Premiär för Funkisvasan

Till Vasaloppets sommarvecka 2024 blir Funkisvasan ett av de ordinarie loppen på programmet.

Av: Alicia Schumacher

Foto: Vasaloppet/Ulf Palm

Den 9-17 augusti pågår Vasaloppets sommarvecka med flera cykel- och löplopp. Nytt för i år är att loppet Funkisvasan blir ett av de ordinarie loppen.

– Målet är att alla som vill ska kunna genomföra ett Vasalopp, säger Tommy Höglund, sportchef på Vasaloppet.

Funkisvasan arrangeras den 16e augusti, har start och mål i Mora, är 4 kilometer långt och vänder sig till personer med någon form av funktionsnedsättning. I fjol deltog ett 20-tal inbjudna personer i ett testlopp. Flera deltog i rullstol, några med ledsagare och vissa använde eldriven rullstol.

– Vi valde att genomföra Funkisvasan som ett testlopp i fjol för att hämta in mer information för att loppet skulle bli så bra som möjligt för deltagarna. Till i år har vi gjort en del justeringar, bland annat med bansträckningen, och nu är vi jätteglada att kunna lansera Funkisvasan som en del av det ordinarie programmet, säger Tommy Höglund.

Initiativet till Funkisvasan kommer ursprungligen från sportjournalisten och funkisföräldern Anders Hansson i Falun. Utformningen av loppet har sedan vidareutvecklats av Vasaloppet i samarbete med Dalarnas Parasportförbund.

Fakta Funkisvasan 2024

Start: Fredag 16 augusti klockan 14.00 vid Vasaloppsmålet i Mora
Distans: 4 kilometer
Underlag: Loppet går på asfalt och grusväg
Totaltid: 2 timmar (målet stänger ca 16.00)
Minimiålder: Ingen åldersgräns – alla som vill får delta
Motionslopp: Ingen segrare koras
Max antal deltagare: 200
Anmälningsavgift: 195 SEK
Målgång: Alla deltagare som fullföljer loppet får diplom och medalj.

Så funkar Funkisvasan

Deltagarna kan välja mellan tre olika startgrupper:

Startgrupp 1 – motordrivet utan tidtagning:
Utan tidtagning. Rulla med hjälp av motordrivet fordon för personer med funktionsnedsättning.

Startgrupp 2 – rulla eller gå med tidtagning:
Med tidtagning. Gå, löp, rulla med rullstol utan fysisk hjälp från assistent.

Startgrupp 3 – rulla eller gå utan tidtagning:
Utan tidtagning. Gå, löp, rulla med rullstol eller eldriven rullstol. Fysisk hjälp från assistent är tillåten.

Foto: Vasaloppet/Ulf Palm

Ulf Kvensler har skrivit en psykologisk thriller - Sarek. Du har nu chansen att vinna ett eget exemplar och ett sittunderlag. Chansen är stor då vi ... 1 kommentar
Petzl har just lanserat en ultralätt pannlampa med uppladdningsbart batteri, var med i vår tävling så har du chansen att vinna en. 1 kommentar
Äntligen är det dags för en ny fototävling! Fotografera någon rolig och fantasieggande stubbe och var med och tävla. Calazo förlag sponsrar med ... 2 kommentarer
Cleas Grundsten ha nyss släppt en ny bok Bergtagen - Inspiration för vandrare. En bok som tar läsaren med över sex kontinenter och till ett ... 3 kommentarer

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.