Hög puls vid träning

Hejj, jag har tränat kondition från och till många år och så länge ja kan minnas har ja haft en högre puls än många andra. I nuläget när jag tex går på bandet i lutning kan jag utan problem ligga på puls 185-190 i över 30 min utan att det är överdrivet jobbigt (ja är 20 år). Minns när jag gick högstadiet och vi skulle göra en lek med pulsband på idrotten hade jag högst max och medelpuls av 60 elever (med stor marginal) utan att jag tyckte de va mer ansträngande än någon annan (svettades knappt). Och när vi gjorde en tävling några år senare som gick ut på att ligga i röd zon så länge som möjligt vann jag också (utan att det var särskilt ansträngande). Och nu när jag kollar runt på vilken zon man ska ligga i för att bränna fett står det liksom 140-150 i puls (vilket för mig är som en smygande promenad). Känns väldigt onödigt att ta sig ut för att ligga i ”endast” den pulsen. Är det något fel? Är detta något jag behöver kolla upp? Är det farligt att träna i för hög puls?

Mindre personer och även mindre djur har högre hjärtfrekvens än större.

Sedan tillkommer stor individuell variation. Jag tror att du är frisk men ligger på andra nivåer än de flesta andra och borde justera de pulsintervall som kan hjälpa dig att få målinriktad träning.

Personligen har jag slutat med pulsregistrering. Jag går i stället på upplevd ansträngning.

Thure

Det här har diskuterats i tidigare trådar. Puls är högst individuellt och tabeller med olika värden för olika åldrar stämmer sällan särskilt (inidividuellt) bra. De kan dock ge ett hum om inom vilket spann de flesta ligger. Och nej, det är inte farligt att konditionsträna med hög puls för en ung, frisk person utan hjärtfel. Tvärtom! Fördelarna överväger i princip alltid nackdelarna.

För att ta reda på dina pulszoner, måste du veta din exakta maxpuls. Denna kan variera något beroende på vilken aktivitet du utför. Vill man vara exakt räcker det inte att höfta, utan då måste då utföra ett maxpulstest, vilket av många otränade uppfattas som obehagligt. Här kan det vara värt att tänka på vilken aktivitet man utför. Jag kommer själv till exempel upp några slag högre vid löpning jämfört med cykling (vanligt). Pulsklocka eller aktivitetsband är inte att föredra framför pulsavläsning med pulsband runt bröstkorgen. Bara några slag fel i uppmätt värde riskerar att ge stora felvärden med dina pulszoner.

När du vet din maxpuls kan du med större säkerhet säga var dina olika pulszoner ligger. Detta lär man sig också att känna om man tränar mycket kondition. För exakta värden av din laktattröskel och VO2Max behöver du vända dig till ett idrottslabb. Vältränade individer flyttar upp sina zoner och hur länge de kan ligga i framförallt de högre pulszonerna utan att dra på sig laktat eller krokna. En elitlöpares mjölksyratröskel ligger på 85–90% av den maximala hjärtfrekvensen och en motionär på 70–80%. Genom att under träning ligga strax under mjölksyratröskeln så höjer man den successivt. Detta leder med tiden till att man kan hålla hög fart under en längre tid. (https://www.marathon.se/traning/bantraning-alla/troskeltraning)

Red. Maxpuls är egentligen ett ganska ointressant värde annat än för att hitta dina pulszoner. Det säger heller inget om hur vältränad du är i jämförelse med andra och förändras inte med annat än stigande ålder = varför det är värt att testa sin maxpuls med jämna mellanrum (årligen, förslagsvis). Anekdotiskt skulle jag dock säga att jag har tränat (cykel) med folk som har hög maxpuls för sin ålder och de som har låg. Min känsla säger mig att de med låg ofta är sega uthållighetsmässigt, men något mindre explosiva vid korta spurter och ryckigt tempo. I cykelsammanhang brukar man kalla denna typ av cyklist för en diesel. Men som sagt, högst anekdotiskt. Ovanstående har troligtvis lika mycket att göra med hur man tränar och vilken kombination av muskelfiber som individen ifråga har.

Senast ändrad:
Vad har du för vilopuls resp. maxpuls?
Jag testade min vilopuls och den verkade vara på 68 (men har bara testat ett tillfälle så den kanske kan variera beroende på). Och när jag testat maxpuls ”in action” har jag kommit upp till 204. Vilket verkar rimligt som kvinna (226-ålder 20=206). Vet också att jag när jag varit hos läkare för kontroller har jag alltid legat på ett lägre blodtryck än normalt.

Jag testade min vilopuls och den verkade vara på 68 (men har bara testat ett tillfälle så den kanske kan variera beroende på). Och när jag testat maxpuls ”in action” har jag kommit upp till 204. Vilket verkar rimligt som kvinna (226-ålder 20=206). Vet också att jag när jag varit hos läkare för kontroller har jag alltid legat på ett lägre blodtryck än normalt.
Ja, det verkar väl rimligt (din maxpuls). Men om du inte mäter på ett strukturerat sätt kan du inte vara helt säker. Vilopuls är lite som blodtryck, svårt att mäta på ett pålitligt sätt. Själv har jag en träningsklocka på mig hela tiden som bland annat registrerar vilopuls. En avläsning är en fingervisning, men över tid blir det mer intressanta/pålitliga värden/trender.

Utifrån vad du skrev i ditt första inlägg så låter det som att du har en någorlunda fallenhet för konditionsidrott. Jag tänker på att du upplevde att du hade hög puls men ändå upplevde ansträngningen som relativt bekvämt.

Vad och hur/hur mycket tränar du, om man får lova att fråga?

Är det farligt att träna i för hög puls?
Elitidrottare brukar inkludera 1-2 pass/vecka högpulsträning, tex 4x4 minuter då pulsen ligger kring 90% av maxpuls för att förbättra syreupptagningsförmågan och kondition.

De som tränar ofta, dvs 5~6 ggr/vecka kan drabbas av överträning om mängden högintensivt blir för hög. Tecken på överträning är bla tungt att få upp pulsen trots bra träningshistorik.

Det finns riktlinjer vilka pulszoner som är lämpliga i träningsguider, men det är individuellt hur mycket träning olika personer klarar utan att få en neråtgående trend.

Hejj, jag har tränat kondition från och till många år och så länge ja kan minnas har ja haft en högre puls än många andra. I nuläget när jag tex går på bandet i lutning kan jag utan problem ligga på puls 185-190 i över 30 min utan att det är överdrivet jobbigt (ja är 20 år). Minns när jag gick högstadiet och vi skulle göra en lek med pulsband på idrotten hade jag högst max och medelpuls av 60 elever (med stor marginal) utan att jag tyckte de va mer ansträngande än någon annan (svettades knappt). Och när vi gjorde en tävling några år senare som gick ut på att ligga i röd zon så länge som möjligt vann jag också (utan att det var särskilt ansträngande). Och nu när jag kollar runt på vilken zon man ska ligga i för att bränna fett står det liksom 140-150 i puls (vilket för mig är som en smygande promenad). Känns väldigt onödigt att ta sig ut för att ligga i ”endast” den pulsen. Är det något fel? Är detta något jag behöver kolla upp? Är det farligt att träna i för hög puls?
Jag har också tränat i många år och testat det mesta när det gäller träningsformer för konditionsträning och uthållighet. Jag har även tränat pulsbaserat och tagit reda på mina pulszoner, faktiskt förra året. Dessutom har jag utbildat mig till personlig tränare och i samband med den utbildningen så diskuterade vi mycket om om hur kroppen fungerar samt hjärta och muskler. Jag arbetar inte som personlig tränare, och söker inte uppdrag, klienter eller annat.
Lite korta fakta (utan att gå på djupet):
1. Är man ung har man en högre högsta puls än om man är äldre.
2. Varje persons högsta puls är individuell, och den skiljer sig beroende på vilken idrott som utövas. En längdskidåkare har högre högsta puls än en löpare för att fler muskler är inblandade.
3. Den mest kända formeln för att ta fram sin egen egen använd för en större population och stämmer inte alltid för en enskild människa. Jag har exempelvis kommit upp i 175 på spinningen senast och jag är 57 år gammal. Om man kör med 220-57 skulle jag vara 45 år ung...trivs dock väldigt bra med min nuvarande ålder.
Slutsatsen är: Glöm denna formel som inte alltid stämmer.
Det som däremot stämmer är att den högsta puls man kan komma upp i sjunker för varje år.
4. Det är inte farligt att ha en hög puls.
5. Vilopulsen är den puls man har när man vaknar på morgonen, och pulsintervallen och pulszonerna delas upp i olika delar mellan vilopuls och den högsta pulsen.
6. Puls, eller pulszon för att bränna fett. Man brukar säga att fettförbränningen är som högsta när man inte använder kolhydrater som bränsle. Dvs har låg puls.
Utan att gå in djupare på detta så stämmer det, men kolhydrater används alltid som bränsle.
Det går att höja denna gräns, så att fettdepåerna räcker längre och man sparar på kolhydraterna man har lagrade.

Det finns mer att säga om detta, men jag kokar ner svaren till att man inte ska oroa sig över ens egna värden, och definitivt inte tro på allt som skrivs.

Träna på, och är du intresserad om detta med puls, fettförbränning mm finns mycket på nätet.

Lycka till.

Jag har också tränat i många år och testat det mesta när det gäller träningsformer för konditionsträning och uthållighet. Jag har även tränat pulsbaserat och tagit reda på mina pulszoner, faktiskt förra året. Dessutom har jag utbildat mig till personlig tränare och i samband med den utbildningen så diskuterade vi mycket om om hur kroppen fungerar samt hjärta och muskler. Jag arbetar inte som personlig tränare, och söker inte uppdrag, klienter eller annat.
Lite korta fakta (utan att gå på djupet):
1. Är man ung har man en högre högsta puls än om man är äldre.
2. Varje persons högsta puls är individuell, och den skiljer sig beroende på vilken idrott som utövas. En längdskidåkare har högre högsta puls än en löpare för att fler muskler är inblandade.
3. Den mest kända formeln för att ta fram sin egen egen använd för en större population och stämmer inte alltid för en enskild människa. Jag har exempelvis kommit upp i 175 på spinningen senast och jag är 57 år gammal. Om man kör med 220-57 skulle jag vara 45 år ung...trivs dock väldigt bra med min nuvarande ålder.
Slutsatsen är: Glöm denna formel som inte alltid stämmer.
Det som däremot stämmer är att den högsta puls man kan komma upp i sjunker för varje år.
4. Det är inte farligt att ha en hög puls.
5. Vilopulsen är den puls man har när man vaknar på morgonen, och pulsintervallen och pulszonerna delas upp i olika delar mellan vilopuls och den högsta pulsen.
6. Puls, eller pulszon för att bränna fett. Man brukar säga att fettförbränningen är som högsta när man inte använder kolhydrater som bränsle. Dvs har låg puls.
Utan att gå in djupare på detta så stämmer det, men kolhydrater används alltid som bränsle.
Det går att höja denna gräns, så att fettdepåerna räcker längre och man sparar på kolhydraterna man har lagrade.

Det finns mer att säga om detta, men jag kokar ner svaren till att man inte ska oroa sig över ens egna värden, och definitivt inte tro på allt som skrivs.

Träna på, och är du intresserad om detta med puls, fettförbränning mm finns mycket på nätet.

Lycka till.
Intressant det där med maxpuls. Enligt min träningsklocka har jag en maxpuls på 205 - 210 bpm och jag är 52 år! Men det kan ju vara träningsklockan som visar fel.

När jag var ca 20år och tävlade i SM i motocross så testade jag en Polar pulsmätare under en crossträning och enligt den så hade jag en puls på 230 slag/minut under mitt körpass.

vi justerade bröstbandet lite högre för att få mer rätt information. Samma sak med 230 slag/minut under körpasset!

Håkan Carlqvist gjorde samma test samma dag, för han var skitintresserad av vår pulsmätare och han hade 260-300 +slag /minut i hjärtslag när han körde...??

Senast ändrad:
När jag var ca 20år och tävlade i SM i motocross så testade jag en Polar pulsmätare under en crossträning och enligt den så hade jag en puls på 230 slag/minut under mitt körpass.
Tidiga pulsmätare var känsliga för vibrationer från fladdrande kläder mm. Hade en Garmin av tidigare modell, men ännu från detta årtusende som drog iväg över 230 bpm så fort cykeltröjan började fladdra. Fungerade oftast helt okej på mtb där fartvinden sällan var över 30 km/h.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seherzada hög puls? Träning och hälsa 9
millimeter Hög puls men ej trött Träning och hälsa 22
olrijo Överträning - hög puls!? Träning och hälsa 2
olrijo konstigt hög puls... Träning och hälsa 8
tango Tight reflexväst med hög blixtlås, gärna nätrygg Träning och hälsa 12
plaskdaja Träning på hög höjd Träning och hälsa 5
schweingaard Knän och leder vid hög vikt? Träning och hälsa 3
tango Billig träningsklocka med GPS och puls på handleden? Träning och hälsa 26
camoscio puls och kondition Träning och hälsa 36
blotrese Ökad puls efter träning Träning och hälsa 2
grodanbolle Oregelbunden puls och frågor om puls, övertråning? Träning och hälsa 3
AnniePalstam gallopperande puls! Träning och hälsa 16
lgniklas Blodtryck och puls Träning och hälsa 19
Nilla_Nilla Vilken puls är lagom? Träning och hälsa 3
olrijo puls Träning och hälsa 2
tango Vad tänka på vid köp av simglasögon? Träning och hälsa 4
Grollen Behöver hjälp med höftsmärta vid promenad Träning och hälsa 15
veni LCHF diet, funkar den vid vandring? Träning och hälsa 33
hannulan Träning vid korsbandsskada Träning och hälsa 9
Newlin Vad lyssnar du/ni på vid träning... Träning och hälsa 17
ADL Domnar i fingrar, arm och tå vid löpning Träning och hälsa 6
lutzen Får halsont vid träning Träning och hälsa 16
Enzopojken "Överbliven" hud vid viktminskning. Träning och hälsa 38
cyklajämt illamående vid träning Träning och hälsa 16
kalkylia Mat vid nattjobb? Träning och hälsa 4
kalkylia Hur tränar man vid 12timmars nattjobb? Träning och hälsa 2
schweingaard Ryggproblem vid styrketräning Träning och hälsa 23
fibbla ryggont vid situps Träning och hälsa 11
mielo Kroppens energiförbrukning vid olika temperaturer.. Träning och hälsa 2
Maua Kamelback vid löpning! Träning och hälsa 5
Micke85 Problem vid löpning.. Träning och hälsa 14
A.S. Talang vs Träning vid löpning! Träning och hälsa 23
Haddock Illamående vid kullerbytta Träning och hälsa 6
mararv MD vid löpning Träning och hälsa 13
grodanbolle Ont på framsidan av vaden vid löpträning. Träning och hälsa 19
Nilla_Nilla Varför blå om läpparna vid träning??? Träning och hälsa 6
Johan es Ont i ryggslutet vid cykling Träning och hälsa 10
bigfoot Taktik vid långlopp? Träning och hälsa 3
plp Ont i ben i på ovansidan av foten vid löpning. Hjälp Träning och hälsa 3
Avslutat1001 Träning vid förkylning / halsont? Träning och hälsa 6
grodanbolle Kostillskott vid tränig? Träning och hälsa 29
grodanbolle Håll? Andning vid träning? Träning och hälsa 19
Danne W Ont under trampdynan vid löpning Träning och hälsa 5
peppe_malmqvist Träning för att klara "väggen" vid Ultramarathon Träning och hälsa 4
bennyo Huvudvärk vid träning Träning och hälsa 9

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg