Solovandra med ett Hilleberg Niak?

Hej forumet!

Jag undrar vad ni mer erfarna säger om att solovadra med ett hilleberg niak?

Efter att ha pratat på jobbet om min kommande vandring i sommar så har en kollega erbjudit sig att sälja sitt fyra år gamla Niak till mig för 7500kr. Och jag vet inte om det är en bra idé eller deal.

Det är några saker jag tänker på. Först om det är dumt att solovandra med ett 2-mannstält när man vill försöka vara lightweight?

Och sedan så en grej som jag har funderat kring alla hulleberg "yellow lable". Det är hur knott säkert den mesh väven är. Jag kommer ju troligen bara använda tältet i fjällmiljö en eller två veckor om året. Resten av året så skulle jag vilja använda det på hemma plan, närmare sagt västkusten. Och här är, vad jag har upplevt det som, det jobbigaste med att tälta på sommaren. Knott. Och jag förstår inte omoHihilleber Niak eller för den delen Enan är knottsäkra. Någon som har erfarenhet om detta?

Och sist. Vad för mer andra bra alternativ har jag med ungefär samma budget? Jag har kollat lite på terra nova laser compact eller Fjällräven Abisko lite. Men jag känner mig lagom förvirrad om vad som är ett bra tält för mig. Då Hilleberg verkar ju vara i en klass för sig själva när det gäller service och hållbarhet. Men är tex ett billigare fjällräven eller laser compact så mycket sämre? Eller är det alltid värt att lägga de extra tusenlapparna på hillebergs hållbarhet?

Men jag uppskattar verkligen all feedback och tankar jag kan få i ämnet

Totalt onödigt att köpa ett så dyrt tält. Har du pengar så varför inte, men det finns noll mening.

Jag gör de flesta turer runt Kebnekaise i ett tält från Urberg, finns liksom ingen mening med att köpa extremt dyra tält om man inte ska använda dom under extrema förhållanden.

Kommer du tälta ensam vintertid/ sen höst och/eller i extrema vindförhållanden då måste du självklart kosta på dig. Ska du däremot tälta sommaren i juli så sluta titta på extrema märken och hugg något billigt tält på rea (Undvik dock Jula/Biltema om du ska vara i fjällen...) Det enda du egentligen behöver är väl att skiten är rätt bra på regn liksom och tål några vindar samt håller borta mygg..

Köpte ett beg Unna för 5000 skr för några år sedan som var använt någon vecka håller + 10 år o rätt skött 20 år.
Niak är ju lättare och "mindre"robust men bra tält på sommaren om priset är rätt är ju upp till dig men pga höga nypriser så säljes ej så ofta till bra pris.
Kolla på HB outlett på lite beg och felsydda tält som fixats på fabriken.

Är bilden nytagen har du ju gott om tid att slita på ett HB tält och tro inte att pris och kvalitet ej hänger ihop,och att köpa flera billigare tält blir ju ej billigare i längden och dessutom ej samma upplevelse på turen.

Jag har provat minst 10 tält och skrivit många inlägg om tält och enda som jag har kvar är HB och Helsport totalt 3 st för olika anv områden
Ska du köpa kina kopior köp då Natrure Hike ej Urberg

Hej forumet!

Jag undrar vad ni mer erfarna säger om att solovadra med ett hilleberg niak?

Efter att ha pratat på jobbet om min kommande vandring i sommar så har en kollega erbjudit sig att sälja sitt fyra år gamla Niak till mig för 7500kr. Och jag vet inte om det är en bra idé eller deal.

Det är några saker jag tänker på. Först om det är dumt att solovandra med ett 2-mannstält när man vill försöka vara lightweight?

Och sedan så en grej som jag har funderat kring alla hulleberg "yellow lable". Det är hur knott säkert den mesh väven är. Jag kommer ju troligen bara använda tältet i fjällmiljö en eller två veckor om året. Resten av året så skulle jag vilja använda det på hemma plan, närmare sagt västkusten. Och här är, vad jag har upplevt det som, det jobbigaste med att tälta på sommaren. Knott. Och jag förstår inte omoHihilleber Niak eller för den delen Enan är knottsäkra. Någon som har erfarenhet om detta?

Och sist. Vad för mer andra bra alternativ har jag med ungefär samma budget? Jag har kollat lite på terra nova laser compact eller Fjällräven Abisko lite. Men jag känner mig lagom förvirrad om vad som är ett bra tält för mig. Då Hilleberg verkar ju vara i en klass för sig själva när det gäller service och hållbarhet. Men är tex ett billigare fjällräven eller laser compact så mycket sämre? Eller är det alltid värt att lägga de extra tusenlapparna på hillebergs hållbarhet?

Men jag uppskattar verkligen all feedback och tankar jag kan få i ämnet
Bra tält. Behövs knappt fundera.

Köpte ett beg Unna för 5000 skr för några år sedan som var använt någon vecka håller + 10 år o rätt skött 20 år.
Niak är ju lättare och "mindre"robust men bra tält på sommaren om priset är rätt är ju upp till dig men pga höga nypriser så säljes ej så ofta till bra pris.
Kolla på HB outlett på lite beg och felsydda tält som fixats på fabriken.

Är bilden nytagen har du ju gott om tid att slita på ett HB tält och tro inte att pris och kvalitet ej hänger ihop,och att köpa flera billigare tält blir ju ej billigare i längden och dessutom ej samma upplevelse på turen.

Jag har provat minst 10 tält och skrivit många inlägg om tält och enda som jag har kvar är HB och Helsport totalt 3 st för olika anv områden
Ska du köpa kina kopior köp då Natrure Hike ej Urberg

Okej tack för svaret!

Skall absolut kolla in hillebergs outlet! Visste inte om att det fanns en!

Anledningen för att jag själv kollar på så dyra tält har ju flera anledningar. Förutom att det håller och åldras bättre, så förstår jag ju också att andrahandsvärdet håller sig bra på dyrare tält. Om det då kommer en dag då jag vill sälja det.

Men jag har också en hel del vädernojja kring vandring. Jag skall vara borta i ca 10 dagar i August och vill inte inleda det hela med att kanske bli in regnade en dag och redan där kanske bråka med mer blöta saker än vad som är nödvändigt bara för att tältet inte klarar fjällregnet.

Så därför vill jag kolla på något som jag kan sova lugnt i och lita på även under oväder.

Men jag har ingen erfarenhet av dyrare tält. Det kanske räcker som xoxoxo säger, att bara hugga på något billigt på rean. Det är därför jag vänder mig hit och frågar.

Så tack för svaret! 😀

Inget dumt val, det är ett bra tält. Knottsäkert. För att vara ett tvåmanstält är det inte överdrivet tungt, inte superlätt men funkar absolut att bära solo. Det är ju rätt skönt med lite utrymme också. Det finns förstås många alternativ, har själv haft ett Terra Nova laser comp men det har en del nackdelar och i segmentet väldigt lätta tält finns det rätt mycket annat att välja på numera. Laser comp har ju rätt många år på nacken. En sak på plussidan med Hilleberg är andrahandsvärdet, det går att alltid att sälja och få en okej slant.

Jag har ett rymligt tält för en person, och vikten är 1,7 kg. Fungerar utmärkt för soloäventyr.
Sitthöjden i tältet är viktig tycker jag. Vem vill halvligga när man exempelvis klär på sig? Eller bara är i tältet.
Niak är ett bra tält.
Prismässigt…ja, det vet bara du.
Har den fyra år på nacken så beror priset på skicket.
Jag köpte ett beg. 3F UL Gear Lanshan 1 för 1500 kr. Kapade 1 kg på det. Kommer att ha det på vandringar i svenska fjällen. Kompletterade med några extra tältspikar.
Tältet reses med en stav.

Mitt tält på 1,7 kg heter Arctic Alpine Design Veloce. Supernöjd med den.

Vet inte om du fick svar på dina frågor.

Vad man väljer ju själv utifrån personlighet vilka risker man är bered att ta håll samma nivå på utrustning till fjället som i livet i övrigt men kom ihåg att det kan vara regn hela veckan om du ej kan välja när du ska åka.
Är ju endast vintertid som man kan utsätta sig för livsfara om man saknar erfarenhet och rätt utrustning,övriga året kan ju komfort och upplevelsen försämras med för enkel utrustning.

Säkert ett väldigt bra tält till ok pris ! Men när det gäller tält så kan man diskuttera hur länge som helst om olika alternativ.

För mig skulle Niak kännas för stort och tungt för en person, och för obekvämt för två eftersom det bara har en ingång på ena långsidan, så man måste klättra över varandra.

Tänker du mest vandra ensam, finns ingen anledning att bära på ett tvåpersonstält. Åtminstone om du varken ska vintervandra, är ovanligt stor, ovanligt ovig, har ovanligt mycket packning , eller gillar skönt lägerliv vid en stilla sjö mer än själva vandrandet.

Det finns nackdelar med ett överstort tält, särskilt för ensamvandrare. Utöver den självklara att behöva bära på onödig vikt, blir det också svårare att hitta en tillräckligt stor jämn markplätt och jobbigare att få upp tältet ensam i skitväder. Givet samma tältarkitektur blir ett mindre tält också vindtåligare (Niaks korsande stomme är självklart stabilare än ett enbågstält av motsvarande storlek, men ett mindre enbågstält blir vindtåligare än ett till formen likadant större).

Tänker du mest vandra i sällskap (och/eller uppfyller några av förbehållen i första stycket), så är det ju läge för ett tvåpersonstält. Men i så fall mycket hellre "tvådörrars" typ denna (finns fler märken och modeller).
Som du ser är dessutom det tältet både lättare och billigare än din tilltänkta andrahands-Niak, utan att jag skulle tveka att ha med det uppe på kalfjället.

PS Kan ju inte svara för denna nyare modell, men min gamla SL 1-2 är i alla fall knottsäker. Alltid bäst att maila & fråga.

Senast ändrad:
Utrustningsfrågor får aldrig några definitiva svar på detta forumet. Därför det beror på vad man ska använda sakerna till, vilken komfort man vill ha och hur lätt man vill bära. Men här får du i alla fall lite mina åsikter/hjälp på traven.

Hillebergs tält ska vara knottsäkra, men jag hittar ingen specifikation på deras myggnät. 1x1mm nät (eller mindre) har jag läst någonstans ska håller knotten borta. Jag kollade mina egna Hillebergs tält och de näten hade betydligt mindre mesh.

1.6 kg är kanske mycket som enmanstält, men det beror på hur man värderar komfort. Fördelen med ett för stort tält är att man får plats med packning i innertältet och att man kan sitta upprätt på flera sätt/ställen i tältet (beronde på din egen storlek). Vill du gå lätt så finns det flera lättare alternativ. Fråga om du kan få låna tältet av din kollega och prova storleken. Då är det lättare att sedan kunna avgöra vilken bredd/höjd/längd storlek på absid etc. som du tycker passar dig.

Ett Abisko lite 1 kommer upplevas som mindre men väger ungefär lika mycket. Skulle klassa detta tält som något "starkare" än Hilleberg Niak, mest på grund av att det är mindre och tunnelformat. Stänger och dukar väldigt liknande Niak.

Ett Terra Nova Laser Compact 1 EOL väger betydligt mindre men är betydligt mindre än Abisko Lite, beroende på hur lång du är kanske du inte ens kan sitta upprätt inuti det (kontrollera). Skulle klassa detta tält som lika "starkt" som Hilleberg Niak, mest på grund av att det är mindre och tunnelformat. Stänger och dukar något enklare än Niak.

Ett tält av kvalitet håller många år, det svåra hitta ett som passar ens behov. Är man inte riktigt säker så kan man hyra ett tält, så att man får lite erfarenhet av vad man uppskattar och inte behöver. Nu har Hillebergs tält ett högt andrahandsvärde, så du kan nog köpa ett begagnat Hillebergstält, använda det en vecka och sedan sälja det för ett liknande pris.

Förutom komfort kan man fundera på hur och vart man ska vandra. Ska man tälta vid fjällstugor, så då behöver man inte det bästa tältet (blir det för grisigt kan man alltid flytta in). Då finns det billigare alternativ till alla dessa tre tält. Kommer man tälta i fjälldalar och inte på högfjället då funkar gott nivån på dessa tre tält, men det finns en hel del "lättviktstält" som du också skulle kunna titta på. Breda dalar kräver mindre vindstabilitet än smalare dalar. Vill man att ett fjälltält ska klar alla väder i en högalpin miljö, ja då pratar vi top of the line tält, och jag skulle inte "chansa", då är det nog bara Abisko lite 1 jag själv skulle överväga (även om jag skulle vara tveksam) av dessa tre. Sedan kanske man vandrar så att man enkelt kan anpassa sitt tältande, att man kan söka sig ned i stora dalgångar och söka naturliga skydd vid dåligt väder.

För mig skulle Niak kännas för stort och tungt för en person, och för obekvämt för två eftersom det bara har en ingång på ena långsidan, så man måste klättra över varandra.

Tänker du mest vandra ensam, finns ingen anledning att bära på ett tvåpersonstält. Åtminstone om du varken ska vintervandra, är ovanligt stor, ovanligt ovig, har ovanligt mycket packning , eller gillar skönt lägerliv vid en stilla sjö mer än själva vandrandet.

Det finns nackdelar med ett överstort tält, särskilt för ensamvandrare. Utöver den självklara att behöva bära på onödig vikt, blir det också svårare att hitta en tillräckligt stor jämn markplätt och jobbigare att få upp tältet ensam i skitväder. Givet samma tältarkitektur blir ett mindre tält också vindtåligare (Niaks korsande stomme är självklart stabilare än ett enbågstält av motsvarande storlek, men ett mindre enbågstält blir vindtåligare än ett till formen likadant större).

Tänker du mest vandra i sällskap (och/eller uppfyller några av förbehållen i första stycket), så är det ju läge för ett tvåpersonstält. Men i så fall mycket hellre "tvådörrars" typ denna (finns fler märken och modeller).
Som du ser är dessutom det tältet både lättare och billigare än din tilltänkta andrahands-Niak, utan att jag skulle tveka att ha med det uppe på kalfjället.

PS Kan ju inte svara för denna nyare modell, men min gamla SL 1-2 är i alla fall knottsäker. Alltid bäst att maila & fråga.
Vad som oroar mig lite med det helsport är vattenpelarna på yttertältet är bara 2000mm respektive 3000mm på golvet.

Vad jag kan läsa mig till så verkar det vara vid den lägre gränsen om man råkar bli inregnad och har placeras sig i ett dåligt läge.

Annars är det ju en väldigt bra deal och det hade varit väldigt skönt att halvera sin tältutgift.

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
okee Solovandra i Sarek Fjällvandring 8
kjpil Ett par av årets sarekvandringar Fjällvandring 10
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
mariaa Ett eller två objektiv - vilket ska man välja? Fjällvandring 28
Jens_Lifeliver Smidigt och mångsidigt tält för ett par Fjällvandring 3
Svante S Hela Kungsleden 44 mil i ett svep - med pemmikan som mat Fjällvandring 33
pirx Ett eller två kök Fjällvandring 23
Sigi Finns det ett alternativ till Lundhags mooseboots? Fjällvandring 40
Rivieralöparen Är Aktse värt ett besök? Fjällvandring 6
vandringsfia Gummistövlar? Är det verkligen ett "tungt" måste?? Fjällvandring 6
avslut1008 Vad skapar ett vandringscentrum? Fjällvandring 50
Puttri Tips på ett effektivt skavsårskydd Fjällvandring 7
hannulan Vad är ett fjäll? Fjällvandring 25
tassemark Vill du ha ett tips var du skall vandra i sommar? Fjällvandring 14
Ljung_dalen Det här med Kungsleden...Ett projekt kanske? Fjällvandring 10
lleberg Ett par dagars cykeltur längst led, men var? :) Fjällvandring 0
magkar80 Bunnerfjällen=ett Sarek i miniatyr?? Fjällvandring 3
1981 Behöver ett tips Fjällvandring 3
mmattias ett problem jag har med känger Fjällvandring 3
stens kulle "Behöver ett tips" Fjällvandring 1
Ett bra kök? Fjällvandring 12
nils73 Ett bra alternativ till farliga vad? Fjällvandring 2
dangermouse Laga ett thermarest Fjällvandring 5
m8rten ett drama i sarek... Fjällvandring 16
FjällSmultron Ett par tips Fjällvandring 0
Olaa Ett rengöringsmedel som passar för hår, kroppen, disk Fjällvandring 4
pegu Är det någon som har ett bra förslag. Fjällvandring 3
il C Ett mysterium Fjällvandring 1
Myrvarv Ett nytt försök! Fjällvandring 0
johan.alexandersson Var köper man ett sovsäcksöverdarg??? Fjällvandring 6
kungsleden Kungsleden i ett svep Fjällvandring 1
svartöra Rolig plats för ett basläger Fjällvandring 3
kungsleden i ett svep Fjällvandring 16
1070 km för ett jobb - LOGGBOK och INFO Fjällvandring 51
Lillyblue Hilleberg Niak Fjällvandring 16
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 innertält slak? Fjällvandring 7
Marko_84 Fjällräven eller Hilleberg Fjällvandring 14
Jojosurf Hilleberg vilken label? Abisko-Nikk Fjällvandring 2
Jojosurf Hilleberg Soulo vs Unna Fjällvandring 10
Red Robin Hilleberg Unna? Fjällvandring 9
erila107 Microsoft kopierar Hilleberg Fjällvandring 68

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg