Är det normalt att vara ensam?

- "Det är inte obligatoriskt"
- Karolina - DET ÄR DET! Så är det på stora företag här.

Jag jobbar inom en myndighet med 20 000 anställda. Det är inte på något sätt obligatoriskt att fika. Men det anses som en social grej, något man gör tillsammans.

Det är tråkigt att det är så på din arbetsplats, men det är inte så på alla ställen. Vantrivs du så så kanske du bör söka någon annan arbetsplats. Men du kan lita på att du även på nästa arbetsplats blir tillfrågad om att följa med och fika - det är en artighetssak. Och då kan man artigt tacka nej...gång nr två som de frågar.

Börja inte så aggressivt en tråd om du inte kan ta diskussionen som uppstår. Den som ger sig in i leken...

- "Den som ger sig in i leken..."
- Ingen alls lek - jag har ställt frågor, och har fått några svar på dem. Det är möjligt att diskutera vidare, men jag vill inte mer.

Och jag vill säga en till sak till dig - du har inget rätt att säga till någon här: "börja inte tråden", eller - "ut från forumet". Du äger ju inte det forumet. Vill du inte läsa den tråden - så gör inte det.

Nej men börjar man tråden med att kalla flertalet här på forumet för onormala så får man förvänta sig att det kommer mothugg. Precis som man får förvänta sig att man hamnar utanför gemenskapen på en arbetsplats om man aktivt väljer att ställa sig utanför den. Svårare än så är det inte, lite ödmjukhet skulle du kunna komma långt på.

Nej men börjar man tråden med att kalla flertalet här på forumet för onormala så får man förvänta sig att det kommer mothugg. Precis som man får förvänta sig att man hamnar utanför gemenskapen på en arbetsplats om man aktivt väljer att ställa sig utanför den. Svårare än så är det inte, lite ödmjukhet skulle du kunna komma långt på.

- Det var bara en reflektion från den andra tråden, av Anders V. "Hinder för friluft".
"att det kommer mothugg" - så kände jag mig där, och därför kom det tillbaka. Inte mer :)
När jag får inte snälla svar från er, vad väntar ni tillbaka - att blir snäll mot er?..

- Ja, jag menar - eller ni är individualistiska, eller - inte. Men så, som jag såg - hur kan man förstå det?.. Att ibland är ni det, och ibland - inte? Var precis är ni det, och var - inte?
Det där går det faktiskt inte att ge ett rakt svar på, det är väldigt individuellt faktiskt och beror på omständigheterna.

- Ja, jag menar - eller ni är individualistiska, eller - inte. Men så, som jag såg - hur kan man förstå det?.. Att ibland är ni det, och ibland - inte? Var precis är ni det, och var - inte?

ja, jag anade nästan detta. antingen eller. svart eller vitt. världen är inte så enkel som du vill ha den, och därför kan du inte få sanningsenliga svar som tillfredsställer dig.

Skulle jag vara individualist och köra mitt eget race på jobbet skulle jag säkerligen få sparken om det gällde arbetsuppgifterna. Sen finns ju nåt som heter social kompetens vad gäller fika.

Börja inte så aggressivt en tråd om du inte kan ta diskussionen som uppstår. Den som ger sig in i leken...

- "Den som ger sig in i leken..."
- Ingen alls lek - jag har ställt frågor, och har fått några svar på dem. Det är möjligt att diskutera vidare, men jag vill inte mer.

Och jag vill säga en till sak till dig - du har inget rätt att säga till någon här: "börja inte tråden", eller - "ut från forumet". Du äger ju inte det forumet. Vill du inte läsa den tråden - så gör inte det.

Nej (suck igen... ) jag äger inte forumet men om du läser vad jag skriver istället för vad du vill läsa...

Du är för aggressiv i din framtoning och då får man faktiskt ta att man får mothugg. Särskillt när man kallar andra för onormala eller säger att de har fel endast baserat på egna tankar. Andra har också tankar.

Du får gärna vara kvar (det bestämmer inte jag...) men var mer nyanserad i dina frågor så får du nyanserade svar. Tips inför framtiden...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kasgus01 Vad är detta för fjällrävensovsäck? Allmänt om friluftsliv 3
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
Elvah SJ - bara en resa är bokningsbar då jag tänkt åka Allmänt om friluftsliv 19
Livetiskuggan Vad är vanligast? Allmänt om friluftsliv 9
Anders Hermansson Debatt: Är allemansrätten hotad? - av ett uppluckrat strandskydd Allmänt om friluftsliv 74
Anders Hermansson Debatt: Är friluftsvärlden en manlig domän? Allmänt om friluftsliv 24
HasseQ Folk är klena nuförtiden ? Allmänt om friluftsliv 40
thureb Grå burk. Vad är det? Allmänt om friluftsliv 5
veni Hur nöjda är ni med organiserade gruppresor till avlägsna platser, ex. Kilimanjaro? Allmänt om friluftsliv 6
Ulke Vad är ett Akka 3 anno -92 värt? Allmänt om friluftsliv 5
fowwe Är friluftslivet i fjällen jämställt? Allmänt om friluftsliv 103
AndersSupertramp Jag är skitnödig - hur gör jag ... Allmänt om friluftsliv 9
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
Alexxx08 Hur farliga är myr? Allmänt om friluftsliv 5
daniellaa Solcell driven power bank är det nödvändigt? Allmänt om friluftsliv 40
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
HannesB Vilken kniv är bäst? Allmänt om friluftsliv 33
stenblock Allemansrätten är jättebra Allmänt om friluftsliv 45
cc22 Kläder när det är kallt Allmänt om friluftsliv 29
veni Är det här en i iordninggjord tältplats? Allmänt om friluftsliv 4
seobserver Är risktagandet förändrat i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 31
saraabeiramar Säkerhetsutrustning på vinterfjället- när är vad nödvändig? Allmänt om friluftsliv 18
Det är då det stora vemodet rullar in Allmänt om friluftsliv 15
Jimsson Är detta en sik? Allmänt om friluftsliv 12
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
Schneeberger Gå iland där någon redan är? Allmänt om friluftsliv 41
tomhylsan Vandring är bra för hjärnan Allmänt om friluftsliv 3
Siol Köpa kängor, men står att dom bara är för korta turer? Allmänt om friluftsliv 4
Polarnatt Är vi skrockfulla? Allmänt om friluftsliv 14
Still Alive Hut vanligt är vandring utanför leder på låglandet? Allmänt om friluftsliv 24
stenblock Anser jägare/fiskare att vandring är meningslös hobby? Allmänt om friluftsliv 37
greendanger Fjällrävens grundare Åke Nordin är död Allmänt om friluftsliv 2
Kal-P-Dal Är elden ett MÅSTE? Allmänt om friluftsliv 156
SkogCarro Vad är "Dörn"? Allmänt om friluftsliv 5
bergtagen.skogstok Är det jantelagen som spökar? Allmänt om friluftsliv 36
johan.danforth Vilka blommor är detta? Allmänt om friluftsliv 18
Softboll Vilket är det största problemet vid längre vandringar/ camping? Allmänt om friluftsliv 13
GustavF. Att respektera naturen, vad är förnuftigt? Allmänt om friluftsliv 79
Piffy Vem är Friluftsmänniska ? Allmänt om friluftsliv 21
glenn o.c. Hur viktigt är friluftslivet för er Allmänt om friluftsliv 17
Tvivlaren Bildfråga, Varifrån är bilden? Allmänt om friluftsliv 3
Mike C Vad är detta? (bifogad bild) Allmänt om friluftsliv 5
PetNor Tågpriser till fjällen är hutlösa, eller? Allmänt om friluftsliv 22
päeng Vad är detta? Allmänt om friluftsliv 4
jonnya När är det myggsäsong i Norrland/Lappland? Allmänt om friluftsliv 11
hassex Så kan det gå när inte Mamma är med Allmänt om friluftsliv 20
Akkajonte När är du i fjällen ? Allmänt om friluftsliv 5
seon Äventyr, vad är det? Allmänt om friluftsliv 21
asp Nu är det bevisat Allmänt om friluftsliv 2
annasi Friluftsliv & "normalt" jobb - en enkel fråga! Allmänt om friluftsliv 8

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg