Bra, den förklaringen ser jag fram emot
/Niklas
OK, då skall vi se om jag kan förklara varför jag anser att stålet i WM1-an är bättre än i Hultafors Hantverkarkniven.
Vi kan börja med själva uppbyggnaden av WM1-an. Bladet är i princip av fulltångemodell dock kan man inte se stålet eftersom Thermorunhandtaget täcker kanterna. En sådan konstruktion är i sig mycket stark. Själva stålet är ett laminerat VG-10 (kappan består av 420J2). Detta japanska stål är framtaget med tanke på hortikultur, dvs en speciell typ av trädgårdsarbete. Tanken var att stålet skall vara slagsegt, lätt att slipa/bryna, rosttrögt och slitstarkt.
Om man jämför VG-10 med AUS-8 som man kan finna i Hultan så är det inget snack om vilket stål som besitter den bättre kombinationen av de tidigare nämnda punkterna. VG-10 vinner på alla punkter. WM1-an har dessutom ett laminerat blad som ytterligare förstärker bladets konstruktion. 420J2 är ett stål som man inte kan härda för hårt, det är dessutom inte speciellt slitstark. Men det är mycket rosttrögt och segt, varför det passar utmärkt i kappan på laminerade blad eller i chassit på fällknivar.
WM1-an har dessutom ett tämligen kraftigt blad med 3,5 mm i tjocklek. Också denna detalj tillför till bladets styrka.
Så vad blir resultatet? Jo, en kniv med ett blad som besitter en i det närmaste perfekt kombination mellan slagseghet, slitstyrka och rosttröghet. Varken kolstålet eller det rostfria stålet i Hultorna kommer i närheten av denna kombination. Det rostfria bladet är framför allt inte lika tufft och det i kolstål rostar lätt av naturliga orsaker. Dessutom håller kolstålet inte skärpa lika länge som VG-10 som tack vare inblandningen av vanadin, molybden och krom är avsevärt slitstarkare.
Ett kolstål har i vanliga fall en stor fördel gentemot de flesta rostfria sorterna, nämligen att det motstår plastisk deformation (urflisning, deformation). I detta fall gör dock laminatet att denna fördel nästan försvinner. Men OK, skall jag vara ärlig så är den blottade eggen på WM1-an något känsligare än den på kolståls-Hultan. Å andra sidan så kan en lätt ytrost avsevärt försvaga eggen på ett kolstålsblad. Detta behöver inte alltid ses med blotta ögat. Det har förekommit tester som visar att en lätt ytrost försvagar en tunn egg ända upp till 50%. Detta slipper man förstås (inte helt dock!) med ett rostfritt blad.
Som sagt, detta är ett så pass komplicerat ämne att man skulle kunna skriva ett kompendium på åtskilliga sidor och ändå bara snudda vid ämnet
.
~Paul~