2008 års lättviktsplaner

I andy69´s tråd kunde vi redogöra för årets prylinköp och hur de fungerat men vad har ni för planer inför 2008? För min egen del så planerar jag ett inköp av ett Nallo GT (eftersom jag inte alltid kan låna min vandringspolares), ett lätt enmanstält, kanske Terra Nova samt ett lätt kolfiberstativ typ Gitzo explorer med en lätt kulled i magnesium. Om det blir pengar över så skulle jag även vilja ha en lättare dunjacka än min Patagonia (dock inte Liv eftersom jag vill ha hel dragkedja).

fjällräventält

Det nya i samma modell som shape RS verkar intressant.Men jag vill se det uppslaget etc innan man bestämmer sej.
Och så nån slags dunquilt för högsommarturer,max 400gr.Ska spana.kanske går det via Roberts att få nåt passande.

?

Kunde du inte klämma in det i den andra tråden?
Eller ska vi enbart redogöra för våra kommande införskaffningar här?

Funderar på att acceptera det öde som tillskrivs mig,och samtidigt kräva ansvarsfrihet eftersom det inte är mitt egentligen.

peter f.n ödeslös

Funderar på att acceptera det öde som tillskrivs mig,och samtidigt kräva ansvarsfrihet eftersom det inte är mitt egentligen.
peter f.n ödeslös

Samma här. Det var det tyngsta av mina planer. I utrustningsväg står ett Nallo eller FJ Skule på listan. Behövs den där absiden egentligen? Även ett Micron Stove eller PocketRocket. Osprey Aether övertygade inte hundraprocentigt men ska testas igen nästa vecka... Den kanske köps i år dock. Kanske köket oxå faktiskt. Men tältet blir 2008.

Ta bort 8 kg packning!

Jag hade tänkt att lille Vidar skulle lära sig gå själv. På det sättet slipper jag bära honom på magen och sparar 8 kg i ett naffs!

Behövs den där absiden egentligen? Även ett Micron Stove eller PocketRocket.

Behövs och behövs.. Jag tycker det är otroligt härligt med en GT-absid särskilt när det som under min senaste tur regnade en hel del. Skönt att kunna laga mat i skydd utan att behöva ta av sig blöta skor och kläder och skönt att kunna breda ut sig lite med prylarna.

Samma här. Det var det tyngsta av mina planer. I utrustningsväg står ett Nallo eller FJ Skule på listan. Behövs den där absiden egentligen? Även ett Micron Stove eller PocketRocket. Osprey Aether övertygade inte hundraprocentigt men ska testas igen nästa vecka... Den kanske köps i år dock. Kanske köket oxå faktiskt. Men tältet blir 2008.

Det blir ett ultralätt kors att bära eftersom jag slipper :).

En absid är absolut nödvändig,blöta grejer som skor etc. samt köks-stök om det regnar får en självklar plats.Micron Stove kostar en slant men är fortfarande överlägset (Min åsikt/erfarenhet),Osprey Aether ser jag som den enda värdiga ersättaren för min gamla Mckinley rygga som började förfalla redan för 5 år sedan.Lär knappast blivit bättre.

peter

Efter 26kg +lus i sommras har jag gått in för att lätta lite på packningen.

Nu: Arcteryx needle 56 liter 2 kg
Haglöfs LIM sovsäck, gammal modell
Exped liggunderlag, omkring 700 g
Ska köpa hilleberg akto, 1.5 kg.

Rejäl lättviktskonsumtion

Oj, redan långsiktiga inplanerade prylköp här på tråden!

Själv försöker jag minska på prylköp och istället investera mer på kartor, guideböcker och till resor så att jag kommer ut oftare! ;) Men det finns ett par grejor jag behöver till nästa års tur: Ett par lättviktsskor för vandring i Pyreneerna. Samt lättare regnjacka än vad jag har nu.

greenjuice

Tung-gung

Som profet (Får ej avbildas eller narras med) för Tungreligionen blir en ryggsäck tämligen lik en myggskit,så för transport av utrustning och persona är en International CTX nödvändig.Pimpad för att korsa djungler på andra sidan ekvatorn.För 'toppturer' behövs både en Ducati Monster och en Moto-Guzzi Griso,det är lite beroende på humör och veckodag det där,inte helt enkelt alltså.

peter

Göra själv

Jag tänker köra ekonomivarianten. Har tänkt sy ett lättviktstält, sy lägerskor, och lämna onödiga prylar hemma. Bar med mig alldeles för mycket "bra-att-ha" i somras! Ska också ta och strippa kök och ryggsäck så gott det går (om jag nu inte syr en egen av bara farten när jag ändå har maskinen framme...)

Grundtanken är väl att jag inte vill göra av med så mycket pengar, utan snarare se över vad jag har hemma som kan användas på nya sätt. Var för övrigt jättenöjd med ITAB:s Packawayregnställ!

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg