No egg innehåller nästan ingen protein - vilken kan vara dumt på en längre vandring beroende på hur övriga maten ser ut.
Själv försökte jag göra pannkaka sist, men det var problematiskt - främst pga att jag inte fick upp värmen i stekpannan tillräckligt. Jag körde ett primus multifuel på gas. Jag tycker det tar alldeles för lång tid med pannkakor, drar för mkt bränsle. Omelett kanske kan funka bättre - jag har inte prövat.
Så mitt tips är att testa utomhus i kyla och blåst med det köket man ska använda innan man planerar alltför stor del av maten som pannkakor. - Jag tycker inte det funkar.
Vanliga ägg tror jag ska hålla sig utanför kylskåpet som det står på bästföre datum, så hållbarhet kommer inte vara ett problem om inte vandringen är över 3 veckor eller så. Men jag skulle inte rekommendera vanliga ägg eftersom de väger fruktansvärt mycket i förhållande till energi och proteinmängd man får ut av dem.
Jämför vanliga ägg per 100g:
kJ: 588kJ
kcal: 141kcal
Protein: 12.6g
Fett: 10.1g
Mättat fett: 2.8g
Enkelomättat fett: 4.5g
Fleromättat fett: 1.2g
Med äggpulver per 100g:
613 kcal
46 g protein
41,8 g fett
2,4 g kolhydrater.
Det är alltså mer än 4 ggr mindre vikt för samma energi och proein i äggpulvret. Om det är exakt lika bra som bindmedel är jag osäker på. Men mina pannkakor höll ihop någorlunda i alla fall.
Hittar inte näringsvärden för no egg nu, men inte jag minns helt fel så kan det inte jämföra sig alls med äggpulver.