Äggersättning?

• Trådstartare mackan@rpcs.pp.se (Mackan "Schassen" Andersson)
  • Start datum
Vikten

Visst är vikten viktig :)
Därför äter man äggen de första dagarna...

har aldrig varit något fan av torkad ägg... då bär jag lite tungt i någon dag i stället... inte för att äggen är någon större viktökning...

Brukar hälla i en del proteinpulver (kosttillskott) när jag gör pannkakor. Har inte testat men jag skulle gissa på att det går utmärkt att ta bort äggen i detta fall och ändå få det att sitta ihop. Kanske inte smakar riktigt lika mycket, men man får väl ha på mer lönnsirap bara.

Jag brukar baka äggbullar, eller snarare proteinbollar. Här är ett toppenrecept

Tillagning av Proteinbullar

Mixa nötter, linfrön, smör, kaffe och torkad frukt. Blanda alla ingredienser utom kokosflingor till en chokladbollssmet. Eventuellt behöver det tillsättas lite extra havregryn.
Forma till bollar och rulla i kokosflingorna.

Ingredienser till Proteinbullar

3-3,5 dl havregryn
2 dl proteinpulver
2-3 msk kakao
1-2 tsk vaniljsocker
1 burk lättkesella
2-3 msk linfrön
2-3 msk smör/margarin
2-3 msk flytande honung
2-3 msk starkt kaffe
50 g blandade nötter/sötmandlar
50 g torkad frukt
50 g kokosflingor

Bakrecept | Bröd recept | Choklad recept | Godis recept

Jag minns att jag någon gång sett en film eller tv-program där någon knäckte ägg i en petflaska och hade med. Hur lång är hållbarheten om man gör så tro? Smidigt sätt att få med sig ägg, men det får ju gärna ha lite hållbarhet också och jag antar att en hel del av äggets hållbarhet sitter i skalets skydd.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg