Merinoullen och all ull ska aldrig tvättas med såpa eller andra starka tvättmedel. Helst inte i maskin. Man förstör ullens egenskaper då. Vi har ullkläder i "alla" fabrikat och vi har alltid handtvättat med Sonett Ull Silke tvätt och efter att ha sköljt klart så åker plaggen ner i en balja med ljummet vatten med upplöst Sonett Ullkur och kläderna masseras i det vattnet. Efteråt blir dom väldoftande och smutsavstötande och behagliga att bära och håller sig fräscha länge.
Naturligtvis så kan kroppslukt sätta sig i kläder grejen med ullfibern är att den inte är tät och den ansamlar inte skiten så som synteten gör. Jobba hårt i en Helly Hansen typ och du blir sjöblöt och kall, men i ett ullplagg blir man också varm och svettig men den andas och fortsätter värma och man kan gå den torr. Magi eller hur. Djuren och naturen har designat det perfekt.
Om dom säger 100% ull så är det troligtvis så. Det som får det att lukta är som jag beskrivit kring tvätt och skötsel men det beror även på vissa tillverkares behandling. Om den är mot mal / mott osv vet jag inte men det är alltid skillnad efter att vi tvättat så som vi gör.
Tunna ullkvalitet är betydligt mindre slitstarka t ex 100g/m2 om en går upp till 150g så håller det mycket bättre. 200 gram är "4ggr" starkare än 100g
skulle jag dra till med. Men den tunna 100g+ är ju super om sommaren.
Vi har några merino med syntet i sig som uppenbart blir statiska och luktar mer efter vädring samt håller lite bättre - har dom i jobb. 100% merinotextil har en väldigt komplex och elastisk varp som många inte tror är av ull men det är den. Det är vävtekniken som ger tyget sina elastiska egenskaper inte tråden i sig. Ull är dessutom starkt.
"Ull - is the shit" Allt gott alla strävsamma livsnjutare och sunda latmaskar //