En fråga om vikt (och som är av vikt)

Hej hej,
Ny här på forumet. Jag har beslutat att bli med kajak och har sett ut en modell som jag tror blir bra. Valet står mellan en kortare och en längre variant av samma modell. Den kortare har en rekommenderad paddlarvikt på cirka 50-75 kg och den större cirka 70-95 kg (jag skriver "cirka" eftersom det är lite olika beroende på var på nätet man läser). Själv väger jag 63 kg och skulle därmed ha den mindre, men är lite sugen på den större pga bättre packutrymmen.

Så frågan är följande: blir det tokigt med den större modellen? Vad förlorar jag?

Ska tillägga att det antagligen kommer att bli rätt mycket dagsturer, alltså med lätt lastad kajak.

Min åsikt är att du ska välja den mindre kajaken, då får du lättare att manövrera den och därmed roligare paddling. Ska du mest paddla dagsturer behövs ju inte jättestor packvolym. Om man packar klokt, i flera mindre vattentäta påsar, så går det fint att få med övernattningspackning även i en mindre kajak. Väljer du den större är risken att den kommer att ligga för högt i vattnet och kännas mer instabil.
Jag brukar råda blivande kajakägare att hyra och provpaddla flera olika modeller för att komma fram till vad som passar en bäst så det rådet ger jag dej också.
Lycka till med köp och paddling!

Så frågan är följande: blir det tokigt med den större modellen? Vad förlorar jag?
Generellt flyter en kajak med större volym högre i vattnet och fångar mer vind blåsiga dagar. En kort kajak kanske inte har lika hög toppfart, men det brukar inte vara ett problem vid turpaddling.

En överlastad kajak blir svårare att manövrera och tar mer vatten över däck och sittbrunn.

Det finns även olika skrovformer på turkajaker. De som har långa smala för och akterskepp brukar gå klart bättre när de är nerlastade, mindre bra utan last. De som är lite bredare i för och akterskepp går bra även utan last.

Ta en modell du sitter bra i, det är nummer 1. Det är bättre om packningen sitter relativt tajt och inte kan rulla runt i kajaken. Om du har stor volym är risken att du tar med dig för mycket bra att ha grejer som gör kajaken tung att hantera.

Hej,
Tack för synpunkter. Det är ingen astronomisk skillnad mellan dem, såvitt jag kan bedöma. Kajakerna vi talar om är WIG Mira 485 och 501. 501:an är, som namnet antyder, 16 cm längre. Den är även en centimeter bredare. Samma sittbrunn.

Jörgen på Kajaksidan säger att 485 är för paddlare under 80 kg och 501 för de kring 80 kg. Jag gissar att 485 passar dig bäst.

Jag har sett den där filmen på Kajaksidans hemsida som jag tror du refererar till. Men den är ju lite mystisk. 485 upp till 80 kg, 522 över 80 kg och 501 typ prick 80 kg, det är väl vad han säger.

Försäljerskan på Kajaksidan, som verkade kunnig, slog ett slag för 501:an. Det och packmöjligheterna är väl vad som talar för den. I övrigt föredrar jag nog en så liten kajak som möjligt. Enklare att hantera både i sjön och vid lastning tänker jag.

Lite beroende om du mestadels kommer att paddla med eller utan packning.

485 verkar vara bra val oavsett.

En kajak som har lite längre vattenlinje har högre toppfart och större våt yta vilket ger något högre motstånd vid bekväm hastighet.
För kort kajak mycket lastad gräver ned sig och går också långsammare i turfart. Så flera kajaker kan rekommenderas om du fastnar för paddling och har plats.

Thure

Hej hej,
Ny här på forumet. Jag har beslutat att bli med kajak och har sett ut en modell som jag tror blir bra. Valet står mellan en kortare och en längre variant av samma modell. Den kortare har en rekommenderad paddlarvikt på cirka 50-75 kg och den större cirka 70-95 kg (jag skriver "cirka" eftersom det är lite olika beroende på var på nätet man läser). Själv väger jag 63 kg och skulle därmed ha den mindre, men är lite sugen på den större pga bättre packutrymmen.

Ska tillägga att det antagligen kommer att bli rätt mycket dagsturer, alltså med lätt lastad kajak.
Jag hade valt den länge modellen 16 cm är skit samma. Jag är 174 lång 80Kg jag har en Prijon Grizzly, fungerar helt perfekt för mig, hade tidigare en Tahe Wind Solo, men upptäckte ganska fort att den var för liten, svårt att packa för en helg, mycket stuvande för att få plats med allt man ska ha med sig för 3-4 dagar. Grizzlyn sväljer allt, otroligt skön sits, kan sitta många timmar, utan få träsmak i baken. Jag hade valt den större modellen, alla dagar i veckan.

Som nybörjare kommer du inte känna någon skillnad på kajakerna men vänta till våren och kontakta Kajaksidan så att du får provpaddla båda kajakerna innan köp.
Dom på Kajaksidan är otroligt kunniga och vet exakt vad som är bäst köp för dej.

Det kan även bli så att dom rekommenderar någon annan kajak för dej, så stirra inte dej blind på just dom här kajakerna och lita helt på att dom kommer se till att du får en bra kajak som du kommer trivas med!

Jag har sett den där filmen på Kajaksidans hemsida som jag tror du refererar till. Men den är ju lite mystisk. 485 upp till 80 kg, 522 över 80 kg och 501 typ prick 80 kg, det är väl vad han säger.

Försäljerskan på Kajaksidan, som verkade kunnig, slog ett slag för 501:an. Det och packmöjligheterna är väl vad som talar för den. I övrigt föredrar jag nog en så liten kajak som möjligt. Enklare att hantera både i sjön och vid lastning tänker jag.
Jag tycker kajaken ser ut att ha mycket volym i för och akter, samt att de är ganska tvära. Den är nog snabb för sin korta längd och har relativt mycket volym. En klassisk havskajak är ca 5-5,1 m lång, men har mer överhäng och mindre volym i ändskeppen. Tror därför att 485 är ”större” än vad den ser ut att vara på pappret.

Bäst är förstås att prova. Spontant tycker jag modellen ser trevlig ut.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LisaJ Snabb fråga om vikt! Paddling allmänt 2
Pirnilla Fråga Prijon Paddling allmänt 3
Noahspappa Dum fråga Paddling allmänt 6
sparken Fråga om jacka Paddling allmänt 3
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
Ludi007 Dumm fråga: Vad har jag för en Kajak? Paddling allmänt 7
Alex_S23 Torrdräkts fråga igen... Paddling allmänt 3
Toyotaowner Fix-Fax fråga Paddling allmänt 2
Freija Easky-fråga Paddling allmänt 1
martallen En fråga om torrdräkt för damer Paddling allmänt 3
Paul Sebastian Fråga om att paddla från Uppsala till Stockholm Paddling allmänt 15
Roffan -65 Ännu en fråga om val av kajak Paddling allmänt 16
Kulram Samma fråga? om vatten! Paddling allmänt 5
Ego Fråga till Mafi eller öppet svar? Paddling allmänt 2
soarus En fråga om Point 65 K1RS ? Paddling allmänt 1
Hutt Fråga till Magnus Fischer Paddling allmänt 3
duvillno En fråga om vatten Paddling allmänt 8
torbjorn Uttjatat fråga Paddling allmänt 3
fredrikn fråga om Star500 och roder eller inte Paddling allmänt 4
mielo Vad betyder vikten? Fråga för H Friedel kanske? Paddling allmänt 1
nikesorn Fråga - BIG question!! Paddling allmänt 5
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
Martin på Elsa H Rimlig vikt? Paddling allmänt 2
Stiffan Hur paddla olika starka och vikt Paddling allmänt 6
bash Min längd/vikt kontra kajakens Paddling allmänt 6
vid kajakens vikt och längd betydelse sjöegenskaper? Paddling allmänt 8
minilove Prijon Seayak och kroppslängd/vikt? Paddling allmänt 1
soren_dk Kajakråd - vikt Paddling allmänt 0
harrbäcksand Vikt på person/kajak Paddling allmänt 14

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg