1000 minuter 100.000 steg

Fick iden att prova 100.000 steg på ett dygn från en YouTube-kanal, några som skulle gå från Uppsala till Stockholm. Enligt Google Maps tillryggaläggs den sträckan till fots på ca 16 tim 40 min, så jag ville försöka klara utmaningen och dom 100.000 stegen inom dessa 1000 minuter. Väl i Stockholm hade jag bara gått ca 91.000 steg, så det blev en kortare vända runt Riddarfjärden för att skrapa ihop till 100.000 steg, tiden blev 16 tim 28 min, alltså med en marginal på 22 min 🤪 Som sagt ingen utmaning som rekommenderas att göras mer än en gång, ganska monotont och tråkigt, samt som många i tråden nämt, mer till skada än nytta på kroppen. Men själv är jag 48 år gammal och hade tur fötter och kroppen höll ihop förhållandevis bra. Det var helt enkelt en lite knäpp men kul utmaning jag ville prova och hade svårt släppa tanken på den så var tvungen att försöka 🙂
Jag utgår ifrån att du är ungkarl och har för mycket fritid och ensamtid att slå ihjäl timmar...För ingen fru skulle backa upp något sånt! Absolut inte min fru!!!

Du är 48 år och håller fortfarande på med sånt trams som vi alla höll på med när vi var 20-25 år för att då testa våra gränser för att pusha oss till max i vårt oförstånd.

Är du inte lite för gammal för att fortfarande hålla på med sånt? jag utgår ifrån att du har pushat dej själv i hela ditt liv och borde känna i den här åldern att det är bra nu?
 
Med detta foruminlägg vill jag helt bara informera och tipsa likasinnade individer om en kul och "lagom svår" fysisk utmaning, 100.000 steg inom 1000 minuter är en snittfart på 5.1 km/h, en stor del av utmaningen blir därmed att försöka minimera smårasterna. Och ja, jag förstår att det inte är en så friluftsmässig och nyttig utmaning att göra, men alla är vi olika.
 
Senast ändrad:
Jag utgår ifrån att du är ungkarl och har för mycket fritid och ensamtid att slå ihjäl timmar...För ingen fru skulle backa upp något sånt! Absolut inte min fru!!!

Du är 48 år och håller fortfarande på med sånt trams som vi alla höll på med när vi var 20-25 år för att då testa våra gränser för att pusha oss till max i vårt oförstånd.

Är du inte lite för gammal för att fortfarande hålla på med sånt? jag utgår ifrån att du har pushat dej själv i hela ditt liv och borde känna i den här åldern att det är bra nu?
Ungkarl stämmer bra. Ingen tvingar dig att försöka. Jag gick så länge kroppen kändes bra och det råkade bli hela vägen. Och ja, en viss begynnande 50-årskris är det nog, det krävs en klok utomstående att se det.
 
Så du menar att du håller koll på alla steg och minutrar när du vandrar?
Då är du en mer kontrollfreak än min fru, som måste ha en ren diskbänk, alla bord avtorkade och allt inställt i skåp och hyllor som är deras plats, innan hon kan gå och lägga sej...
Är inte mer komplicerat än att använda en gps klocka.
 
Jag utgår ifrån att du är ungkarl och har för mycket fritid och ensamtid att slå ihjäl timmar...För ingen fru skulle backa upp något sånt! Absolut inte min fru!!!

Du är 48 år och håller fortfarande på med sånt trams som vi alla höll på med när vi var 20-25 år för att då testa våra gränser för att pusha oss till max i vårt oförstånd.

Är du inte lite för gammal för att fortfarande hålla på med sånt? jag utgår ifrån att du har pushat dej själv i hela ditt liv och borde känna i den här åldern att det är bra nu?
Är väl många i alla åldrar som pushar och utmanar sig själva numera ... Tvivlar på att det är 20-25 åringarna som håller på mest.
 
Ungkarl stämmer bra. Ingen tvingar dig att försöka. Jag gick så länge kroppen kändes bra och det råkade bli hela vägen.
Ungefär samma resonemang som jag hade när jag var i 20-års åldern om min kropp när jag var ute på dygnslånga idiotäventyr utan sömn.
I den åldern kan man ta sånt och återhämta sej bara på några dagar, men jag är 56 år och du är 47 år och du vet så väl att det tar betydligt längre tid att återhämta sej ifrån en sån resa i vår ålder jämfört med i 20-års åldern.
Därför undrar jag om det är värt det, med all extra tid för återhämtning och småvärk i kroppen, som man konstant har och får extra ytterligare?
 
Ungefär samma resonemang som jag hade när jag var i 20-års åldern om min kropp när jag var ute på dygnslånga idiotäventyr utan sömn.
I den åldern kan man ta sånt och återhämta sej bara på några dagar, men jag är 56 år och du är 47 år och du vet så väl att det tar betydligt längre tid att återhämta sej ifrån en sån resa i vår ålder jämfört med i 20-års åldern.
Därför undrar jag om det är värt det, med all extra tid för återhämtning och småvärk i kroppen, som man konstant har och får extra ytterligare?
Du har helt rätt. Och jag gör en sån här utmaning ungefär vart tionde år och nu var nog sista gången, men faktiskt ganska glad och stolt jag klarade det, känslan efteråt är underbar. Kroppen mår bra igen två dagar senare. Men som sagt inte det mest hälsosamma att göra för äldre personer, så utmaningen kanske riktar sig bättre till yngre personer.
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: MrP
Så du menar att du håller koll på alla steg och minutrar när du vandrar?
Då är du en mer kontrollfreak än min fru, som måste ha en ren diskbänk, alla bord avtorkade och allt inställt i skåp och hyllor som är deras plats, innan hon kan gå och lägga sej...
Detta med att mäta steg och minuter var bara en engångsgrej för denna gång och ju något som automatiskt följer med i vilken enkel GPS-klocka som helst.
 
Jag väntar tills du är 56 år gammal och fortfarande orkar håller på..
Vart tionde år brukar det bli nått lite längre äventyr, inte mer än så. Men nu räcker det nog med dessa dåraktiga strapatser. Men cykling tycker jag om och det är mer skonsamt mot kroppen än att gå. Trevlig Helg på dig 🙂👍
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
infinite222 Idiotvandring 100 km i stockholmstrakten Vandringsleder 4

Liknande trådar