Jägare använder alltid jäkligt sköna omskrivningar av sin hobby, "förvaltning" "viltvård" osv och så säger dom flesta man pratar med att det är sjävla naturupplevelsen och umgänget med vännerna som gör det så fantastiskt, varför då inte sammla vännerna och ta en svampkrorg i stället?
Jag har aldrig hört en jägare använda ord som "mörda" "dräpa" "avliva" utan i stället skall man ut i skogen och förhoppningsvis fälla en tjur, kan ingen erkänna att dom jag för att dom gillar att döda? att få avliva en annan levande varelse. att det ger dom njutning? för..... det måste väl finnas någon? eller är alla bara "viltvårdare"?
Vi använder alltid de ord som vi anser speglar verkligheten samt våra värderingar. Gillar man inte jakt använder man kanske ord som "mörda" eller "dräpa" eftersom man genom sitt språkbruk vill visa sina värderingar och att man likställer jakt med våld mot människor.
Om man jagar själv så anser man förmodligen att det är en stor skillnad på att ta livet av en människa och ett djur. Därför använder en jägare inte dessa laddade ord, utan väljer ord som bättre speglar deras verklighet.
Just begreppen "mörda" och "dräpa" får väl dessutom anses vara i en klass för sig, då de även är juridiska termer. Såvitt jag vet kan man inte bli anklagad för mord eller dråp om man dödar ett djur, även om det skulle ske olagligt.