Vinterklädd för cykling
Att vara utomhus på vintern ställer höga krav på klädseln. Tränar du dessutom så är det ännu viktigare att vara rätt klädd för att träningspasset skall kännas behagligt. Cykeltidningen Kadens ger dig klädtipsen för vintercyklingen.
Av: Elmfeldt
Att vara utomhus på vintern ställer höga krav på klädseln. Tränar du dessutom så är det ännu viktigare att vara rätt klädd för att träningspasset skall kännas behagligt. Cykeltidningen Kadens ger dig klädtipsen för vintercyklingen.
Text och foto: David Elmfeldt
När man tränar utomhus på vintern är det främst distanspass man ägnar sig åt. Men det kan ju även bli ett och annat fartpass. Skillnaden i intensitet påverkar också hur mycket värme du alstrar. Idealet är att det ska kännas bekvämt. För mycket kläder känns instängt, svettigt och tungt medan för lite kläder innebär att du fryser och riskerar att bli förkyld.
Nyckeln till framgång när det gäller att klä sig för vinterträning är ventilerande kläder och möjlighet till ventilation. Det kräver smarta val av plagg men också lite olika trick under passet.
I illustrationen ser du en lämplig uppsättning av kläder inför ett distanspass, det vill säga ett pass som kan vara någon timme upp till sex-sju timmar och som bedrivs med låg intensitet. Eftersom man inte alstrar så mycket värme som vid högre intensiteter så behövs lite mer kläder.
Tre lager är en bra grundregel. Understället närmast kroppen har till uppgift att transportera bort fukt från kroppen för att inte kyla av fastän det är blött. Ett mellanlager i fleece för värme och ett ytterlager som skyddar mot fartvind och nederbörd.
Ska man köra ett fartpass kan man byta ut fleecetröjan (mellanlagret) mot något tunnare, exempelvis ytterligare en undertröja eller kanske en långärmad cykeltröja. Är det inte risk för nederbörd kan man dessutom välja en mer ventilerande jacka med vindtät front men med ventilerande fleece på ryggen.
Principen att klä sig så att man känner sig lite frusen den första kvarten, innan man är varm i kläderna, brukar vara effektiv. Men temperatur, längd på passet, planerade stopp, vind och nederbörd styr förstås klädvalet i första hand.
Var extra noggrann med att skydda knäna. Det är sällan man fryser om benen och därför är det lätt att det blir tunna kläder över knäna. Men var försiktigt med det. Knäna tar mycket stryk under cykling och det är viktigt att just gångjärnen håller sig varma för annars börjar de gnissla. Landsvägsproffsen tränar alltid med minst knävärmare om det inte är väldigt varmt. Knepet för vintern är att ha knickers eller ett par knävärmare som komplement till ett par korta byxor under långbyxan.
Pannband eller tunn mössa är bäst under hjälmen. Pannbandet är ett smidigt plagg när man behöver kunna reglera värmen.
En halsvärmare är ett bra komplement för att undvika kalldrag ner över bröstet. Gärna i form av en buff från något coolt team.
En tunn underställströja, en halvtjock fleece och en vindtät jacka
skyddar överkroppen. Jackan bör ha en ficka bak för lite mat och kanske
för ett par extra handskar eller en mössa.
Vanliga korta cykelbyxor och tjockare utanpå med vindtäta paneler
framtill är bekvämt och skyddar knäna. Cykelbyxor med hängslen skyddar
mot obehaglig glipa i ryggen.
Fötter känsligast
Fötterna är en av de känsligaste punkterna för vintercykling. Hur varmblodig du än är så kommer du att bli kall om fötterna. Fryser du om fötterna i vanliga fall så kommer fötterna att bli blåis snabbt.
Med kalla fötter spelar det ingen roll hur underbart vinterlandskapet är. Är du riktigt kall så finns egentligen bara en lösning och det är att köpa värmesulor, antingen elektroniska med batterier eller engångspåsar som håller två-sex timmar och vinterskor.
Är du hyfsat varm om fötterna så kan dina vanliga mountainbikeskor och tjocka skoöverdrag funka. Nackdelen är att dina vanliga mountainbikeskor säkerligen är rätt tajta och med tjocka strumpor minskar rörligheten för tårna och blåisfötter blir följden. Ska du köra mycket i vinter så fundera på att investera i ett par vinterskor, det kan det vara värt.
Strumpor av ull innerst och skor med tjockt skoskydd utanpå skyddar mot vinddrag och stänk från framhjulet.
Gör som Siemens-Cannondaleproffset Kessiakoff inför sina sex timmars
distanspass. Först en rejäl vintersko, sen en vanlig plastpåse och
ytterst ett vind- och vattentätt skoskydd. Plastpåsen ger extra skydd
mot vind och väta och isolerar från kyla underifrån. Dessutom gör de
att skorna ser ut som nya efter fyra säsonger.
Händerna är näst mest utsatta efter fötterna. Är du frusen är så tjocka handskar som möjligt det som gäller. Varmast är trefingervantar, kanske kombinerat med ett par tunna innerhandskar inuti. Se upp så det inte blir korvstoppning i fingrarna och för tajt, då blir det bara kallt.
Är du frusen om händerna? Testa att köra med en tunn fleecehandske
innerst. Denna skall vara tunn och stretchig utan att det blir för
tajt. En trefingerhandske där fingrarna kan ligga emot varandra är det
varmaste.
Huvudet är skorstenen och den viktigaste regulatorn för hur kall eller varm du vill vara. En tunn "skull-cap" (tunn mössa som passar under hjälmen) i skön fleece med vindfront för pannan är skönast om du är frusen. Är du varm eller har mikrofonfrissa så är ett pannband perfekt. Pannband är nästan alltid rätt. Antingen som komplement till mössan för att se till att öronen överlever eller åtminstone inte krackelerar.
Under ett vinterpass kan temperaturen förändras och enklast sättet att reglera kroppstemperaturen är att växla mellan mössa och pannband beroende på temperatur och intensitet. En torr extramössa i fickan kan bli en sjysst bonus att dra på efter fikat halvvägs.
För vintercykling är alltså lite mer kläder att föredra så att du enkelt kan ventilera bort överskottsvärme genom händer och huvud.
Fötterna är bara att bylsa på så mycket det går. Varma fötter är som mumma för kroppen och därmed njutningsfulla pass för själen.
Inget dåligt väder-tips!
- Skaffa en digital utomhustermometer, och kolla på den innan du drar ut. Kolla också vinden. Blåser det mycket behöver du bättre skydd. Med tiden kommer du att lära dig hur mycket kläder du vill ha i olika väderlekar.
- Fundera på vad du skall göra. Till jobbet eller intervallpass innebär helt olika uppsättningar kläder. En bra regel är att det skall kännas kyligt när du kommer ut genom dörren. Perfekt klädd cyklar du lätt ifrån för varmt klädda kompisar.
- Köp ett riktigt bra underställ som verkligen transporterar bort svett och som känns varmt även om det blir genomblött. Det är stor skillnad på underställ och underställ.
Använd inte bomull. I princip allt annat är bra, men bomull kyler alldeles för mycket när det blir blött
- Har du en glipa vid handlederna kommer du garanterat känna dig kall.
Även om du är varmt klädd på kroppen.
- "Neckgaiter" är ett pannbandsliknande tillbehör för att skydda halsen och överkroppen mot drag. Ibland kan pannbandet dras ihop i toppen och bli en mössa. Ett riktigt guldplagg! Sy en själv av en bit stretchfleece eller klipper sönder benet på ett utslitet underställ.
- Köp en tunn hjälmmössa som ligger tajt på huvudet och passar under hjälmen. Ha ett fleecepannband utanpå för att skydda öronen (eller i fickan för att byta till när det blir varmt). Vissa hjälmmössor är vindtäta framtill men har stretch upptill för att ventilera. Inte dumt! Är det riktigt svinkallt så överväg en rånarluva (balaclava).
- Om du fikar så plocka av alla kläder och häng upp dem. Ta fram torra handskar och sockor och byt till dem. Sätt på dig mössan och sitt inomhus i bara understället. På så vis torkar du bäst och fryser minst när det är dags att dra. Att sitta med allt på i värmen inomhus är att lura sig själv.
- Mjukskalsjackor klarar nederbörd förvånansvärt bra. Så du behöver inte bli orolig om det börjar dugga eller regna med en mjukskalsjacka på.
- Att köpa en enda jacka för alla typer av cykling är en kompromiss.
Det är alltid bäst att kunna ha en uppsättning jackor att välja mellan beroende på typ av pass och väderlek. Men det är dyrt.
- Prova! Gå till en butik med ett stort utbud och testa olika jackor.
Passformen kan variera otroligt mycket mellan olika jackor. Väg in passformen i ditt slutliga val. Provsitt en cykel och känn om ärmarna är korta eller om det stramar över axlar eller i halsen.
- Välj en tajt storlek om du ska cykla mycket i din jacka. Fladder är störande. De flesta jackor har stretchpaneler som tillåter mer kläder under utan att det blir trångt.
Tips för längre träningspass
- Bästa kompromissen är en mjukskalsjacka och en liten tunn vattentät hårdskaljacka i ryggfickan. Ta också med torra sockor, en "neckgaitor", en tunn extra mössa och ett pannband. Då har du en uppsättning som står emot det mesta. Blåser det upp eller regnar tar man på det vattentäta skalet och mössa. Det tar lite extra plats, men det är det värt om du väljer prylarna med omsorg.
Läs mer
Forumdiskussioner
- Långcykling neopren
- Mountainbike White cykel från XXL?
- Mountainbike hela sträckan
- Långcykling Ram till Kindernay-navet
- Långcykling Gamla cykelspåret längs västkusten
- Långcykling Hjälp med att cykla Stockholm > Lund
- Landsvägscykling Pakethållare till Nishiki Pro SLD
- Långcykling Bra däck vid långcykling?
Det jag skulle vilja rekommendera att komplettera cykeln med på vintern är en värmande sadelskydd, gärna i något ull-tyg (3 lager), hemmabygge förstås!
Jag blir lätt kall i underlivet av att sitta och gnida på en kall sadel på vintern, så detta isolerande skikt minskar nerkylningen avsevärt!
MVH, Tomas
Sedan vill jag också betona vikten av att inte snåla med storleken på både skor och cykelkläder. Små kläder ger ett tunnare lager med isolerande luft, samt minskar blodcirkulationen.
/Niklas
Kom ihåg att klädbehov är mycket olika från person till person så du måste hitta det som passar dig vid aktuellt väder och ansträningsgrad. En större vinterhjälm att ha plats med tjockare mössa tycker jag är värdefullt liksom ett par nummret större vinterskor med plats för både ullstrumpa och ullsocka.
I skogen är det framförallt vätan som är svårhanterlig. Hittills har jag inte använt plastpåsar på fötterna men det tror jag kan vara riktigt bra. Hittade en windstoppersocka på rea och den använder jag alltid sedan dess. En tunn strumpa, nämnda socka, sommarskor och neoprenskydd är torrt länge och varmt även efter att det blivit blött. En tretimmarstur är inget problem.
På landsvägen, där vattnet inte kommer underifrån på samma sätt, använder jag hellre en större sko och en tjock, mjuk socka.
Att klädbehovet är individuellt är helt klart, men när man hittat sin egen modell är vintercyklingen en fantastisk upplevelse som många har kvar att upptäcka.
Hälsningar Gunnar
Att cykla är fantastiskt 365 dagar om året
Ingela