Nu har jag besökt Rönnells för att studera detta verk lite närmare:
GENERALSTABENS KONCEPTKARTOR ÖFVER SVERIGE: Kopior i ljustryck af konceptkartor öfver Norrland i skalan 1:50 000 Stockholm 1909 -1929.
Det är ett magnifikt verk i elefantfolio (deras största bok, enl. säljaren) med mycket fint reproducerade kartor i ljustryck i skala 1:50 000. Tyvärr ingår inte blad #1 t.o.m. #36, vilka motsvarar GSK:s numrering, fast uppdelat för större skala. Verket börjar i stället på blad #37, Luleå.
Detta bekräftar en uppgift jag fick från KB att:
Nu visar det dock sig att enligt vår översiktskarta över konceptbladen så utkom inte nordligaste delen (förutom längs med kusten).
Denna uppgift gällde specifikt detta verk:
Generalstabens karta över Sverige [Kartografiskt material] : konceptkartor i ljustryck / Rikets allmänna kartverk
Stockholm : Generalstabens litografiska anstalt, [1898-1922?] ca 200 kartor
men ger nu ganska säker information om att så var fallet med alla tryckta konceptkartor från Generalstaben.
Om man gräver vidare i detta och kollar i Riksarkivets arkiv "420232.01 Rikets Allmänna Kartverk m föregångare 1805 – 1974", så finner man att alla konceptkartor inte trycktes. Akten "J2ca Tryckt fältmätningskoncept till generalstabsens topografiska karta, norra verket 1896 – 1935" stämmer ungefär överens med vad som fanns i konceptutgåvan på KB och Rönnells, givet att man bortser från några blad som har tillkommit efter tryckåren på konceptutgåvorna. En arkivnotis anger följande:
När fältmätningskonceptet godkänts mångfaldigades detta och salufördes. Alla fältmätningskoncept trycktes inte. I några fall är tidsangivelsen osäker, vilket är särskilt markerat.
Det är alltså ganska säkerställt att några konceptblad över Sarek inte trycktes. Men en annan arkivakt väckte mitt intresse, nämligen akten "J2ba Fältmätningskoncept till generalstabens topografiska karta, norra verket 1885 – 1922". Arkivnotisen för denna akt anger följande:
Fältmätaren började sitt fältarbete med att skaffa sig en uppfattning om stomkartans tillförlitlighet. De olika fältmätarna leverade sedan en bild av det distrikt, som man hade ansvar för. Därefter skarvades de olika distriktens resultat ihop till fältmätningskoncept. Skala 1:50 000. Fältmätningskonceptet är odaterat. Tidsangivelsen är satt till 1 år innan den tryckta kartan i skala 1: 200 000 gavs ut. Serien i kartskåp. Fältmätaren började sitt fältarbete med att skaffa sig en uppfattning om stomkartans tilförlitlighet. De olika fältmätarna leverade sedan en bild av det distrikt, som man hade ansvar för. Därefter skarvades de olika distriktens resultat ihop till fältmätningskoncept.Skala 1:50 000.
J2ba torde alltså vara "koncept-konceptkartorna"
alltså - det handritade kartmaterial som låg till grund för de tryckta konceptkartorna. Och här har vi större tur och hittar alla kartbladen över Sarek! Dessa tänkte jag beställa fram efter helgerna för att se om man kan hitta någon mer information kring Präststigen.
En annan ingång tror jag är Stora Frösundas arkiv. Detta var Brahesläktens gods från 1600-talets mitt och av för mig okänd anledning hamnade stora delar av Norrbottens Läns Kartverks arkivalier där. Även detta arkiv innehåller flera blad över Sarek. Det är lite oklart för mig ännu om dessa är identiska med GSK eller inte - de är daterade till 1890-talet och det var 1894 som Rikets Allmänna Kartverk bildades genom en sammanslagning av Generalstabens topografiska avdelning och Ekonomiska kartverket. Kanske är det olika kartmaterial, kanske inte. Det faktum att det fanns en självständig Norrbottensavdelning så långt fram som till 1907 (kallad "Luleåexpeditionen") kan tyda på att bladen bygger på till viss del olika kartdata. Även dessa tänkte jag beställa fram och kolla närmare på.
The plot thickens...!
Mats