utrustning allmänt 8
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
såg vilka prylar är det mest status på? Utrustning allmänt 37
FruNalleman Och bästa vattenflaskan är...? Utrustning allmänt 87
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
Gamens Vad är min tubkikare, Bausch & Lomb Elite värd? Utrustning allmänt 0
Survivalist_Junior vad använder ni mest när ni är ute ? Utrustning allmänt 14
vega2k Nybörjare: Vad är en bra ryggsäck? Utrustning allmänt 9
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
Gun-valld Är du skogsmulle el prylnörd? Utrustning allmänt 91
NordenJolt Är kardborrlåset på hestras handskar onödiga? Utrustning allmänt 9
molino_rose Hur viktigt är det att veta pulsen i procent under träning Utrustning allmänt 12

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg