Det går inte att sätta på i efterhand då en surfski inte har fästen för detta och det vore meningslöst att skruva direkt i skroven det håller helt enkelt inte att skruva i ett så tunt skrov.
På en surfski på vilken man sitter ovanpå, så är endast linor kanske inte den bästa lösningen (om man paddlar i vågor) eftersom om man spolas av finns det ingen chans att få tag på skin eftersom den försvinner med vågen och du ligger kvar där du vurpade. Linor kan också vara en fara i extrema förhållande med en surfski då de är lyftfyllda och fortfarande väger 9-13 kg medans du väger betydligt mer, du vill inte fastna i en lina med handen i de fallet då din kropp och skin beter sig olika inuti i en brytande våg. Ja ni förstår själva vad som kan hända...
Jag har dålig koll på det här med surfski, har bara provat en (1!). Den var tunn, lätt och byggd i kolfiber så det kanske är svårt att komplettera med däckslinor i efterhand. Ni som är vana vid att jobba med epoxi, glasfiber, kolfiber vet nog bäst vad som går och inte går.
Menar du verkligen att de flesta surfski på marknaden inte kan kompletteras i efterhand?
Tyvärr är jag inte ens en erfaren kanotist så jag har svårt att fatta, att däckslinor som så många i denna tråd tycker är en bra säkerhetsutrustning på havskajaker, inte alls är bra på surfskis.
Jag köper leg leashen, den tycker jag är bra. Passar nog, vid utvalda tillfällen, mycket bra i havskajak också.
Men inte däckslinor på surfski alltså. Det kanske inte finns samma behov för däckslinor på en surfski, men det är ju inte det du säger. Du antyder en explicit fara.
Däckslinor borde vara lika farliga att fastna i med handen i brytande våg i en turpackad havskajak. Minst.
Kan det vara så att jakten på gram helt enkelt eliminerar däckslinor och tillhörande skrovförstärkningar på surfskin?
En kulturfråga? Surfski med däckslinor a la havskajak blir kanske ingen kioskvältare heller?
Jag håller med Teknikern, man får testa och prova ut själv vad som funkar för ens egna behov.
Har man som jag, begränsad erfarenhet på området, är man intresserad av vad de som kan mer säjer och deras erfarenheter. Alla dumma idéer jag får behöver ju inte lämna ritbordet.
Kulturfrågor och vad marknaden tycker säljer bra, är inte så intressant för mig personligen när jag försöker lära mig vad som fungerar och vad som kan vara bra säkerhetslösningar.
thomas