5 dagar ensam och hungrig i naturen.

Hejsan jag en kille på 18 år som planerar att ge mig ut i naturen i 5 dagar och leva på vad naturen har att erbjuda.
Jag vill förbereda mig så mycket som möjligt och här tror jag det finns många som säkert har gjort liknande utflykter som kan dela med sig av sina tips och erfarenheter.
Jag har kikat runt på trådarna här på utsidan och ser att det finns många liknande som jag kan läsa på men jag har några funderingar och jag vill inte sno någon annans tråd så jag gör en egen.

Lite fakta om mitt projekt:
- Jag vill leva på så lite "vardagliga" saker som möjligt, med det menar jag att jag vill använda mig så mycket som möjligt av naturen.
- Jag kommer att genomföra projektet någon gång i Augusti. Så det är ingen idé med förslag om att bygga snökojor som skydd osv.
- Jag kommer att ha med mig en "Safety box" som jag kan använda i nödfall om jag blir sjuk, skadar mig eller liknande. Den kommer att innehålla mobiltelefon, förband, rent vatten och mat.
- Jag ska vara helt själv, det är en del i min tanke att testa på att vara helt själv och inte ha någon kontakt med "yttervärlden".

Jag har några frågor som kan disskuteras här på tråden:
- Bästa platsen? Nära vattendrag? svampskogen? tät skog? öppet fält?
- Mat... innerbark? rötter? tallbarrste? insekter? fisk? småvilt?
- Förberedelser innan, hur man bör äta innan man ger sig iväg? hur jag kan förbereda mig på andra sätt?
- Hur jag bör spendera min energi? långa vandringar efter bra föda? äta den lilla födan som finns i närheten och spara energin, är det värt en lång promenad för att få maten?
- Bör jag gå en överlevnadskurs? och i så fall, någon som har tips om en i västra götaland?


Sjävklart kan ni ge andra tips om det är någonting ni tycker att jag bör veta om överlevnad.

En sista sak, jag vill att ni håller er till ämnet, inga urspår angående hur allemansrätten gäller och inte. Eller om det är nödvändigt att skriva exakta näringsinnehåll på vartenda växt som går att äta. Jag kan säga direkt att jag kommer att försöka fixa tillstånd från markägaren och att ni inte behöver skriva några siffror på näringsinnehållet, det räcker med att skriva att "den växten innehåller mer av det ämnet än t.ex den gör".

Det var nog allt :) Tack på förhand!

//Martin
 
Kanske lite tips på vad jag behöver ta med mig också, men som sagt så vill jag ta med mig så lite som möjligt.
 
Du har väl egna tankar om hur du vill genomföra det, var du vill vara och hur du tänker lösa olika situationer (göra upp eld, bivack, koka mat osv.), presentera dina tankar så kan du få respons.

Hur erfaren är du vad gäller att vistas i skog och mark, har du övernattat under bar himmel vid öppen eld och liknande?

Handlar det om "överlevnad" eller "bushcraft"?

Helikopterpassagerare som störtar i Kanadas vildmark = överlevnad.

1700-tals-indian som ger sig ut på en veckas vandring till en handelsplats = bushcraft.
 
Hitta på ett scenario som du utgår ifrån, tex din kajak har blivit överkörd och du är fast på ett skär
osv.
Därefter kan du välja din plats för din övning. Möjliga platser där du i Sverige skulle kunna hamna i överlevnad situation skulle vara någonstans glesbygden efter olycka av nåtslag.

Vi kör en urspårning direkt, Om jag inte har fel nu så har inte en markägare nåt med din övning att göra så vida du inte tänkt stanna på samma plats varje natt.
Angående Småvilt gäller jaktlagarna och du måste minst ha jaktlisens. Sen krävs tillstånd för snarning och dyligt och det är snarare myndigheterna som du ska kontakt med.
Om det här var en urspårning så kanske du är lite fel ute.
Kolla de andra trådarna om överlevnad där hittar du en del medlemmar med stor erfarenhet av överlevnad, ta kontakt med dem direkt. Tycker de att du är seriös kommer de hjälpa dig på nåt sätt.
Lycka till.
 
Hej!

Jag tycker det låter som ett kanonprojekt, har själv spånat på en sån tur under flera år men aldrig kommit iväg (men jag säger som vanligt att "En dag!")

Däremot tycker jag du ska ha ett tydligt syfte med din tur. Det är lockande att "bara dra ut och se hur det går", men du har ju redan tänkt igenom så noga hur du vill göra (inkl backup-lådan t ex) att du bör ta tillvara tiden väl.

Vad jag menar är att du nog har större nytta av din tur om du läser på rejält innan, så du går ut och tillämpar de kunskaper du fått genom överlevnadslitteraturen. Då slipper du "uppfinna hjulet på nytt", vet redan hur du gör eld och vad du kan äta. Du kan fokusera på att tillämpa dina kunskaper, och på att känna efter hur kroppen reagerar på att frysa, svälta och misshandlas i största allmänhet.

Jag tycker det finns mycket att hämta i Källman/Sepps bok "Överleva på naturens villkor", samt i försvarets överlevnadshandbok (med delvis samma författare?). De är väldigt praktiskt orienterade och handlar om överlevnad i vårt klimat. Istället för att sitta och rapa upp de bästa tipsen som jag hittat i de böckerna (inklusive näringstabeller för t ex bark...) så tycker jag du ska låna/köpa dem. Jag har testat många av teknikerna som lärs ut, och de fungerar iaf i praktiken. Om man sen överlever avgörs ju av en massa andra saker...

/Anders (som är avundsjuk!)
 
Safetyboxen!

I safetyboxen bör du ha med dig lite små pryttlar så att du kan fiska eftersom fiske oftast är ett sätt att snabbt få mycket mat. Krokar och ett par meter nylonlina är smart att ha med sig. Då kan du snabbt göra ett metspö och fiska i bäckar, små tjärnar etc.

Som många andra skrívit så bör du tänka igenom ett scenario till varför du hamnat i en överlevnadssituation och på så sätt komma fram till vilken typ av utrustning du t.ex lyckats rädda från din kapsejsade (och sjunkna) kanot. Eller nåt liknande.

Utifrån den utrustning du lyckats "rädda" kan du då planera din överlevnadsövning. Roligaste tror jag vore att försöka ta sig från punkt A till punkt B (där räddningen finns) med ett minimum av utrustning. Då slipper du dessutom få arga markägare på dig som tycker att du stannar för länge.

På biblioteket kan du hitta böcker som handlar om överlevnad. Om dom har någon bok av Lars Fält så välj den eftersom det handlar om överlevnad i svensk natur.

Växter och svamp ska du bara äta om du är absolut säker på vad det är för något. Det är onödigt att riskera att bli förgiftad bara pga en överlevnadsövning. Fisk däremot kan du äta, dom smakar bara olika dåligt.......

Lycka till!
 
Bra idé det med att hitta på ett scenario som jag sedan kan leva efter.

Jag kan inte säga att jag är så värst erfaren av sånt här, men visst har jag sovit i skog och mark, men jag har aldrig levt på naturen om man kan uttrycka det så. jag har alltid haft med mig mat, sovsäck och andra bekvämligheter ;) så överlevnadslivet har jag ingen erfarenhet alls utav.

Jag har tänkt sova på samma plats varje natt och göra som ett litet läger. hur är det med eldning förresten? behövs tillstånd för det?

Strykarräven jag håller helt med dig om att turen skulle ge mycket mer om jag är påläst innan, och det är precis vad jag har tänkt göra. så att det blir både teori och sedan göra det i praktiken.
tackar för boktipsen, jag har läst om både böckerna på andra trådar att de ska vara bra så nu har jag höga förväntningar imorgon när jag ska gå till biblioteket och låna dem.

Peter tack för tipsen, ska kolla upp författaren imorgon på biblioteket.
safety boxen ska jag ha med mig men jag hade bara tänkt att använda den i nödfall. jag hade tänkt ha med mig näringsrik mat där så att jag snabbt kan få näring och energi om någonting skulle hända, vilket går ännu snabbare än att fiska. min fiskelycka är inte alltid på topp heller ;)

Tack för tipsen!
 
när man provar på överlevnad för första gången så tycker jag att du inte skall vara ensamen för man kan bil väldigt dålig när kroppen ställer om sig till svält, visa blir så dåliga att dom tror dom skall dö och då hjälper det inte hur mycket böcker man har läst. är vädret dåligt så kan det vara förenat med livsfara.

Använd vatten renings medel t.ex. aqua care för att säkerställa att du inte åker på någon mag åkomma.

Det är inte nödvändigt att äta under 5 dagar men se till att du dricker tallbarste så får du i dig lite energi, drick ca 3 liter om dagen

eldning: ring din lokala räddningstjänst och fåga hur det ligger till med brandriskerna. se till att du bygger en bra sten satt eldstad så minskar risken för rotbrand. efter att du har eldat,gräv upp runt eldstaden och känn så att det är kalt i marken.

gå gärna en kurs innan du går ut

jonas
 
Tack det var bra att veta!

Vart kan man få tag på acua care eller liknande?

jag har hört att det ska gå utan att äta men jag vill helst testa på att äta ifall man skulle behöva vara kvar en längre tid någon gång i en riktig överlevnadssituation.

tack för informationen med eldningen. finns det chans att räddningstjänsten inte ger mig tillåtelse att elda? har det hänt någon? för det vore ju ingen hitt om man ska klara sig utan eld.

ja, jag har också funderat på kurser men har inte hittat någon i närheten av mig, men jag har än så länge inte hört mig för så mycket. någon som vet en kurs i västra götaland?
 
Tack det var bra att veta!

Vart kan man få tag på acua care eller liknande?

jag har hört att det ska gå utan att äta men jag vill helst testa på att äta ifall man skulle behöva vara kvar en längre tid någon gång i en riktig överlevnadssituation.

tack för informationen med eldningen. finns det chans att räddningstjänsten inte ger mig tillåtelse att elda? har det hänt någon? för det vore ju ingen hitt om man ska klara sig utan eld.

ja, jag har också funderat på kurser men har inte hittat någon i närheten av mig, men jag har än så länge inte hört mig för så mycket. någon som vet en kurs i västra götaland?

http://www.xinix.itreklam.se/svensk/svensk.html

lär dig dom 14 prioriterade växterna som försvarsmakten har valt ut, men befinner du dig i stora skogen i södra sverige så kan det vara svårt att hitta något ätbart.
många kommer med en romantiserad bild att dom skall kunna hitta en massa att äta iskogen så att dom blir mätta men det är inte många som jag har stött på som orkar att samla så mycket som det behövs, och har man samlat så mycket så orkar dom flesta inte att äta upp maten för den smakar inte gott (för det mesta)

räddnings tjänsten kan tala om om det råder eldningsförbud eller inte

jonas
 
angående fiske så brukar det bli så att dom som är vana fiskare får fisk även med enkla redskap, men vi som inte fiskar i normala fall vi får bara gräs. :)
 
Liknande trådar

Liknande trådar