jahaja.... då kör vi 9 sidor till då : )
jag håller fullständigt med om att skäddakajaker är skit.
ska vi starta en ny tråd eller glider vi bara över här å nu?
under alla år, typ sen sista halvan av 80-talet så har jag varit med om att en eller 2 ggr typ har fotstödet lossat (givetvis på en vkv, så du vet kåre) och man har inte kunnat styra förrän man satt fast grejorna igen. det har berott på att ena gången va fotpinnen lite kort och satt inte helt 100. andra gången så hade låsflärparna på undarsidan vridit sej. efter det så borrade jag alltid hål och säkrade dom med gummicord. sen har jag aldrig nånsin haft problem med nåt roder på nån kajak.
skädda däremot. det är ju verkligen att be om problem. senast näst sista gången min kompis å jag va ute å paddlade så fastanade skiten å han hada klara problem att manövrera i den hårda vinden, vilket slutade i plurret.
att ha skädda är lika dumt som att köpa en rostig mazda rån 90-talet med en massa elektriska finesser som ska fungera trots att blien är genomrostig. det blir krångel .garanterat.
skäddor fastnar. det kommer sand i slangen till vajern. slangen lossar fram. det läcker å läcker å läcker där slangen går in i skäddaboxen. hela skäddan hakar loss sej ur boxen. vajern blir böjd för nåt snille tror det är lyfthandtag. vajern tvinnar upp sej å kärvar. ja det är ingen ände på problemen. man kan undra hur en sån enkel konstruktion kan krångla så in i helskotta. men det är väl en engelsk uppfinning å då blir det ju så.
så ja, nu har jag sagt mitt : )
kom igen nu å tala om hur dåligt det är med roder å hur fantastiskt bra det är med skädda.
ps. skäddan fryser fast på vintern eftersom det är vatten kring vajern.
har aldrig haft problem med fastfruset roder eller is på roderlinorna på vintern.
men jag har inte paddlat i kallare än minus 15