Är det olika hårdhetsgrader på samma knivblad?

Ge gärna några exempel runt 1500-2500 kr klassen, som har vettiga slipvinklar från början...
/Niklas
Vettiga slipvinklar - för vad?

Det är det här som är problemet. Det flesta vill ha en universalkniv som klarar allt från filéande och skinnande av lax til att klyva stockar med. En sådan kniv finns såklart inte. På samma sätt skulle det inte vara praktiskt att till vardags släpa med sig en 19 cm stor fastbladare när en liten EKA-kniv klarar jobbet lika väl.

Så frågan är snarare: Vad ämnar du att använda din kniv till????

~Paul~

Knivar är ju skärande verktyg, Paul talar gärna om huggegenskaperna, det får han gärna göra.
Sablar och Mancheter har huggande egenskaper men de är för långa för att höra till bältesknivarna.
Detta är en fullständigt inkorrekt beskrivning.

Vad jag hela tiden försöker förmedla är att det alltid finns en optimal kniv för ett specifikt arbete. Däri ingår förstås huggare och machetes. Det betyder inte att jag är särskilt förälskad i den här typen av knivar eller att jag skulle bära dessa på mig oavsett arten av det i förväg planerade arbetet.

~Paul~

En snabb titt på Fällknivens hemsida ger att en laminerad (eller vanlig) WM1 verkar vara både lätt och inte allt för dyr. Hur är dessa knivblad jämfört med en vanlig Hultafors Hantverkskniv.
Vilken Hultaforskniv tänker du på? Det finns hantverkarknivar i både rostfritt och i kolstål. När det gäller rostfritt så är Fällkniven totalt överlägsen (Hultan har ett blad i AICHI AUS-8) i både slagseghet och slitstyrka, tack vare det laminerade bladet.

Faktum är att den med största sannolikhet är också tuffare än Hultan med kolstålsbladet (japanskt AICHI SK-5, ekvivalent till AISI 1080) på grund av den grövre tjockleken. Själva eggen kommer dock att bete sig olika beroende på vilka påfrestningar den utsätts för. Det här är ett så pass komplicerat ämne att det blir svårt att förklara med endast några rader.

~Paul~

Vettiga slipvinklar - för vad?

Det är det här som är problemet. Det flesta vill ha en universalkniv som klarar allt från filéande och skinnande av lax til att klyva stockar med. En sådan kniv finns såklart inte. På samma sätt skulle det inte vara praktiskt att till vardags släpa med sig en 19 cm stor fastbladare när en liten EKA-kniv klarar jobbet lika väl.

Så frågan är snarare: Vad ämnar du att använda din kniv till????

~Paul~

Att skära och tälja med. Till vedhuggning använder jag helst yxa - helst med metallskoning närmast yxhuvudet.
/Niklas

Vilken Hultaforskniv tänker du på? Det finns hantverkarknivar i både rostfritt och i kolstål. När det gäller rostfritt så är Fällkniven totalt överlägsen (Hultan har ett blad i AICHI AUS-8) i både slagseghet och slitstyrka, tack vare det laminerade bladet.

Faktum är att den med största sannolikhet är också tuffare än Hultan med kolstålsbladet (japanskt AICHI SK-5, ekvivalent till AISI 1080) på grund av den grövre tjockleken. Själva eggen kommer dock att bete sig olika beroende på vilka påfrestningar den utsätts för. Det här är ett så pass komplicerat ämne att det blir svårt att förklara med endast några rader.

~Paul~

På vilket sätt är Fällknivens WM1 stål överlägset Hultafors HVK-stål (både rostfritt och kolstål)? Hur märker jag det när jag skär eller täljer?
/Niklas

En optimal täljkniv har lågt blad och gott moment. Jämför en slöjdkniv som Nusnäs med en WM1 så förstår du. Täljning är snäva kurvor bl a.
WM1an är ingen dålig kniv men ingen optimal täljkniv.
Allt handlar inte om stål och pris, funktionalitet är väl så viktigt.

Att skära och tälja med.
Till att tälja med är en traditionell moratyp-kniv bättre än WM1-an pga slipfasens utformande. WM-1 är dock bättre som en liten jaktkniv, campingkniv och liknande. Återigen pga bladprofilen (antingen flatslipat som i de äldre knivarna eller konvexslipat som i de nya).

Båda knivarna klarar förstås alla typer av arbeten men som sagt, på vissa områden är den ena modellen bättre än den andra och vice versa.

~Paul~

En optimal täljkniv har lågt blad och gott moment. Jämför en slöjdkniv som Nusnäs med en WM1 så förstår du. Täljning är snäva kurvor bl a.
WM1an är ingen dålig kniv men ingen optimal täljkniv.
Allt handlar inte om stål och pris, funktionalitet är väl så viktigt.
Vi skrev samtidigt :). Kunde inte ha sagt det bättre.

~Paul~

På vilket sätt är Fällknivens WM1 stål överlägset Hultafors HVK-stål (både rostfritt och kolstål)? Hur märker jag det när jag skär eller täljer?
/Niklas
Alltså det skulle vara ganska ansträngande att nämna alla de nackdelar- och fördelar dessa tre olika stålsorter har jämfört med varandra. Dessutom är bladprofilen minst lika viktig i sammanhanget. Ämnet är för stort. Jag återkommer dock i morgon med en någorlunda uttömmande förklaring ;).

~Paul~

Alltså det skulle vara ganska ansträngande att nämna alla de nackdelar- och fördelar dessa tre olika stålsorter har jämfört med varandra. Dessutom är bladprofilen minst lika viktig i sammanhanget. Ämnet är för stort. Jag återkommer dock i morgon med en någorlunda uttömmande förklaring ;).

~Paul~

Bra, den förklaringen ser jag fram emot :)
/Niklas

Bra, den förklaringen ser jag fram emot :)
/Niklas
OK, då skall vi se om jag kan förklara varför jag anser att stålet i WM1-an är bättre än i Hultafors Hantverkarkniven.

Vi kan börja med själva uppbyggnaden av WM1-an. Bladet är i princip av fulltångemodell dock kan man inte se stålet eftersom Thermorunhandtaget täcker kanterna. En sådan konstruktion är i sig mycket stark. Själva stålet är ett laminerat VG-10 (kappan består av 420J2). Detta japanska stål är framtaget med tanke på hortikultur, dvs en speciell typ av trädgårdsarbete. Tanken var att stålet skall vara slagsegt, lätt att slipa/bryna, rosttrögt och slitstarkt.

Om man jämför VG-10 med AUS-8 som man kan finna i Hultan så är det inget snack om vilket stål som besitter den bättre kombinationen av de tidigare nämnda punkterna. VG-10 vinner på alla punkter. WM1-an har dessutom ett laminerat blad som ytterligare förstärker bladets konstruktion. 420J2 är ett stål som man inte kan härda för hårt, det är dessutom inte speciellt slitstark. Men det är mycket rosttrögt och segt, varför det passar utmärkt i kappan på laminerade blad eller i chassit på fällknivar.

WM1-an har dessutom ett tämligen kraftigt blad med 3,5 mm i tjocklek. Också denna detalj tillför till bladets styrka.

Så vad blir resultatet? Jo, en kniv med ett blad som besitter en i det närmaste perfekt kombination mellan slagseghet, slitstyrka och rosttröghet. Varken kolstålet eller det rostfria stålet i Hultorna kommer i närheten av denna kombination. Det rostfria bladet är framför allt inte lika tufft och det i kolstål rostar lätt av naturliga orsaker. Dessutom håller kolstålet inte skärpa lika länge som VG-10 som tack vare inblandningen av vanadin, molybden och krom är avsevärt slitstarkare.

Ett kolstål har i vanliga fall en stor fördel gentemot de flesta rostfria sorterna, nämligen att det motstår plastisk deformation (urflisning, deformation). I detta fall gör dock laminatet att denna fördel nästan försvinner. Men OK, skall jag vara ärlig så är den blottade eggen på WM1-an något känsligare än den på kolståls-Hultan. Å andra sidan så kan en lätt ytrost avsevärt försvaga eggen på ett kolstålsblad. Detta behöver inte alltid ses med blotta ögat. Det har förekommit tester som visar att en lätt ytrost försvagar en tunn egg ända upp till 50%. Detta slipper man förstås (inte helt dock!) med ett rostfritt blad.

Som sagt, detta är ett så pass komplicerat ämne att man skulle kunna skriva ett kompendium på åtskilliga sidor och ändå bara snudda vid ämnet ;).

~Paul~

Tack för den utläggningen, Paul! Nu såg jag att WM1 fanns med två olika stålblandningar, dels med VG 10 för ca 1000 kr och dels i en laminerad variant för ca 1600 kr. Vilken variant är att rekommendera och varför?
/Niklas

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Vilken är den lättaste fungerande mobiltelefonen just nu? Utrustning allmänt 28
d-b Helly-Hansen vs Haglöfs - vad är er uppfattning om kvaliteten? Utrustning allmänt 15
Prylfantast Vad är detta för ryggsäckar? Utrustning allmänt 4
stenblock Vilken Lundhagsmodell är dessa pjäxor ? Utrustning allmänt 7
behedwin Söker termosmugg med skruvlock som är tät Utrustning allmänt 4
Sezziyanen Pytteliten termos? Som ändå är bra? Utrustning allmänt 49
martinkaraba Vad är detta för gammal Lundhagskänga? Utrustning allmänt 2
Elvah Optimering: packa/ersätta med något i fleece som inte är en tröja Utrustning allmänt 54
Stenröset Toaspade - behövs den? Om ja, vilken är bäst? Utrustning allmänt 57
pelig Vad är detta? Utrustning allmänt 13
seobserver Nyaste prylen varför är den inte anmäld? Utrustning allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
greenfish Fjällräven kundservice, är detta ett skämt? Utrustning allmänt 56
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
antongrahn -Vad är era bästa knep? Utrustning allmänt 12
Tord Hoppe Vad är "household bleach"? Utrustning allmänt 10
bico Vilka bra-att-ha-prylar är verkligen bra att ha? Utrustning allmänt 14
skyking Vad är det för skillnad mellan Racer- och MTB-växlar? Utrustning allmänt 2
UffeB Drybag som är bredare Utrustning allmänt 0
eyck Sök, ni som är kvalificerade... Utrustning allmänt 1
JohnnyL Inte är väl detta Nordmarka 2 Utrustning allmänt 4
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
fingret Extremities skalvantar - vad är det för snöre? Utrustning allmänt 3
Johank987 Investeringar för första vandringen. Är jag rätt ute? Utrustning allmänt 20
poptos81 Förslag på app som visar sträckan man gått och som är batterisnål. Utrustning allmänt 13
mistermuntz Är jag köpgalen? Utrustning allmänt 41
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
pernissila Bankline(vad är det?) vs paracord Utrustning allmänt 12
Almgren fått ner det en del, men inte är det Lättpackning inte Utrustning allmänt 40
Elvah Vilken termos är bäst? Utrustning allmänt 32
tompa_m Och bästa mjölkflaskan är... Utrustning allmänt 19
FruNalleman Är märkeskläder så mycket bättre? Utrustning allmänt 78
labbman varför är kniven så viktig? Utrustning allmänt 122
gerritholl Vad är skillnaden mellan walkie-talkie och jaktradio? Utrustning allmänt 21
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
Heisenberg Är på jakt efter en tålig vandringsstav. Utrustning allmänt 10
såg hur bra är kvalliten på Helsport Utrustning allmänt 50
Vintervilan Hur bra är kikare från Brunton? Utrustning allmänt 8
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
såg vilka prylar är det mest status på? Utrustning allmänt 37
FruNalleman Och bästa vattenflaskan är...? Utrustning allmänt 87
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
Gamens Vad är min tubkikare, Bausch & Lomb Elite värd? Utrustning allmänt 0
Survivalist_Junior vad använder ni mest när ni är ute ? Utrustning allmänt 14
vega2k Nybörjare: Vad är en bra ryggsäck? Utrustning allmänt 9
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
Gun-valld Är du skogsmulle el prylnörd? Utrustning allmänt 91
NordenJolt Är kardborrlåset på hestras handskar onödiga? Utrustning allmänt 9
molino_rose Hur viktigt är det att veta pulsen i procent under träning Utrustning allmänt 12

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg