En enda gång har jag råkat ut för en incident som gjorde kajaken jag satt i det närmaste omöjlig att manövrera och det var i en smart-track roderutrustad kajak. På väg ut mot Huvudskär, i höjd ungefär med Borgen så "försvann" ena pedalen rakt framåt, släppte helt enkelt i skenan och rodret blev omöjligt att använda. En hel del vågor och vind och sittande i en utpräglad roderkajak så blev det faktiskt ganska svårt att själv bestämma kursen, inte alls kul. Som tur var så kunde jag mer eller mindre driva med vinden ner till en närliggande ö och gå iland där.
Innanför skenan på smart track rodret sitter en sprint som håller fast pedalen i skenan, den hade krupit ut och det är dessutom omöjligt att inspektera eftersom den sitter innanför skenan. Även om jag anser mig vara en erfaren paddlare och gärna paddlar i utmanande förhållanden så insåg där hur beroende jag var av rodret.
Att i en utpräglad roderkajak, som den jag paddlade där, en QCC 700 drabbas av ett roderhaveri gjorde mig mer eller mindre utlämnad åt vind och vågor. I en utpräglad skäddakajak som jag för det mesta paddlar när det är mer vind och vågor så använder jag nästan aldrig ens skäddan, i den vet jag att även om skäddan skulle krångla så spelar det ingen större roll, den får jag ändå dit jag vill.
Som föreslaget längre upp i tråden här, sitter man i en utpräglad roderkajak så är det nog inte så dumt att ha en "back up", t.ex. i form av en gummicord. En roderkajak utan roder i vind och vågor är helt enkelt inte kul...