Väskor och hållare fram?

Hej, jag sitter i vintermörkret och tänker på sommarcykling…
Ska utrusta min gravel med utrustning för långfärd och söker tacksamt tips på bra lowrider-hållare och väskor. Har kolfibergaffel och skivbromsar. Finns gängade hål på gaffeln.

Vad är det för typ av turer du siktar på att göra?

Vet att bland annat Specialized har fästen och väskor för bland annat gafflar. Bra med mycket packutrymme, såklart, men med nackdelen att det väger mer och påverkar cykelns prestanda.

På min gruscykel använder jag mig (sommartid) av tre-fyra Restrapväskor. En styrväska (plus en liten som man hänger på selen/styrväskan där lite snacks, mobil och liknande får plats) (tält och sovsäck), en ramväska (tältpinnar, verktyg, tyngre prylar och utrustning) och en sadelväska (primärt kläder, liggunderlag och eventuellt lite mat). Två flaskställ med 750ml flaskor. För proviantering planerar jag in stopp på affär när dagens etappmål närmar sig, eller när möjlighet finns. Mat till kvällen och morgonen förvarar jag i en klassisk cykelslunga. Rymmer mycket, tar ingen plats i packningen.

Vad är det för typ av turer du siktar på att göra?

Vet att bland annat Specialized har fästen och väskor för bland annat gafflar. Bra med mycket packutrymme, såklart, men med nackdelen att det väger mer och påverkar cykelns prestanda.

På min gruscykel använder jag mig (sommartid) av tre-fyra Restrapväskor. En styrväska (plus en liten som man hänger på selen/styrväskan där lite snacks, mobil och liknande får plats) (tält och sovsäck), en ramväska (tältpinnar, verktyg, tyngre prylar och utrustning) och en sadelväska (primärt kläder, liggunderlag och eventuellt lite mat). Två flaskställ med 750ml flaskor. För proviantering planerar jag in stopp på affär när dagens etappmål närmar sig, eller när möjlighet finns. Mat till kvällen och morgonen förvarar jag i en klassisk cykelslunga. Rymmer mycket, tar ingen plats i packningen.
Du skippar stormkök?
Jag tänker blandad asfalt och grusväg. Längesedan jag gjorde långturer men då tyckte jag det var praktiskt med två väskor fra och två bak. Det traditionella sättet… men det har hänt en del sedan dess med både cyklar och utrustning.

Du skippar stormkök?
Jag tänker blandad asfalt och grusväg. Längesedan jag gjorde långturer men då tyckte jag det var praktiskt med två väskor fra och två bak. Det traditionella sättet… men det har hänt en del sedan dess med både cyklar och utrustning.
Nej, glömde bara nämna det. :) Ibland cyklar jag med min sambo och då brukar hon ta ett litet kök (Optimus crux). Kör jag själv så tar jag oftast bara brännaren, liten gasflaska och en mindre lättviktskastrul/mugg för uppkok, kaffe osv.

Du skippar stormkök?
Ja, allt beror på när och vilken typ av rundor man tänker sig. Har man inget superlätt och packbart tält, sovsäck och liggerunderlag så blir ju även det rejäla investeringar för att komma ner i vikt och få plats. Så ett par (eller fler) rejäla sidoväskor är ingen dum idé för att komma igång.

Jag har själv tex även en äldre mountainbike som jag monterat en pakethållare på. Där hänger jag två stora Thuleväskor (pannier). Rymmer rejält med grejer och passar bättre för vinterturer. Får bland annat plats med tält och liten titankamin, eller min packraft och tält, med det upplägget. Nackdelen är att själva cyklingen blir långsammare. Inte nödvändigtvis sämre eller tråkigare/bara annorlunda.

Är du nöjd med Thulegrejerna?
Jag har deras pakethållare med tillhörande korg fram på en MTB, funkar bra för transport från mataffären…

Är du nöjd med Thulegrejerna?
Jag har deras pakethållare med tillhörande korg fram på en MTB, funkar bra för transport från mataffären…
Ja, det måste jag säga att jag är. Både pakethållaren (den där man monterar utan skruvar, som tydligen även går att montera på framgaffeln) och väskorna har hållit bra, trots att jag varit ganska oöm med dem.

Gillar combon Pizza rack + ortlieb gravel packs.. Lite knepigt att öppna väskorna då dom sitter på hållaren men brukar ha det dagliga i nån väska upptill..

Tycker det är smidigare än att ha saker/väskor utspridda över hela cykeln..

1000004664.jpg

1000004663.jpg

Finns ju ett flertal sätt att packa sina grejor på cykeln för långtur. Själv föredrar jag det gamla vanliga, pakethållare, lowriders och 4 väskor av lämplig storlek. Det är bra att ha rejält med extra space, så att man kan ta med sig mat och öl för en dag eller tre. Eller om man köper något.

De senaste UL Bikepacking setups ser jag som opraktiska, och lite mode. Det är mest för extrema som kör race på smala stigar i bergen.

Klart man ska sträva efter bra prylar och låg vikt, men något kilo extra el 2 märks inte om man kör långturer på platten i europa. Man måste ju ha det lagom bekvämt oxå !

Tack för goda råd. Planen är att cykla Kattegattleden söderut i sommar, fortsätta till Österlen och kanske runt Bornholm.
Testa hur det funkar och planera för en riktig Europatur nästa försommar då jag går i pension!

Nej tycker det funkar bra, "tyngre" saker som mat och tält ligger i pack väskorna som sitter lågt, uppe på pizza racken har jag lättare saker som sovsäck, kläder etc..

Personligen gillar jag inte att ha väskor både fram och bak, upplever att hela cykeln känns svajig, speciellt då man står upp och trampar...

Har pakethållare fram på flera av mina cyklar, smidigt då man handlar, hämtar paket etc..

Bonusbild: hybrid väsk setup på min heldämpade.. (seatbagen får stanna hemma nästa gång)

1000003187.jpg

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nikhi Väskor fram och bak Långcykling 16
Ainon Vad ska jag titta efter för cykel och väskor? Långcykling 3
rimn Hur gör ni med alla väskor vid kortare stopp? Långcykling 18
Geronimo Kärra eller väskor? Långcykling 37
Frosten Väskor fram . . . Långcykling 2
Vildkatt Vaude/Ortlieb Väskor? Långcykling 14
a_gilljam Är dessa väskor nåt att ha? Långcykling 8
Swedish Berman Förslag till cykelvagn/väskor Långcykling 0
skog1 Cyklvagn eller väskor? Långcykling 13
Väskor och dämpad gaffel Långcykling 7
Tjechov Alt.främre hållare Långcykling 1
PeterN Hållare till SIGG ??? Långcykling 4
jontte00 hög låg pkt hållare fram? Långcykling 1
tommiehedberg Fästen (hållare) till cykelväskor Långcykling 3
Henrik.nu Lampa fram Långcykling 0
A.Westberg Cykelväskor: fram+bak eller bara bak? Långcykling 18
hijk Vaude aqua back fram Långcykling 12
Moniqan Prisvärda pakethållare fram och bak Långcykling 7
Jansson_ Dubbla däck fram? Långcykling 29
Vildkatt Packväxkor fram eller bak? Långcykling 14
Johnboy Pakethållare fram Långcykling 10
jomeon Väskorna fram eller bak? Långcykling 10
Svenjohansson Visa fram däcket ! Långcykling 41
thureb Kransar fram. Långcykling 8
thureb Bromsa på fram respektive bakhjul Långcykling 16
stellan Kullager -fram Långcykling 2

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg