Fjällvandrare död i Ultevis naturreservat i Jokkmokk kommun

Ultevis naturreservat verkar ligga rakt öster om Sarek, Kungsleden mellan Kvikkjokk och Saltoluokta passerar genom västra delen av reservatet vad jag förstår. Larmet kom in via nödsändare mitt i natten, sen gick det nio timmar innan helikoptern var framme. Inte orimligt tycker jag med tanke på vädret, snöfall och vind ser det ut som nu iaf. Tråkigt!

Går att spekulera mycket här men det tänker jag inte göra.

Läste precis vad som hänt och är nyfiken på mer information. Otroligt dåligt väder som var annonserat flera dagar i förväg så blir självklart nyfiken på vad i helvete han gjorde där?

Han kan ju ha varit ute mer än några dagar och missat väderrapporten.

Han verkar ha dött konstigt fort dock, för vad jag antar är en frisk ungdom. Sönderblåst tält och felaktigt agerande?

Han kan ju ha varit ute mer än några dagar och missat väderrapporten.

Han verkar ha dött konstigt fort dock, för vad jag antar är en frisk ungdom. Sönderblåst tält och felaktigt agerande?
Skulle vara intressant att veta om han befann på kalfjäll eller i skog. Om tältet blåste sönder kan han ha dött av hypotermi. Man kan frysa ihjäl på mycket kortare tid än 8 timmar.

Skulle vara intressant att veta om han befann på kalfjäll eller i skog. Om tältet blåste sönder kan han ha dött av hypotermi. Man kan frysa ihjäl på mycket kortare tid än 8 timmar.
Ser inte ut att vara något riktigt kalfjäll i det faktiska reservatet (som består av "fjällurskog"), men det gränsar mot en del.

Även om tältet blåst sönder tycker jag han borde klarat sig, om han stannat i trasorna. Det var bara några minus.

Om han däremot blivit blöt och kall redan under dagen, haft för tunn sovsäck/otilräckliga kläder med sig, inte stannat i det trasiga tältet för vindskydd (eller kanske bara haft en minimalistisk tarp)...

Ser inte ut att vara något riktigt kalfjäll i det faktiska reservatet (som består av "fjällurskog"), men det gränsar mot en del.

Även om tältet blåst sönder tycker jag han borde klarat sig, om han stannat i trasorna. Det var bara några minus.

Om han däremot blivit blöt och kall redan under dagen, haft för tunn sovsäck/otilräckliga kläder med sig, inte stannat i det trasiga tältet för vindskydd (eller kanske bara haft en minimalistisk tarp)...
Det finns lågfjäll inom naturreservatet, så det finns mindre kalfjällsområden. Det jag funderar på är dock om han befann i Ultevis naturreservat eller i närheten. På SVTs lokalnyheter för Norrbotten användes uttrycket "VID Ultevis naturreservat".
Det var några minusgrader, men också hård vid. Marken är nog snötäckt där han befann sig.

Tragiskt. Och inte ens nödsändaren hjälpte honom, så de är ingen garanti för att hjälp kommer snart. Kan man inte lyfta pga skitväder så blir det svårt.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg