100% merinoull i underställ?

Lanolin är bra för får. I ett klädesplagg spelar det absolut ingen roll. Ullvaxet är extremt vattenlösligt och rengör fårens ull då det tillsammans med svettsalter bildar en sorts tvål i fårullen. Har ingen funktion när man väl kört ullen genom en lång tillverkningskedja.

Skulle det kunna vara negativt att lanolinåterfetta vissa ullplagg (eller ullsyntetblandningar)? Vet att Icebreaker avråder från detta -- men har ej förstått varför?

(som vardagstshirt har jag uppskattat Bergans Wool Tee i ull och tencelblanding -- sval, mjuk och tar lång tid innan den börjar lukta svett -- nu verkar den ha utgått -- någon som har tips på någon likvärdig tröja?)
Det är kass att blanda cellulosafibrer och proteinfibrer i samma material. De rengörs på helt olika sätt, du kan aldrig få rent tencelen utan att du förstör ullen. Finns en anledning att blandmaterial är belagt med dödsstraff enligt gamla testamentet...

Överlag är tencel ett jävla skitmaterial.

Det är kass att blanda cellulosafibrer och proteinfibrer i samma material. De rengörs på helt olika sätt, du kan aldrig få rent tencelen utan att du förstör ullen. Finns en anledning att blandmaterial är belagt med dödsstraff enligt gamla testamentet...

Överlag är tencel ett jävla skitmaterial.
Spännande!

De T-shirtar jag har haft i detta blandmaterial verkar hållit bra med min användning -- men hade uppskattat väldigt att bli ännu mer upplyst -- vad är det som är så dåligt?

Nötningshållfastheten är under all kritik (likt alla regenatfibrer), de har usel våtstabilitet, är det sunt ur ett biologisk mångfaldsperspektiv med stora konventionella monokulturer för att producera cellulosa? Osv osv

Överlag så är linne, hampa (ej viskos på hampabaserad massa) och ekologisk bomull överlägsna om man vill ha cellulosafibrer. (Ull har ca 8 ggr så hög klimatpåverkan som gots-certifierad bomull per kg textil kan nämnas i sammanhanget. Enligt LCA från RISE).

Problemet med linne och hampa är att det knappt finns några beredningsverk som kan ta tillvara på hela fiberlängden. Linet klipps upp och spinns i gamla bomullsmaskiner och hampan hackas upp och körs i gamla linnemaskiner...

Fanns ett fint hampaberedningsverk i ungern men de konkade en bit in på 2000-talet. De hade ett stort hål i taket sen 2 vk men körde på ändå. EU hade ett stort linprojekt, det är nog igång fortfarande, bl.a. urvecklade de en intressant kompositteknik där man använde lin som armering för en epoxidiserad linolja (testade ett flugspö där klingan var gjord i prepregduk av just den linnekompositen). Men å andra sidan är ju vanligt trä ett rätt bra komposit i sig, med cellulosafibrer invakat i ligninharts. Men då har vi kommit utanför ämnet för dagen.
Spännande!

De T-shirtar jag har haft i detta blandmaterial verkar hållit bra med min användning -- men hade uppskattat väldigt att bli ännu mer upplyst -- vad är det som är så dåligt?

Undrar varför islandströjor aldrig nämns bland de ull- och lättviktsfrälsta? Äkta vara alltså, av ospunnen ull. Otroligt lätta och varma. Antagligen svindyra idag. Jag köpte på mig massor med ullplagg när jag var där i min ungdom och Island hade galloperande inflation, så kursen var minst sagt förmånlig. Såg ut som en Michelingubbe på planet hem för att få med mig allt. Tyvärr tog pälsängrar senare de plagg jag köpt till mig själv. Jag saknar dem än.

Undrar varför islandströjor aldrig nämns bland de ull- och lättviktsfrälsta? Äkta vara alltså, av ospunnen ull. Otroligt lätta och varma. Antagligen svindyra idag. Jag köpte på mig massor med ullplagg när jag var där i min ungdom och Island hade galloperande inflation, så kursen var minst sagt förmånlig. Såg ut som en Michelingubbe på planet hem för att få med mig allt. Tyvärr tog pälsängrar senare de plagg jag köpt till mig själv. Jag saknar dem än.
Alefass lópi är inte ospunnen, däremot har det låg snodd. Fantastiska plagg blir det av dem, låg vikt/loft som du indirekt säger men kanske inte optimalt som underställ. Om man lider av frökenhud kan man eventuellt uppleva dem som något grova mot huden.

Nackdelen med låg snodd är att du får mindre nötningshållfasthet. Sen är ju det kardgarn och inte kamgarn som man har i rundstickning med fin delning så det blir lite andra egenskaper visavi trikågarner (som har lägre snodd än vävgarner).

Jag har isländska, irländska, nederländska och brittiska traditionella stickade tröjor och de funkar självfallet lika bra i terrängen som till vardags. Tror jag har någon norsk också.

Jag har gjort några observationer sen sist. Ett, jag började tvätta med såpa istället och fick några olika effekter. Aningens mindre doft, nån tröja jag haft länge tvär dog och så fick jag en lanolinrand i handfatet där jag tvättar tröjorna. Efter att ha surfat lite till i ämnet så verkar det som ullblöj-gänget återfettar sina blöjor för att lanolinet neutraliserar urinlukt. Dessutom tänker jag att en ullfiber med mindre fett och mer vatten innehåll(när den blivit blöt) kan knappast isolera bättre. Och då ull tydligen är skapt att vara fet så kanske det är så det ska vara. Vad gäller doften så uppfattar jag det som återfettning hjälper mot att kläderna börja dofta så fort.
Vi tvättar konsekvent ull och ullblandningar i linoljesåpa. Vi upplever den som väldigt skonsam och den gör rent, även syntetinslaget. Jag kör i maskin på ullprogramnet, min bättre hälft anser att endast handtvätt är tillåtet.

Linoljesåpa är fet i motsats till vanlig såpa som snarare torkar ut (ja, vi kör linoljesåpa på golven mm också).

//J

Fettinnehåll spelar ingen roll. Det är de basiska egenskaperna i tvättmedlet som fuckar upp epidermisfjällen på ullfibrerna. Ett ulltvättmedel är överlägset såpa om man vill bibehålla ullens funktion.

Linoljesåpa är jättebra på obehandlat furu och annat trä (använder det på ekbänkarna i slaktboden) men för ull och trägolv med moderna plastlack är det tämligen verkningslöst.
Vi tvättar konsekvent ull och ullblandningar i linoljesåpa. Vi upplever den som väldigt skonsam och den gör rent, även syntetinslaget. Jag kör i maskin på ullprogramnet, min bättre hälft anser att endast handtvätt är tillåtet.

Linoljesåpa är fet i motsats till vanlig såpa som snarare torkar ut (ja, vi kör linoljesåpa på golven mm också).

//J

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nåman Bristande kvalitet Fjällräven G-100 Kläder 47
JohannaXX Marmot Precip Full Zip Pant - 100 % vattentäta? Kläder 7
lagrave Strumpor i 100% ull? Kläder 16
diwic Merinoull - yeah, right Kläder 35
macgunde Overall/onepeace i merinoull? Kläder 9
ulfhe Merinoull-kläder Kläder 21
rJohansson Hänga woolpower på galge? (Merinoull) Kläder 15
moa_k40 supertunn merinoull liner strumpa Kläder 2
rJohansson Lundhags strumpor motsvarande i woolpower? Kläder 15
rJohansson MerinoUll / Ull och småkryp m.m? Kläder 22
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
mårtenm efterlyses: Tröja, merinoull 400g/m2 Kläder 6
Mansson Merinoull Kläder 0
skallagrimson merinoull eller ej Kläder 100
Jocke B Merinoull med lycra? Kläder 4
Still Alive Djurplågeri bakom Merinoull? Kläder 36
Alvide Balaclava i microfleece eller merinoull? Kläder 7
pelka Merinoull underställ? Kläder 64
mathias Merinoull - Djurhantering Kläder 38
PetNor Boxershorts i merinoull Kläder 6
AndersOleander Tvätt av underställ i merinoull Kläder 7
vandrafjäll Jag har släppt en film om det jag skidar i, underställ Devold och Klättermusens skalkläder. Kläder 1
Chevalier Varför färre underställ med polokrage? Kläder 10
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
SankaBoy Underställ i helst bambu av längre modell Kläder 31
triptrapp Fjällräven bergtagen underställ Kläder 3
Wolfred Underställ Kläder 3
Almasfar Råd om underställ Devold/Woolpower Kläder 8
Mr. T Thermo-underställ. Kläder 11
storskogen Sökes: Underställ (baslager) med hel dragkedja Kläder 2
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
murakami Underställ Haglöfs Kläder 7
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
Seebra Underställ, temperatur och fukttransport Kläder 33
skral Underställ för 4700 - nån som är sugen? Kläder 22
Moga Underställ i linne, hur bra är det? Kläder 7
staffan.rosvall Underställ med lång passform? Kläder 8
miaz onesie / one piece underställ/pyjamas i tjockt material Kläder 17
fotografiskt Riktigt varmt underställ Kläder 16
Urwaldjaeger Woolpower-underställ att sova i Kläder 14
EricG Vilket underställ? - Trött på att vela mer! Kläder 38
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
Mattias1981 Prisvärt underställ?? Kläder 11
Pellepelikan Underställ, Ull eller syntet? Kläder 16
orjanraberg Underställ i Coolmax? Kläder 2
sverigeturist Underställ inaturmaterial Kläder 11
Demogorgon Underställ Kläder 9
filippus Underställ, byxa och ryggsäck Kläder 6
Oskar R. Tips på KLIFRIA underställ Kläder 5
Siggan Tips på BRA underställ? Kläder 51

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg