Ägg och kyla

Hejsan,

Om jag killgissar tror jag att hela ägg med skal kan bli ganska svårhanterliga om de är/varit frysta, men jag vet av egen erfarenhet att det går bra att frysa ihoprörda ägg. Vi har nämligen höns hemma och när de ger som mest ägg på våren lägger vi undan till nu på vintern i frysen. Det är min fru som är experten på detta, men hon knäcker äggen och vispar ihop gula och vita försiktigt. Sen fryser hon dom i en sådan där istärningsform, blir ungefär ett ägg per "tärning". Och dessa ägg kan man sen använda till pannkaka, sockerkaka, omelett osv.

Hade det gått lika bra att frysa äggen hela misstänker jag att livskamraten gjort detta, så mitt tipp är att frysa dom i förväg som hopvispa tärningar och sen ta med sig dessa.

/ Stefan

Smart med istärningsbricka! Jag utgår från att du menar såna för jättekuber, som rymmer c:a 1 dl/hål. Jag brukar också vispa ihop ägg och frysa, men inte i såna mängder som du. Jag hatar att slänga mat och ibland när man behöver ägg till panering eller liknande räcker det med ett halvt. Så då sparar jag resten i en sån där liten burk glasburk som det varit vaniljpulver i.

Äggvita går däremot utmärkt att frysa som den är. Märks ingen som helst skillnad när man tinar den. Lika slajmig som färsk. 😉

Nja, vi använder de där klassiska istärningsbrickan i stål. Skulle snarare gissa att vi talar om cirka 0.5 dl per hål lite drygt. Men jag nämnde inte att vi har dvärghöns, så äggen är klart mindre än vad du köper i affären.

/ Stefan

Du menar såna där modell 50-tal? Ja, de tärningarna var nog större än moderna plastlådor. För de kan inte rymma ½ dl.

Islådor är toppen. Har köpt upp mig på såna där för stora tärningar i silikon på Rusta (mkt billigare än "fina gatan"). Fryser allt möjligt i dem. Äppelmos, hackade nässlor... I vanliga med små tärningar fryser jag buljong, pressad citron o.s.v. i. Finns också billiga i silikon på Rusta. När man är ensamstående är det annars ett skit med alla små portioner i frysen. Detta underlättar nåt oerhört. När vad det nu är väl har fryst ordenligt kan man hälla ihop träningarna i en påse. Har fryst i vanliga plastislådor länge, men då var det pilligt att få ut tärningarna. Nu är det PLOPP bara! 😄

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Koka ägg i mattermosen Friluftsmat 21
tigermorran Knäckta ägg/färdig smet, hållbarhet? Friluftsmat 5
avslutmedlemskap0904 Ägg Friluftsmat 24
avslutmedlemskap0904 Råa ägg Friluftsmat 13
avslutatmedlemskap160620 Hållbarhet på ägg Friluftsmat 22
markanthus Ägg och bacon Friluftsmat 37
SUPERENDURO Ägg? Friluftsmat 13
KillerKaninen Transport av smör och ägg Friluftsmat 31
d99majo Torka ägg Friluftsmat 8
Fjorr Kyla ned kokt vatten. Friluftsmat 4